Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan en medarbejder godt ændre sine arbejdstider fordi vi rykker adresse?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Aug 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Jeg har et medarbejderspørgsmål, som jeg håber der er en der kan hjælpe med..

Min virksomhed skifter adresse, (vi rykker 2 km) og i den forbindelse har en medarbejder sagt at hun så ikke længere kan arbejde til kl.20, men kun til kl.19. I hendes kontrakt står der er at hendes arbejdstid ligger i tidsrummet 08:00:-20:00.
Jeg ville jo ikke mene, at når virksomheden ikke rykker længere væk, at det så skulle være en årsag til at hun nu kun kan arbejde til kl.20.

Jeg har behov for at hun er der til kl.20, og ikke kun til kl.19. Kan jeg opsige hende hvis hun holder på, at hun kun kan være der til kl.19?
Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg følger lige med i den her. For det er nok den mest spændende udfordring jeg har set på Amino i lang tid. Og svaret (fra nogen som faktisk ved noget om emnet) tænker jeg vil være interessant :D

Min egen vurdering af det her tænker jeg at det kan være fyrings grundlag, da det må anses som en rimelig ny afstand og ikke påvirker den tidligere måde at komme på arbejde efter at virksomheden er flyttet.

Men jeg tænker også at der må jo være en grund til at denne medarbejder ikke kan arbejde længere end til 19 efter denne flytning (noget bus eller tog evt. som personen ikke kan nå?) og så kunne man måske lave en aftale om at hun kommer 20 minutter tidligere og går 20 minutter tidligere, de 2 km kan man gå.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

nej medarbejderen kan ikke grundet på den flytning ændre på sin arbejdstid. Jeg ville nok alligevel blot i fald det bliver nødvendigt, fyre med det almindelige varsel og med begrundelsen, at nye arbejdstider ikke kan fungere. Jeg er enig i at hvis man med fleksibilitet kunne rykke tiden et kvarter som burde række til at selv cykle 2 km - så er det jo altid mere smagfuldt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det helt grundlæggende spørgsmål er, om flytningen er en væsentlig ændring af ansættelsesvilkårene.

Min opfattelse er, at en flytning på 2 km ikke kan anses for en væsentlig ændring, medmindre der er nogle helt særlige trafikale forhold.

Det betyder så, at din medarbejder har pligt til at "tåle" flytningen. Hvis hun ikke ønsker at flytte med på de nuværende ansættelsesvilkår, medfører det i realiteten, at hun opsiger hendes stilling hos dig, hvis hun holder fast i, at hun ikke kan arbejde til kl. 20.00.

Hvis du er interesseret i at beholde hende, synes jeg at du skal tage en åben og ærlig snak med hende om det, spørge ind til baggrunden for hendes udmelding og fortælle hende konsekvenserne, hvis hun holder fast.

Tilmeldt 15. Aug 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror mest af alt hun bruger det som undskyldning for ikke at arbejde til kl.20. Hun har tidligere spurgt om arbejdstiden kunne ændres til kl.19 - hvilket jeg afslog, da jeg har brug for hende til kl.20, og også ved jobsamtalen sagde at butikken har åbent til 20. Samtidig er det kun én gang om ugen hun er der, så hvis hun ikke kan det, så er min tanke at hun ikke er den rigtige - og ved ansættelsen har sagt ja til en arbejdstid der egentlig ikke passede hende.

Tilmeldt 15. Aug 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak for svar, det var meget brugbart.
Særligt at det jo faktisk er hende der opsiger stillingen hvis hun holder på at hun ikke kan arbejde til kl.20 - og ikke mig der så skal opsige hende.
Transport mulighederne er langt bedre på den nye lokation, og jeg er derfor ikke i tvivl om at hun så det som en mulighed for at få ændret arbejdstiden, da hun tidligere har spurgt til det.

Men jeg må tage en snak med hende, da jeg gerne vil beholde hende - hvis hun altså ikke holder fast i tidspunktet.

Tilmeldt 11. Nov 17
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er ikke helt korrekt, at det er hende, der opsiger sin stilling ved ikke at være på arbejde til kl. 20 - så det må du ikke tillægge for meget betydning.

Det er rigtigt, at det kommer an på, om der foreligger en væsentlig stillingsændring - Hvilket der utvivlsomt ikke gør. Det der herefter er sket er, at hun misligholder ansættelsesforholdet ved ikke at arbejde til kl 20.00 som aftalt. Det giver dig mulighed for at tildele advarsel/opsige. Det er sådan du skal se på situationen. 

Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 117
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Måske du skulle samarbejde med dine medarbejdere, glade medarbejdere er bedre medarbejdere. Måske i skulle søge en løsning som kan fungerer for jer begge? En "Det skal du fanme" holdning er ikke just en moderne måde at lede på ;)

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

NicklasLind:

Det er ikke helt korrekt, at det er hende, der opsiger sin stilling ved ikke at være på arbejde til kl. 20 - så det må du ikke tillægge for meget betydning.

Det er rigtigt, at det kommer an på, om der foreligger en væsentlig stillingsændring - Hvilket der utvivlsomt ikke gør. Det der herefter er sket er, at hun misligholder ansættelsesforholdet ved ikke at arbejde til kl 20.00 som aftalt. Det giver dig mulighed for at tildele advarsel/opsige. Det er sådan du skal se på situationen. 

Hvis den ansatte misligholder ansættelsesforholdet ved ikke at arbejde til kl. 20 efter flytningen, så berettiger det arbejdsgiveren til at give en advarsel, og efterfølgende bortvise medarbejderen, hvis hun fastholder.
Han skal IKKE opsige hende, da han så skal følge de almindelige regler for opsigelse, herunder også opsigelsesperiodens længde.
Tilmeldt 11. Nov 17
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det har du selvfølgelig ret i, Ole - Det vil være mindre besværligt at bortvise, hvis den ansatte fortsat misligholder efter en advarsel.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)