Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken form for virksomhed passer til forretningsidéen?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Nov 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 01:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg forsøger nu at udarbejde en forretningsidé og har brug for hjælp til hvilken virksomhedstype jeg skal vælge.

Idéen går ud på at jeg sammen med en tidligere skolekammerat opretter et firma som sælger konsulentbistand indenfor byggebranchen til mindre og mellemstore virksomheder, som har brug for ekstra mandskab i pressede perioder.

Hvis vi er to i virksomheden er det jo udelukket med enkeltmandsvirksomhed, så de muligheder jeg overvejer er IVS eller ApS. Vi har udmidlbart ingen eller meget lille kapital til opstart. Er det korrekt at startkapitalen for et ApS er 50.000 pr. anpart (jeg synes jeg har hørt 125.000 før) ?

Håber I har nogle gode råd.

Kunne det evt. fungere med freelance i stedet for?

MVH Joan

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Joan,

Det er korrekt, at ApS kapitalkravet er nedsat til kr 50.000,-

Dog vil jeg nok sige, at eftersom I stort set ikke har et kapitalbehov, så ville jeg stifte et IVS med 500 kr i kapital.

Desuden kan I udlodde i forhold til arbejdsindsats og ikke i forhold til ejerandele i et IVS. Det kan give nogle fordele dér.

Ingen tager det så højtideligt hvilken selskabsform I har, så det behøver I ikke tænke på.

God vind!

Flemming

Tilmeldt 2. Nov 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming

Tak for svar, det kan jeg bestemt bruge til noget, og læste også et sted at man kan ændre det fra IVS til ApS senerehen hvis det er nødvendigt. 

MVH Joan

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

ApS hvis det er det i vil - giver klart mere respekt end IVS som desværre har rigtig mange "ulykkelige lukninger" men ja IVS kan da fungere også

Udlodde i forhold til arbejdsindsats = betale løn med skat som eneste mulighed i både IVS og ApS - i ApS kan så snart der er overskud nok fordeles udbytte i forhold til ejerdel - i IVS skal der først være opsparet en bunden kapital på 50.000 ved hjælp af opringdelig kapital og beskattet overskud

Se evt hvad jeg mener om valget http://johnhannover.blogspot.dk/2015/03/ivs-eller-aps.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

IVS og APS er mest til risikofyldte projekter.

Tag evt. et kig på et I/S eller et K/S.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

I kan godt starte op som 2 personer i en enkeltmandsvirksomhed - i denne situation kaldes det et I/S (interessentskab)
Enkeltmandsvirksomhed og I/S er det som man kalder et personselskab

Ulempen ved personselskaber er at man hæfter personligt (dvs principielt set med alt hvad du ejer)
Fordelen er at du ikke skal indskyde nogen form for officiel start kapital.
Derudover har du mulighed for at bruge virksomhedsskatteordningen eller kapitalafkastordningen, som giver virksomhedsejere i personregi bedre mulighed for at optimere deres skattebetaling (balancering ift op- og nedgangstider)
Når du har fået virksomheden op og køre er det muligt at omdanne virksomheden til et kapitalselskab uden at det udløser her og nu skattebetaling

Fordelen ved kapitalselskaber (ApS, IVS, A/S) er at du i princippet kun hæfter med de aktiver du indskyder (dvs de aktiver kan gå tabt hvis virksomheden går konkurs)
I praksis vil en væsentlig långiver dog kræve at du stiller kaution for virksomhedens lån og evt giver pant i dine private aktiver
Dermed er du i mange situationer stillet på samme måde som hvis du laver et personselskab

Hvis du dog kan drive din virksomhed for egne penge og de kreditter som dine leverandører vil give dig, kan det dog være en fordel at starte i et kapitalselskab, da du begrænser din risiko hvis virksomheden går ned

Der kan nævnes mange andre fordele og ulemper ved hhv person og kapitalselskaber, men dette var blot nogle få pointer

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)