Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uenigheder omkring ophavsret

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 15
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino

Tilbage i November gik jeg sammen med nogle venner i gang med at udvikle en platform der senere hen ville blive til et start-up. Vi var tre drenge, og jeg havde en tæt bekendt der hjalp med vores logo. Vi blev ikke helt tilfredse med logo'et, og da personen der havde lavet det var ude at rejse, hjalp en anden, knap så nær, bekendt med at lave nogle små rettelser med udgangspunkt i det originale logo.

Nu er vi så kommet i gang, og jeg fik for nyligt en e-mail fra den knap så nære bekendte som havde hjulpet med de få rettelser. Han beder om procenter af virksomheden eller 10.000kr i honorar for rettigheder til logo'et. Jeg vil gerne betale ham, men jeg har simpelhen ikke kapacitet til at aflønne som han ønsker. Omvendt, vil det kræve en del arbejde at skifte logo'et ud i både programmering osv. Mit spørgsmål er derfor om han rent juridisk har ophavsret på logo'et, i og med at det tager udgangspunkt i et logo vi på daværende tidspunkt ikke ejede rettighederne til? Altså kunne man uden tilknytning til f.eks. Apple lave en lignende iteration af deres logo og så tage ophavsret på dette?

Tusind tak for hjælpen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Nej man kunne ikke gøre som du beskriver mad apple logo men problemet er nok, at det opr logo ikke var registreret og ikke engang taget i brug og derfor kan en ny designer ,hvis ikke der er aftalt noget om ophavsret formentlig sige, at det er ham der har det

At det så er usmageligt og komme længe efter og prisen og tanke andel i firmaet begge når er ret langt ude - er en anden sag. Skulle han lægge sag an alene på det du beskriver, så vil det nok ikke ende i den størrelsesorden overhovedet- et bud måske 3000 kr for tilretning af eksisterende logo - og den opr ven må vel også kunne vidne på, at det i så fald er ham der har ophavsret

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jul 18
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Du må meget gerne opdatere os andre herinde, når du finder ud af, hvordan og hvorledes det hele ser ud :-)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rent juridisk har han ingen rettigheder, ud over de ændringer, som der er lavet i det originale logo. Så han vil faktisk ikke kunne påråbe sig noget som helt reelt set. 

Det er din tætte bekendte, som ejer disse rettigheder, med mindre han har solgt eller overdraget dem til jer. Så han vil faktisk kunne rejse en sag for krænkelse af hans ophavsret, herunder videresalg af rettigheder og redigering af original værket.

Dernæst kan man ikke med tilbagevirkende kraft komme og kræve noget. Hvad aftalte I, at han skulle have for ændringerne af logoet

10.000 kr lyder absurt, især når det bare er små rettelser. Nu kender jeg ikke omfanget af rettelserne og tidsforbruget, men det burde nærmere hedde 1-3.000 kr, hvis du spørger mig. 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)