Jeg er ved at læse til maskinmester og arbejder i ferier og weekender for mit gamle arbejde. sagen er så den at jeg er meget tæt på at ramme su-loftet og vil derfor starte et IVS selskab som jeg kan udleje mig igennem. Samtidig vil jeg selv købe varevogn og værktøj som jeg kan kører rundt i for mit gamle arbejde. Varevognen køber jeg privat med papegøjeplader og får så kørselsgodtgørelse fra mit selskab. Sagen er den at jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg kan tillade mig at tage. Mit gamle arbejde tager normalt 515 kr. ex. moms i timen for mig. jeg regner med at skulle kunne betale mig selv 200kr. i timen, jeg har regnet med 12,5% ferie, 8% pension, 9,3% SH-opsparing. derudover regner jeg med 8kr. til værktøj og 15kr. for kørselgodtgørelse som svarer til ca. 30km om dagen ved en 7,5 times arbejdsdag. Det giver ialt lidt over 282kr. i timen. Det vil nok blive rundet op til 300kr. for at tage alt administration (Løn, bankkonto og forsikring). Nu er spørgsmålet så om der er noget jeg har glemt evt. ekstra udgifter jeg skal huske at have med. |
Når du så bliver selvstændig, skal du huske at du selv står for alt forsikring, vægtafgift o.s.v Det er ikke billigt som håndværker. Jeg smider i par tusind hver måned til faste udgifter bare på bil og forsikringer ! Forsikring af dig selv og dit værktøj koster ca.15000-25000 årligt afhængigt af selvrisiko og sådan nogle ting. En timeløn som indlejet mand er ikke unormal på 365-395 i timen i min branche. Hvis det så er gode venner eller steder hvor man er sikret mange timer, så er det jo en forhandling hvor man godt kan komme længere ned pris. Husk også at når du lejer dig selv ud, har du stort set ingen risiko i arbejdet, du har ingen "kontor timer" til tilbudsregning og den slags, det er det andet firma der har penge ude på materialer o.s.v så det er de nemmeste penge at tjene !