Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af hus

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Herning
Tilmeldt 18. Nov 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har et hus på 102m2 med 4 værelser, som jeg har lejet ud igennem de sidste 4-5 år til samme familie. Nu er huset ledig og en mulig lejer har vist interesse. Hun er en ældre kvinde på folkepension. Hun siger, at hendes boligtilskud bliver nedsat hvis huset er størren end 75m2.  På husets 1. sal er der et værelse på omkring 20m2 som jeg godt selv kan bruge til opmagasinering mm og jeg kan sætte en lås på, så størrelsen af det udlejede areal kommer ned på omkring de 82 m2 - på den måde kan hun måske få råd til at flytte ind og denne løsning er OK med hende.

Vil det kunne lade sig gøre - eller betragtes det nu som udlejning af værelser i stedet for et hus ? og hvad med skatten ? 

Ps. Jeg bor ikke selv i huset og har aldrig boet i huset.

Mvh Frank

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Oct 18
Indlæg ialt: 21
Fra  Stoisk Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Frank,

Har lige set dit indlæg, ved ikke om du har fået hjælp?

Ift. skatten, så kommer du til at korrigere din selvangivelse og angive at 80% af dit hus nu er udlejet. Dvs. noget (19,6%) af ejendomsskatten bliver opkrævet via din indkomstskat, og noget af grundskylden vil ikke være fradragsberettiget (ja - 19,6%).

Jeg tror ikke det er relevant at angive som værelsesudlejning, du bor der stadig ikke selv - og normalt er det værelsesudlejning hvis du selv bor i et hus/lejlighed og så udlejer 1,2 eller 10 værelser. Der er nogle andre regler i forhold til hvordan man opgør gevinsten, jeg antager (muligvis forkert) at du kører det igennem VSO?

VSO er i al fald en af de skattemæssigt gunstige måder at køre et udlejningssetup som dit på :)

Såfremt jeg tager fejl, så er jeg sikker på at John vil rette mig :)
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)