Hej alle. Jeg kan ikke rigtig finde et forståeligt svar på dette på nettet så nu prøver jeg lige her. Jeg har opstartet en virksomhed for 1 år siden og nu er jeg ved at nå så langt at jeg kan trække løn ud, og i samme forbindelse kunne jeg også godt bruge min ægtefælles hjælp i virksomheden og vi har snakket om at gøre dette snarest. 1. Derfra kommer spørgsmålet et så, kan man trække nogen form for løn fra eller på anden måde få godtgjort nogen af omkostningerne i løn til nogen af os? 2. jeg har læst mig frem til at man kan trække noget kost og andre udgifter fra hvis man laver en kontrakt på at det udgør en del af ens løn og nogen ting skulle man kunne trække op til 100% fra, hvordan er det helt præcist med det? Håber der er nogen kloge hoveder der vil hjælpe. Mvh. Tina. |
Altså, vi har selv en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg står som ejer og min mand er ansat og får løn. Han arbejder så også fuld tid (godt og vel) i firmaet, idet vi driver det sammen og på lige fod. Det må ikke være pro forma, så ægtefællen får en fuld månedsløn, men måske kun arbejder få timer eller slet ikke. Men hvis det er reelt, er det en helt almindelig lønudgift, som du kan fradrage i regnskabet.
- Hvis du har et enkeltmandsfirma, kan du faktisk ikke "trække løn ud" til dig selv. Det foregår på en anden måde, hvor man foretager private hævninger, hvis man vil/kan, men hvor man bliver beskattet af hele fortjenesten, når året er omme.
Her hos os lever vi af den løn, min mand får og lader resten stå i firmaet. Vi arbejder så med noget, der hedder VSO, men det er en helt anden historie.
Jeg håber, John Hannover kommer på banen, men jeg tror ikke på, at I kan trække udgifter til mad fra til nogen af jer!