Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig pensionist, og boligsøtte?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Aug 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,

Et spørgsmål vedr. boligstøtte som Selvstændig.

Jeg har en svigerfar der har været selvstændig i godt 15 år, og nu er tiden kommet til at han kan få Pension. Han fylder snart 65, og vil derfor gå ned i tid, men helt vil han ikke slippe sit arbejde, hvilket jo er dejligt.

Ham og konen er skrevet op til nogle ældre boliger, og de er ret peberet i forhold til hvad man får i en alm. folkepension. Derfor har snakket gået lidt på om han overhovedet kan få boligstøtte. (Jeg ved at formue også spiller en rolle, men lad os holde den del ude af billedet for nu).

Highligts er:

Pensionist (andre regler end ledig)
Selvstændig

Hvordan forholder det sig jf. at oplyse indkomsten? Den er ikke kun svingende, men den er også svær at oplyse til tider. Han har altid fået gjort det op en gang om året, og ikke udbetalt løn til sig selv hver mdr.
Det vil han heller ikke nu, han ønsker bare at lave for små 10.000 kr om måneden som suppliment til pensionen, men både han og jeg har svært ved at finde ud af hvordan det i praksis oplyses? Jeg går ikke udfra der bliver kigget på Omsætningen.
Skal der indsendes regnskab hver måned til udbetaling DK?

Nogen der har prøvet lignende situation?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Overordnet beregnes boligstøtte først på foregående års selvangivels - og ved man så der kommer ændringer, så kontakter man dem der står for boligstøtte i ens kommune omkring det

Så laves nu forskud baseret på pensionen + det forventede fra det selvstændige og på den basis tildeles evt boligstøtte som så reguleres når året er gået eller KAN ofte reguleres ved nyt forskud midt i året

Det med hvordan det selvstændige bedømmes så mener jeg ikke  men her er jeg ikke sikker - at der ses på omsætning.

Der ses normalt ud fra selvangivelse = løn og udbytte hvis det er et selskab og overskud hvis det er personlig virksomhed = overskud uanset hævning eller ikke. 

Det er vel også tvivlsomt for en pensionist bare at spare op i egen virksomhed - skal penge ikke bruges, og så må det få en eller anden mindre påvirkning af boligstøtten i den alder - det er jo langt fra kr til kr modregning


OM VSO kan anvendes i forbindelse med pension og selvstændig og boligstøtte må du høre andre om - boligstøtte kontoret på kommunen var ret oplagt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)