Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering af indestående i enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jul 16
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - jeg har en enkeltmandsvirksomhed der kører fint i øjeblikket. Jeg har noget overskudslikviditet i indeværende regnskabsår, der bare står og laver ingenting, men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg må gøre med de midler.

Jeg regner med at de på sigt skal gemmes under virksomhedsordningen, men kan jeg på en eller anden måde disponere over dem i indeværende år? Jeg overvejer nemlig at investere dem i nogle sikre obligationer, så jeg i det mindste får lidt forrentning af dem. Er det tilladt / hvad må man gøre med sin overskudslikviditet?

Mvh, Rune

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Placendi:

Hej - jeg har en enkeltmandsvirksomhed der kører fint i øjeblikket. Jeg har noget overskudslikviditet i indeværende regnskabsår, der bare står og laver ingenting, men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg må gøre med de midler.

Jeg regner med at de på sigt skal gemmes under virksomhedsordningen, men kan jeg på en eller anden måde disponere over dem i indeværende år? Jeg overvejer nemlig at investere dem i nogle sikre obligationer, så jeg i det mindste får lidt forrentning af dem. Er det tilladt / hvad må man gøre med sin overskudslikviditet?

Mvh, Rune

Hvis du vil anvende virksomhedsskatteordningen skal du nok ikke tænke på værdipapirinvesteringer da de (næsten) aldrig kan foretages indenfor virksomhedsskatteordningen.

Hvis du anvender en virksomhedsskatteordningen skal din overskudslikviditet anvendes på investeringer der er omfattet af heraf (se evt. skat's JV https://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1948849&chk=215444 )

 

Alternativet til investeringer indenfor virksomhedsskatteordningen er at du hæver pengene i virksomheden og lader dig beskatte af dem - derfra kan likviderne investeres i værdipapirer.

Tilmeldt 15. Jul 16
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror måske jeg har formuleret mig uklart. Virksomhedens overskud, når det er opgjort og året er slut, ryger i virksomhedsordningen og bliver investeret i lagerbeskattede aktivklasser godkendt til investering under virksomhedsordningen.

De midler jeg taler om, er dem der er i virksomheden under (snarere end efter) regnskabsårets afslutning.

Så et konkret eksempel:

I Januar, Februar og Marts går der i alt 600.000 ind i virksomheden. Fratrukket moms og løn og diverse udgifter er der nu 300.000 tilbage, som der ikke kommer til at ske noget med før året er slut. Dvs. de står bare på virksomhedens bankkonto.

I stedet for at have dem stående på bankkontoen uden nogen nævneværdig rente, ville jeg ret beset hellere investere dem på en eller anden måde. Men jeg er usikker på, hvad man må gøre med de penge rent investeringsmæssigt uden at jeg først skal hive dem ud af virksomheden og dermed betale topskat af dem.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Placendi:

Jeg tror måske jeg har formuleret mig uklart. Virksomhedens overskud, når det er opgjort og året er slut, ryger i virksomhedsordningen og bliver investeret i lagerbeskattede aktivklasser godkendt til investering under virksomhedsordningen.

De midler jeg taler om, er dem der er i virksomheden under (snarere end efter) regnskabsårets afslutning.

Så et konkret eksempel:

I Januar, Februar og Marts går der i alt 600.000 ind i virksomheden. Fratrukket moms og løn og diverse udgifter er der nu 300.000 tilbage, som der ikke kommer til at ske noget med før året er slut. Dvs. de står bare på virksomhedens bankkonto.

I stedet for at have dem stående på bankkontoen uden nogen nævneværdig rente, ville jeg ret beset hellere investere dem på en eller anden måde. Men jeg er usikker på, hvad man må gøre med de penge rent investeringsmæssigt uden at jeg først skal hive dem ud af virksomheden og dermed betale topskat af dem.

Konklusionen ændrer sig ikke.

Man må ikke opgøre hævningerne efter nettometoden, dvs. man kan ikke tage penge ud af en VSO i løbet af året også tilbageføre senere uden det bliver betragtet som en hævning.

I dit konkrete eksempel; hvis du hæver overskydende likviditet på 300.000 kr. i marts og sætter 300.000 kr. tilbage i december. Så er konsekvensen, at du har hævet 300.000 kr. som du bliver beskattet af og samtidig har en mellemregning i VSO'en på 300.000 kr. du kan hæve skattefrit på et senere tidspunkt.

Med andre ord det kræver planlægning hvis du skal have mulighed for at disponere skattefrit over virksomhedens midlertidige overskydende likviditet og måske kan det ikke engang lade sig gøre (skattefrit i hvert fald) 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)