Hypotetisk spørgsmål vedr. beskyttet varemerke. Hvem har teoretisk (ikke praktisk) juridisk ansvar ved salg af kopivare: producent - grossist - detailhandel ? Er det alle 3, som kan trækkes i retten? |
i princip kan rettighedshaver trække alle der tjener på en kopivare i retten og kræve erstatning - normalt vil det ske ved at gå efter den der sælger varen i sidste led og opdages der - men - opdages det i andre led kan det jo sagtenu anmeldesAmadeo:Hypotetisk spørgsmål vedr. beskyttet varemerke.
Hvem har teoretisk (ikke praktisk) juridisk ansvar ved salg af kopivare:
producent - grossist - detailhandel ?
Er det alle 3, som kan trækkes i retten?
I forhold til kunden er det altid den der sælger der har ansvaret - langt kraftigst ved B2C men også ved B2B - men udgangspunktet er at den der sælger har det direkte ansvar - for kopivarer og i forhold til f.eks. Forbruger, for farlige stoffer - fejl. Elekstricitet osv
Problemet bliver let, at hvis dansk shop sælger til EU kunde - så er dansk shop ansvarlig overfor kunde og får balladen med rettighedshaver - og så er det ikke sjovt at skulle påvise det overfor en evt leverandør i donguan i Kina og måske køre sagen ved kinesisk ret for at få erstatning for det tab man har haft - hvor kineseren vel siger, man bare kunne lade være med at sælge kopivarer hvis det var det man ikke ville
God fornøjelse med sådan en retssag
vh John Hannover