Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

B-indkomst eller virksomhed?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Sep 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg har lige en situation som jeg håber jeg kan få lidt hjælp til.
Så lad os sige at jeg i min fritid, når jeg har tid, programmere på et softwaresystem. Dette softwaresystem sælges over nettet, dog ikke af mig men en anden person/firma.
Hvis jeg så begynder at få en hvis del af denne indkomst, fra personen/firmaet der sælger det, hvordan skal jeg så helt forholde mig ift. at få betalt skat af disse beløb?

Jeg er helt nybegynder ift. både SKAT og drivelse af firma. Jeg er lidt i tvivl om sådan en indkomst ville høre under B-indkomst, eller om jeg er nødt til at oprette en enkeltmandsvirksomhed? Beløbet kan nok sagtens komme op over de 50.000 om året som er grænsen for en CVR-registrering, men det kommer vel igen an på om det er B-indkomst eller ikke?

Som sagt er jeg helt nybegynder, så jeg håber der er nogle her der kan guide mig lidt :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Zepticeye:
Hvis jeg så begynder at få en hvis del af denne indkomst, fra personen/firmaet der sælger det, hvordan skal jeg så helt forholde mig ift. at få betalt skat af disse beløb?

De kan jo ansætte dig og lønne med skattetræk - eller - hvis det er en enkelt indsats med Honorar som de også skal indberette - men i alle fald må de ikke betale dig som CPR når de er momsregistrede som jeg formoder. 

B indkomst har ikke rigtigt med skat eller firma at gøre faktisk - Hvis du omsætter - eller endnu klarere - hvis du forventer at omsætte for 50.000 kr på nogen 12 mdr periode, så skal du med det samme momsregistreres

Du har der ikke andre muligheder, end at blive løn ansat eller momsregistrere dig - Skattemæssigt ender det ens hvis vi taler indtægterne

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Sep 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret John. Jeg tror den bedste mulighed ville være at jeg så opretter en enkeltmandsvirksomhed og momsregistrerer mig. Jeg kan så også lige nævne at firmaet er et udenlandsk firma, men inden for EU.


Først bliver jeg så lige nødt til at spørge: kommer det til at have nogen indflydelse at der allerede er en virksomhed registreret på samme addresse? Det er nemlig tilfældet her hvor jeg bor lige pt. og vil bare lige være sikker på at det hele forholdes adskilt og ikke kommer til at påvirke hinanden på nogen måde?


Jeg har været inde og læse på en masse forskelligt, og mener nogenlunde at have det grundlæggende ift. selve det med "driften" af virksomheden på plads, men jeg ville være glad hvis du lige kunne bekræfte om det er rigtigt sådan som jeg har forstået det indtil videre:
1. Når jeg har oprettet virksomheden går jeg ind og udfylder en forskudsopgørelse med hvor meget jeg regner med at tjene
2. Hver gang jeg modtager en betaling fra firmaet, går jeg ind og opretter en faktura der inkluderer det modtagne beløb samt momsbeløb (inklusiv alt det andet der skal være på en faktura selvfølgelig). 
3. Hvert kvartal sørger jeg for at indberette momsbeløbene
4. Sidst på året sørger man for at have årsopgørelsen på plads, som så skal inberettes til skat

Er det ikke nogenlunde sådan det kommer til at foregå?



Desuden vil jeg helst gerne holde det så simpelt som muligt, og såvidt det er muligt selv kunne bogføre og klare regnskabet, modsat at skulle ansætte en revisor. I en simpel virksomhed som denne som stort set kun har de her regelmæssige indtægter, tænker jeg ikke umiddelbart at det ville være helt umuligt? såfremt jeg selvfølgelig sørger for at sætte mig lidt mere ind i tingene, og bruger et regnskabsprogram der kan hjælpe med mange af tingene såsom Dinero.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Der kan sagtens være flere CVR på samme adresse- no problemos

1 JA
2 JA

3 JA og der er god tid efter kvartalet men gør det så snart du er klar og tilmeld moms til automatisk betaling 
4 Ja bare brug et gratis regnskabsprogram til faktura osv - www.dinero.dk men så ja

5-  NÅH det spurgte du ikke om men :) for 55 kr kan du få bogen Personlig virksomhed (eller lidt mere for paperback) og så er du med hele vejen http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html

God vind med det i alle fald

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)