Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lovpligtig arbejdsskadeforsikring

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Jul 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Hej Amino,

Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt der er blevet ændret noget i forhold til den lovpligtige arbejdsskadeforsikring i et holdingselskab over et driftselskab.

Det har hele tiden været rimelig åbenlyst at alle selskaber (A/S, ApS, IVS) er underlagt at skulle have den lovpligtige forsikring hvadenten det er et driftselskab eller "bare" et holdingselskab hvor der ikke udføres reelt arbejde, i og med at du som direktør anses som ansat medarbejder i holdingselskabet.

Der hvor jeg så bliver i tvivl er fordi jeg i går kontaktede Erhvervsstyrelsen for at spørge lidt ind til dette. For det første kunne den medarbejder jeg fik fat i, ikke oplyse mig om noget som helst i den retning og henviste mig i stedet til at kontakte Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (tidl. Arbejdsskadestyrelsen). Set i bakspejlet giver det jo også rigtig god mening at det var dem jeg skulle snakke med, men den havde jeg ikke lige luret til at starte med :)

Efter at have forklaret spørgsmålet hos AES beder de om lov til at en medarbejder som er mere inde i de her regler, kan ringe mig op. Ergo ville jeg mene at jeg altså burde få fat i en som har rimelig godt styr på lige netop det her.

Jeg bliver så ringet op og forklarer hele situationen med holdingselskab og driftselskab, hvor alt arbejde (pånær måske lige en times regnskab af og til) udføres i driftselskabet.

Svaret jeg får er at det ikke er nødvendigt med en arbejdsskadeforsikring i holdingselskabet. Han svarer desuden som om at det nærmest er helt åbenlyst at det da ikke er nødvendigt at tegne en forsikring i holdingselskabet, når mit arbejde udføres i driftselskabet så al risiko for at komme til skade også ligger mens der udføres arbejde i driftselskabet.

Det giver jo (praktisk) rigtig god mening - men det ændrer ikke på hvad jeg mener at loven foreskriver - derfor spørger jeg specifikt ind til dette igen i forhold til at jeg mener det står i loven. Han bekræfter igen at det i denne selskabsstruktur er nok med en arbejdsskadeforsikring i driftselskabet. Han kommer ydermere med et eksempel på at jeg jo selvfølgelig kan risikere at min skærm eksploderer under udførelse af regnskabsarbejde for holdingselskabet, men at den situation nok er yderst usandsynlig ... så jeg er rimelig sikker på at han har forstået mit spørgsmål.

Så mit spørgsmål er egentlig om der er nogen der ved hvorvidt der er blevet ændret noget i forhold til dette?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

ringe rådgivning - I dette link kan du læse styrelsens bedste jurist svare klart
Du skal dog kunne få din forsikring til at tilknytte dit holding CVR til samme pris normalt -. hvis du er alene om både holding og drift - da jo ikke arbejder i begge samtidigt

Du scroller lidt ned og ser deres jurist svar (ud over deres øvrige tekst) http://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/arbejdsskadeforsikring.html 
Det er som at ringe til skat - man får så let forkerte svar - Ikke ret godt faktisk

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Jul 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John - jeg tænkte nok du ville svare da jeg kan se at du har været en del inde over de andre indlæg omkring dette Smile

Jeg forsøger at få det hele lagt ind under samme police .. som du selv nævner burde det jo ikke være det store problem og så er jeg da i hvert fald helt på den sikre side.

Er dog stadig lidt overrasket over at man kan få et så modsigende svar når man ringer direkte til den instans som selv er udsteder af bøden i tilfælde af manglende forsikring.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus5:

Tak John - jeg tænkte nok du ville svare da jeg kan se at du har været en del inde over de andre indlæg omkring dette Smile

Jeg forsøger at få det hele lagt ind under samme police .. som du selv nævner burde det jo ikke være det store problem og så er jeg da i hvert fald helt på den sikre side.

Er dog stadig lidt overrasket over at man kan få et så modsigende svar når man ringer direkte til den instans som selv er udsteder af bøden i tilfælde af manglende forsikring.

hvis du vidste hvad man får af fejlsvar ved at ringe til skat du. Der sidder tonsvis af medarbejdere der ikke kan svare på selv relativt klare spørgsmål. Du KAN undgå ASK ved at betale f-eks en revisor for at lave alt arbejde - regnskab/indberetning osv - for så skal den person være dækket - men ellers er en direktør altid underlagt og ja - du bør kunne få det i samme forsikring. Prøv evt IF - de er billige med ASK

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan også undgå forsikringen, ved at lade datterselskabet stå for al administration. 

