Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Begrænset hæftelse - har det nogen værdi når man har et ApS som kun består af sig selv?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Aug 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Da jeg oprettede et ApS var det i sin tid bl.a. fordi at jeg ville have den beskyttelse der på papiret ligger i jurisk set at afskære sin privatperson fra ens virksomhed. Dvs. begrænset hæftelse i det tilfælde at ens selskab skulle gå konkurs, man skulle blive sagsøgt e.l.

Nu talte jeg så kort med en, som påstod at denne begrænset hæftelse reelt stort set intet er værd, så længe der kun er en selv i ApS'et. Forstået som at det under alle omstændigheder ville være en selv som privatperson der hæfter.

Er I enige i at dette i alle tilfælde er rigtigt?
Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det er jeg ikke enig i.

Et selskab (IVS, ApS og A/S) er en selvstændig juridisk enhed, og det vil derfor også som udgangspunkt være selskabet, som hæfter for gæld m.m.

Så kan der være tilfælde, hvor man som ejer har skrevet under på en selvskyldnerkaution på vegne af sit selskab for at lease en bil eller låne penge i banken eller hvad det nu måtte være. Her vil man selvfølgelig hæfte personligt for den del af gælden.

Ydermere kan det komme på tale, hvis eksempelvis ledelsen af selskabet har udvist groft forsømmelighed eller måske ligefrem foretaget nogle ulovlige transaktioner/handlinger igennem selskabet. Desuden kan det også ske, hvis ledelsen eksempelvis er idømt konkurskarantæne.

Mvh. Kasper 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

ApS332:
en, som påstod at denne begrænset hæftelse reelt stort set intet er værd, så længe der kun er en selv i ApS'et. Forstået som at det under alle omstændigheder ville være en selv som privatperson der hæfter.
nej det gør du kun hvis du som privatperson har kautioneret - ellers aldrig. Kautionere vil man ofte f.eks. skulle for at få en bankkonto - men så ved man det jo også


Det er klar du skal spille efter reglerne. Snyder du - eller bliver du f.eks ved med at optage gæld i selskabet, længe efter en hver kunne forstå selskabet ikke kunne betale kreditorerne - så kan der ske hæftelsesgennembrud - men som udgangspunkt hæfter du ikke personligt for noget som helst

vh John Hannokver

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)