Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding, Drift eller begge dele?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jul 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle I dejlige Amino´er

Jeg står i en situation hvor jeg skal til at starte ny virksomhed, i den forbindelse søger jeg lidt gode råd ift. oprettelse af holding/drift selskab.
Planen er på sigt at bruge holding-modellen hvor overskuddet kan kanaliseres over i sikkerhed i holdingselskabet og køre selve forretningen i et driftselskab, so far so good!

Jeg har læst tidligere indlæg om emnet og har forstået at det er smartest først at oprette holdingselskabet som så senere kan oprette driftselskabet, men da pengene ikke er enorme det første halve års tid, vil jeg jo gerne spare lidt på udgifterne, så her kommer mit egentlige spørgsmål.

Er det muligt (/lovligt?) først at oprette et selskab (holding) og deri kører driften og så senere når finanserne er til det, omdanne dette selskab til ren holding og oprette et "rigtigt" driftselskab?

Jeg regner med at selskabet skal være et IVS til at starte med og senere evt. omdannes til APS.

jeg håber det giver mening og at I har lyst til at hjælpe mig lidt videre ...

PFT!
Elkongen
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

jo lovligt er det om end kompliceret måske når du så skal flytte alle aftaler fra holding over i drift - og så koster det jo næsten intet at stifte selskaber idag - Dog vil jeg klart sige, at hvis du vil have ApS så lån til det og stift ApS fra start frem for at skulle bekoste omdannelse som er dyrere end bare nystifte

Se om holding måske er så stort et behov som du lige går og tænker http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jul 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

tak for dit hurtige svar!
Det er en håndværksvirksomhed, så måske er der ikke den store risiko forbundet ift. kreditorer m.fl.?

Måske jeg bare skulle oprette drift selskabet, smøge ærmerne op og komme igang!?

jeg har investeret i din bog om IVS, men måske det hellere skulle have været den om APS?

Hvor store omkostninger skal jeg forvente ved en evt. senere omdannelse fra IVS til APS?

PFT!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Omdannelse er lidt afhængigt af hvor enkelt regnskabet er - Det er en revisorerklæring der skal til, hvor revisor skal garantere at der er 50.000 bunden kapital opsparet (normalt ved beskattet overskud) og en ret typisk pris er nok mellem 5 og 8000 kr - og så er der stadigt kun feks. 1 kr i kapital som skattefrit ud - hvor du i det mindste får alle 50 t ud uden skat ved lukning/salg som ApS. Du kan jo også gå mellemvej og stifte IVS med f.eks 15-25 .000 kr som en lidt bedre start  specielt fordi du vil faktisk som håndværker vel skal bruge en del materialer som jo så er gode at hvad kapital til

Reglerne om IVS og ApS er ret langt hen af vejen ens - så du kommer nu et godt stykke med IVS bogen i alle fald - Wink

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

elkongenDK:
Hej John,

tak for dit hurtige svar!
Det er en håndværksvirksomhed, så måske er der ikke den store risiko forbundet ift. kreditorer m.fl.?

Måske jeg bare skulle oprette drift selskabet, smøge ærmerne op og komme igang!?

jeg har investeret i din bog om IVS, men måske det hellere skulle have været den om APS?

Hvor store omkostninger skal jeg forvente ved en evt. senere omdannelse fra IVS til APS?

PFT!

Man kan diskutere i uendelighed hvad den rigtige struktur er.

Er det dine egne penge/løn du hovedsageligt risikerer så er du bedst dækket ved at have en personlig virksomhed da det er langt lettere at håndtere, omkostningerne er lavere og fradragene hvis det går galt er langt bedre da det kan fremføres i lønmodtager indkomst før skat.

Holding + drift giver mere arbejde og flere omkostninger, og det kan være en rigtig god ide at stifte holding som IVS, låne dette firma pengene til at indskyde kapital til et drift APS - der er udbydere der tilbyder at lave disse ret simpelt og billigt. Helt basalt betyder det at du ikke behøver at binde 49999kr i dit firma fra nu til det lukker, medmindre du har lyst til det. 

Jeg mener generelt at omkostningen/besværet ved holding/drift stadig gør det til en bedre løsning end blot at have drift. Du kan meget let komme i en situation hvor du påtager dig opgaver der kræver lån. Hvis du kautionerer selv for et driftselskab kan du ødelægge din økonomi mange år frem og ende i en situation hvor du er personligt konkurs og ikke kan komme ud af det. Hvis du låner penge til et holdingselskab (kautionerer) og holdingselskabet låner/kautionerer videre kan du betale underskud/tab med fremtidig indtægt FØR skat medens det hvid det er et driftselskab så er det efter skat hvis du kautionerer/får tab.  

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)