Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PointShop - fakturering af varer købt for point.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Halløjsa,

Jeg sidder her en tidlig lørdag aften og kom til at tænke på den kære hr. Kjøller og hans Pointshop koncept som jo kørte ret godt for ham i et stykke tid. Med min opståede interesse for fakturering kom en undren.
Min undren ligger i hvordan han mon har faktureret sine brugere. For de har jo blot betalt for "gaverne" med point der højst sandsynligt har haft en faktisk værdi. Men selskabet har vel ikke haft interessen i at vise denne værdi på fakturaen da brugeren jo så nok ville opdage den overpris der så tages for disse "gaver".
Eksempel en pose Haribo der tages 50kr for i point.
Kunne han bare sende dem en faktura med alle beløb i point?, hvordan gjorde han så i bogholderiet, for de skal vel bruge beløbene i valid valuta?.
Kunne man forestille sig at de kørte med en form for dobbelt fakturering, altså en faktura i point til brugeren og samme faktura konverteret til evt. DKK til eget bogholderi?.

Edit: efter at have tænkt tingene igennem så opstår der egentligt et nyt spørgsmål. Man må jo formode at brugerne har optjent point som de er blevet tildelt af Pointshop. Når de "køber" for disse sker der jo ikke en tilførsel af kontanter til virksomheden, da det er penge de allerede har fået fra annoncøren. Dvs. At de jo faktisk får gaven gratis, hvis jeg har forstået det korrekt ?

Skal der så overhovedet oprettes en faktura, når den i princippet ville være på 0kr, da det jo som sagt blot er penge virksomheden allerede har stående på kontoen?

Fra Stockholm
Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Klatzen.

Han har ikke sendt dem faktura, da det ikke giver nogen mening. Det er op til folk selv at opgive hvorfra de får ting.

Udover så levede han af at holde folk på abonnementer som var pricey, og der igennem har han nok haft godt aftaler med diverse produkter som blev købt for småpenge :)..

Online Entreprenør indenfor betalningsløsninger, marketing og mere - www.purepaypayments.com

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 07:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det giver god mening.

Jeg takker for svaret ! 

Fra Stockholm
Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Intet problem! Må jeg spørge hvorfor du var nysgerrig omkring det?

Online Entreprenør indenfor betalningsløsninger, marketing og mere - www.purepaypayments.com

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja da ! 

Jeg starter selv virksomhed op inden længe og der er jo derfor en masse omkring fakturering jeg har måtte sætte mig ind i. Jeg kan godt lide at være velforberedt og sætte mig meget ind i tingene. Og så kom jeg bare til at tænke på deres forretnings model som i min optik virkede lidt kringlet, netop i forhold til fakturering og synes derfor den var spændende.

Så vidt jeg har forstået skal der kun udstedes faktura og bogføres i den forbindelse at der sker enten en indbetaling eller udbetaling fra virksomhedens konto. Og selvom brugerne jo modtager point og senere "bytter" disse til en gave, sker der jo ingen "flytning af pengene". Så i princippet har de vel, som du også har skrevet, sluppet for at skulle udstede faktura til deres brugere og derved sluppet for at skulle bogføre overdragelsen af gaven, hvilket vel i sidste ende betyder at de heller ikke skal betale salgsmoms da "salget" vel i princippet er 0kr. :-)

Men man kan vel ikke bare give sine varer væk uden det på en eller anden måde skal registreres at den ikke længere er virksomhedens.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

klatzen:
Men man kan vel ikke bare give sine varer væk uden det på en eller anden måde skal registreres at den ikke længere er virksomhedens
har ikke kunnet forstå tråden i sin fulde længde men NEJ - hvis man har fradrag ved køb eller erhvervelse af varer så skal man naturligvis kunne dokumentere hvor disse varer går hen og hvilken indtægt man får og hvorfra.

Om en betaling sker med point eller med halve køer, guldlænker eller andet - har ikke betydning hverken for værdien (som altid skal bogføres i kroner) eller for momsen som altid er i forhold til saglsværdien.

Man slipper ikke for faktura ved at blive betalt med point eller køer eller andet - og heller ikke for moms

Jeg erkender som nævnt jeg ikke har sat mig ind i hele systemet - men leveres varer for point udløser det fakturapligt og moms og alt - fuldstændigt som hvis der blev betalt danske kroner

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Det var nemlig også dette jeg ikke helt kunne forstå. For point's må jo have haft en faktisk værdi i deres system, omend der jo så ikke sker en "fysisk" transaktion fra nogen konto.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

klatzen:

Hej John,

Det var nemlig også dette jeg ikke helt kunne forstå. For point's må jo have haft en faktisk værdi i deres system, omend der jo så ikke sker en "fysisk" transaktion fra nogen konto.

om jeg forstår det ret, at der leveres en vare fra dem mod points så er svaret et klart ja - Hvordan varen betales er helt uvedkommende - man må blive betalt i point, guld, halve grise eller malerarbejde helt som man vil, men man skal fakturere værdien i DKK og den skal være med moms og alt. Det har intet at gøre med om der går penge ud eller ind af en konto

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Så dvs. at du mener de har udstedt en faktura til brugeren hvorpå der er påført den faktiske værdi af de points de har betalt omregnet til DKK valuta?.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

ingen anelse om hvad DE har gjort men der er ikke tvivl om at der skal en faktura i DKK til hvis man sælger og den skal være med moms - uanset man så veksler betalingen så den kan ske i point eller andet der ikke er kroner - kunne være modydelse, halve grise eller andet - eller vel som her point

Jeg kender slet ikke konceptet - måske kunne det være at man køber for xx kroner på faktura og modtager yy antal point oven i varen og så vil det enten være den oprindelige faktura der dækker hele værdien - varen og de ekstra point formentlig - Der må så ligge et system der afsætter værdien af de point fra den oprindelige faktura som skyldig omkostning - men det forudsætter jo så det er samme firma som sælger varen oprindeligt og giver ex 10 point til køb af ny vare senere - og så vil de 10 point være købt og betalt med moms ved selve varens køb og ligge som en forpligtelse for leverandøren når point indløses

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)