Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdiansættelse af virksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Aug 18
Indlæg ialt: 7
Fra  PI Værdiansættelse Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,

Jeg har startet en virksomhed, som tilbyder at værdiansætte budgetter for unge virksomheder. I kan tage et kig på min side, http://www.pivaerdi.dk

Kort fortalt, så henvender PI Værdiansættelse sig til virksomheder, som ønsker en indikation af sin virksomhedsværdi, som de kan benytte til f.eks. en salgsproces eller fremtidig drift. Fokus ligger på unge virksomheder, evt. start-ups, da min virksomhed er det billige alternativ til en revisor mv. Derved ønsker jeg at hjælpe dem, som har et lavere budget, men stadig ønsker professionel rådgivning.

Jeg har erfaring med værdiansættelse gennem 1½ år som studentermedhjælper for et konsulenthus i Aarhus. Udover dette studerer jeg HA på Aarhus BSS, hvor værdiansættelse er et hovedpunkt for faget "Finansiering". Jeg rejser fra d. 23 august et halvt år til Hong Kong, for at studere spændende fag som "Equity Valuation" og "Financial Spreadsheet Modelling" på University of Hong Kong. Jeg håber at kunne køre virksomheden ved siden af studiet, og få en masse fantastisk erfaring.

Jeg er meget interesseret i, at modtage fornuftig sparring ang. konceptet og min hjemmesides funktioner, som jeg kan tage med i videreudvikling af min side samt koncept. Sidste gang jeg forsøgte noget lignende, kom en person med inspirationen bag den gratis kalkulator, som man kan benytte frit til at vurdere et udkast af ens budget. Dette indtil videre været et fantastisk tiltag, som har øget besøgstiden pr. besøgende på siden.

Jeg håber i vil give min side et kig, og komme med noget spændende feedback.



Endnu engang, så er min hjemmeside på: www.pivaerdi.dk
Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg forstår slet ikke konceptet.

Hvilke input bruger du til at vurdere en virksomheds salgsværdi?

Er det anvendeligt for alle virksomhedstyper og brancher?

Mit umiddelbare gæt er, at f.eks. min virksomhed ikke kan sælges for så meget som een krone, selv om den kører ret pænt (på jysk).

Tilmeldt 18. Aug 18
Indlæg ialt: 7
Fra  PI Værdiansættelse Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Wcon:

Jeg forstår slet ikke konceptet.



Hvilke input bruger du til at vurdere en virksomheds salgsværdi?



Er det anvendeligt for alle virksomhedstyper og brancher?



Mit umiddelbare gæt er, at f.eks. min virksomhed ikke kan sælges for så meget som een krone, selv om den kører ret pænt (på jysk).



Jeg benytter virksomhedens fremtidige budget som grundlag for værdiansættelsen.

Hvis du kigger under "Hvordan foregår processen?" på forsiden, vil du se, at jeg skriver man skal udfylde en budget-skabelon, som derefter skal tilsendes til mig.

Alle virksomheder, alle brancher, har mulighed for at blive værdiansat. Det kræver bare, at de udfylder budgettet da det er dette, som jeg benytter til beregning af virksomhedsværdi. Derfor kan din virksomhed som udgangspunkt også blive vurderet.
Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mine budgetter vil vise at vi tjener (=overskud) 1 mio. om året. Altså før løn til mig.
Men virksomheden er værdiløs uden mig.

Forklar hvordan dit koncept tager højde for det.

Tilmeldt 18. Aug 18
Indlæg ialt: 7
Fra  PI Værdiansættelse Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Når virksomheden er værdiløs, eller signifikant ændret pga. 1 person, kalder man det en nøgleperson.

Hvis du sælger en andel af din virksomhed, vil du stadig forblive i den, og derfor har det ingen effekt i det scenarie.

Hvis du sælger 100% af din virksomhed, har det selvfølgelig signifikant betydning for virksomhedsprisen. Her kan man se på mange forskellige faktorer, som spiller ind til at kunne give en værdi.

Nu ved jeg ikke hvad din virksomhed laver, men hvis vi antager at der findes flere personer som har samme evne som dig, kan man se på, hvad det vil koste at finde en ny til din position. Her kan det også være, at som en del af overtagelsesprocessen, at du har indgået aftale om at hjælpe køberen med at overtage driften.

For at give et relaterbart eksempel, så tænkt på en malerforretning:
Værdien af en malerforretning som kun har en ordre fra dag til dag, er kun sine aktiver værd. Dette er fordi, at det er det eneste man kan købe.
Værdien af en malerforretning som har en fast kontrakt med et ejendomsselskab, er sine aktiver + kontrakten værd.

Giver det mening for dig?
Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Som det er nu tror jeg din virksomhed har et meget begrænset kundegrundlag, alene på den betragtning at der virkeligt ikke er mange som har eller kan lave et ordentligt budget.

Kunne være du skulle udvide med denne ydelse også?

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det giver netop fin mening.
Men disse forudsætninger kan du ikke se ud af et budget.

Tilmeldt 18. Aug 18
Indlæg ialt: 7
Fra  PI Værdiansættelse Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Cef:

Som det er nu tror jeg din virksomhed har et meget begrænset kundegrundlag, alene på den betragtning at der virkeligt ikke er mange som har eller kan lave et ordentligt budget.



Kunne være du skulle udvide med denne ydelse også?



Du har nok desværre ret i, at der er et begrænset kundegrundlag i nuværende omfang af konceptet.

Jeg har tidligere været vant til selv at skulle lave budgettet for værdiansættelserne. Dette har jeg dog på nuværende stadie af mit eget projekt fravalgt. Når mit fokus er iværksættere, så tror jeg at budgettet vil være for skævt, hvis det er lavet af mig. Ellers kræver det et meget større informationsgrundlag og timeantal, og derved vil ydelsen ikke være det samme. Jeg tænker at iværksætteren er ekspert i sin egen virksomhed, og vil være den der er bedst stillet til at kunne udføre opgaven.

Men jeg overvejer i stedet om, at kunne lave en ydelse/guide, som kan gøre det nemmere for en "nybegynder" at lave budgettet.
Fra bergen, norge
Tilmeldt 18. Jul 10
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

En virksomhed verdi vurderes vel mest på resultat end budget. Et budget for nyoppstartede virksomheder bygger jo på antagelser og er jo ikke noe resultat. Så å vurdere en virksomhed på en mening om fremtiden giver ingen mening. De fleste virksomheder justerer jo også sine budsjetter ofte hver 3 måned alt efter hvordan markedet er, hvordan udgifterne forandrer seg,etc. Så et budget man har ved begyndelsen af året er nødvendigvis ikke det samme man har efter 6 mnd. ind i det nye budgetåret. Et budget er et viktig verktøj for bedriften og må være dynamisk gennem året. Fordi det vil ofte hende uforutsette ting positivt som negativt. Så det kan jo være en ide at du lager et konsept hvor virksomhedens verdi blir løbende vurderet gennem året basert på f.eks. kvartalsreporter. En dynamisk verdifastsettelse hvor du også kan bygge inn andre parametre som nye kunder etc.

mvh

Anders Larsen

Tilmeldt 18. Aug 18
Indlæg ialt: 7
Fra  PI Værdiansættelse Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

En værdiansættelse på baggrund af fremtidig budget er grundlag for DCF-analysen. Dette er der ikke meget, som kan ændre på.

Dit eksempel med kundegrundlag, kan bruges som input til at fastlægge dette budget, så derved har det også en effekt.

Men ja, det er klart at budgettet kan være udsat for ændringer på længere sigt. Ved en ændring, vil værdiansættelsen også skulle ændres.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)