For mig lyder dette som om det er DIG der bliver udsat for svindel. Kan selvfølgelig ikke sige det med sikkerhed, og jeg baserer det bare på hvad du skriver.
Men det lader til personen har betalt dig, og efterfølgende måske har fortrudt, opdaget at han trængte pengene til noget andet, eller direkte har taget valget at snyde dig. Han har så kontaktet banken og givet dem hvad der lyder til at være en løgn.
Hvis dette er korrekt, så har du absolut intet at frygte og skal beholde pengene, da det er udelukkende HAM der har lavet noget ulovligt.
Tag de beviser du har i forbindelse med email osv. Giv dem til banken, og fortæl dem at dette handler om betaling for en ydelse som er leveret, og at kunden prøver at snyde dig. Og giv dem instruks om at beholde pengene.
Samtidig kan du jo også undre dig over at der snakkes om politi. For hvis der er tale om at manden har fået misbrugt sin internet bank. Burde det så ikke allerede være blevet politianmeldt ?
Man kan også undre sig over hvorfor en svindler viille være så høflig at betale din kundes regninger :-)
Personligt ville jeg ikke give pengene tilbage hvis jeg have en klar indikation på email om at det var kunden der havde sendt dem. Eksempelvis en email hvor han skriver han vil betale i dag, eller at der er blevet betalt. Eller hvis beløbet var 100% identisk med faktura.
Du skal ikke være nervøs for politi. Det er korrekt at det er ulovligt at beholde penge som ikke er bereget sendt til dig. Men det er ikke tilfældet i denne sag. Så bare vær kold og sæt ham på plads. Han forsøger at snyde dig, og det er virkelig kun ham der kan havne i problemer uanset hvad du gør.
Jeg har set denne type svindel før. Det er desværre ret normal metode folk benytter. Og de vil næsten altid spille offer i sagen selv om det er dem som er forbryderen.
|