Husk at lave en skriftlig administrationsaftale.

Det fremgår af denne artikel, hvor de har indhentet et skriftligt svar fra Arbejdsskadesstyrelsen.

https://www.fdr.dk/images/Fagligt/Artikler/199%20Arbejdsskadesikring%20i%20holding.pdf

Men som John også nævner, så er den praktisk letteste løsning nok, at få forsikringsselskabet til at medtage holdingselskabet på forsikringspolicen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:
Husk at lave en skriftlig administrationsaftale.
og så bør man vel reelt også fakture et eller andet-  selv om det er sambeskatte må datter vel ikke arbejde gratis for moder her - hvis ikke det skal kunne forkastes - tvivler på blot aftale er nok faktisk?
lidt som markedsrente ved lån - og jo måske endnu tydeligere hvis der er flere holdings men flere ejere som adm. af ET drift

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai Lundgaard:

Det har været oppe før, men der er en del misinformation på virk.dk:

"Ifølge arbejdsskadesikringsloven har du pligt til at tegne en arbejdsskadeforsikring, der gælder for de ansatte, herunder familiemedlemmer. Det er frivilligt om du vil tegne en forsikring for dig selv og din medhjælpende ægtefælle."

https://startvaekst.virk.dk/naar-du-er-i-gang/forsikringer

og

et ekspertsvar: https://ekspert.virk.dk/spoergsmaal-og-svar/92387/7

bare godt eksempel på ekspertsvar er helt galt ude - og første alene er for personlig virksomhed (selvstændige = personlig virk og ikke ansat direktør i den sammenhæng=ikke selskaber)

Læs de klare svar fra selve styrelsen og ikke det andet vrøvl - sorry to say

https://johnhannover.blogspot.com/2015/06/arbejdsskadeforsikring.html

Her styrelsens egen tekst - ikke meget at misfortå (for andre end eksperter)
"Ejere af aktieselskaber A/Siværksætterselskab (IVS) og anpartsselskaber ApS er ikke selvstændige i arbejdsskadesikringslovens forstand. Selskabet er en selvstændig juridisk person, som skal sikre de personer, der arbejder for selskabet - herunder også ejeren, når denne arbejder for virksomheden. Dette gælder uanset om pågældende er lønmodtager eller får løn ved overførsel at overskud fra virksomheden. Det gælder også uanset om selskabet ikke har et reelt økonomisk overskud.

Hvis ejeren af et A/S, IVS eller ApS udfører arbejde i A/S'et eller ApS'et, IVS'et  vil personen derfor være omfattet af arbejdsskadesikringsloven på samme vilkår som en  almindelig ansat.
Derfor har A/S, IVS  og ApS pligt til at sikre ejeren som de øvrige ansatte mod arbejdsskader ved at oprette en arbejdsskadeforsikring og tilmelde sig Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES).

Det er ikke muligt fravælge arbejdsskadesikringen for ejerne af A/S, IVS  og ApS",  Citat slut.

og så lige svaret fra deres egen - meget anerkendte jurist:

Kære John Hannover
Som du selv skriver, er et IVS og et ApS forpligtet til at have tegnet arbejdsskadeforsikring.
Hvis man er selvstændig og har et selskab i form ApS, IVS, eller A/S betragtes man som ansat af selskabet, og derfor er selskabet efter Arbejdsskadesikringsloven også forpligtet til at have tegnet arbejdsskadeforsikring for ansatte. Direktører betragtes også som ansatte – uanset om selskabet udbetaler løn eller ej, da man lægger til grund, at direktører udfører aktiviteter/opgaver i selskabets interesse. Da holdingselskabet skal have en direktion, skal der således også tegnes lovpligtig arbejdsskadeforsikring i et holding ApS.
Venlig hilsen
Astrid Alsing,

 

Arbejdsskadestyrelsen 

Jeg har i øvrigt set ganske mange fejlsvar på mange områder fra "spørg eksperten"
Bod for at mangle = 5000 kr + betaling til forsikringsfond = besparelsen over 3 år - betales næppe af den jurist
vh John Hannover

 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)