Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til ophavsretten

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 25. Sep 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.
Jeg har for noget tid siden lanceret noget tekstmateriale på en hjemmeside, som beskriver at de har al’ ejerskab over materiale der lanceres på deres side, og det faktum at jeg ikke må benytte det til andre lignende sider.

Hvordan står jeg i den her situation med ophavsretten. Må virksomheden (red. hjemmesiden) overhovedet kræve ejerskab over mit eget materiale? Eller har jeg givet samtykke ved lancering af selvsamme materiale?

Hvordan står jeg i en eventuel sag mod dem, hvis jeg benytter mit materiale på andre lignende sites?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det handler jo om hvad i har aftalt - helst skriftlig - og du siger - 

Spørgsmåltillove:
beskriver at de har al’ ejerskab over materiale der lanceres på deres side, og det faktum at jeg ikke må benytte det til andre lignende sider.
hvis det har været del af betingelsen for at du udførte opgaven, ja så har du jo overdraget retten til dem. Det er ikke spor usædvanligt med tekst og fotos, at ophavsmand sælger ophavsretten med - Der er jo ikke mange købere der vil betale for noget der så ser identisk ud hos en anden

I så fald står du i bevidst brud på ophavsret og vil klar kunne få bod

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der står, klart og tydeligt, at du overdrager alle rettighederne til dem, når materialet publiceres, og du vælger at publicere/indsende en tekst, så overdrager du alle rettighederne til siden, da du dermed accepterer deres vilkår.

Og så må du ikke benytte teksten andre steder, og såfremt du gør dette, krænker du deres rettigheder, selvom du selv har forfattet teksten.

Du kan heller ikke bede dem om at stoppe med at bruge teksten, da du ingen råderet har over den længere. 

Så det bedste du kan gøre, er at lave en nye tekst, dermed undgår du problemer :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 25. Sep 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Det der står:
“De tekster der skrives tilhører ‘indsæt hjemmesiden’ og må derfor ikke benyttes på andre sider og bedes blive slettet (red. fra egen computer, hvis du stopper (red. som skribent).
Ville I mene at dette er konkretiseret? Og hvis det skrevne er publiceret efter mine udgivelser, kan det så virke med tilbagevirkende kraft?

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes, at det er meget svært at vurdere. Hvis den citerede fremgår af den hjemmeside, som du har leveret, er det ikke nødvendigvis et vilkår i den aftale, som du har med den, der har købt hjemmesiden. Det der er afgørende er, hvad der er aftalt mellem jer.

Det næste man kan overveje er, om de tekster, som du har lavet på hjemmesiden har værkshøjde, hvilket helt overordnet betyder, om det er udtryk for skabende proces der bærer personligt præg af skaberen. Det er et relativt luftigt begreb, men det er for at sikre, at fremstilling af rent faktuelle oplysninger, som for eksempel teksten i en indholdsfortegnelse, ikke nyder en ophavsretlig beskyttelse.

Man er altså nødt til at kigge meget konkret på aftalen og teksterne for at finde ud af, hvad du må og hvad du ikke må.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil nok mene de så har fået overdraget retten - og at det var på din side inden er jo klart - men når du har publiceret det inden, så er det nok noget uklart, for der kan du jo ikke trække noget tilbage. Du skulle nok, ud fra den tekst med

Spørgsmåltillove:
“De tekster der skrives tilhører ‘indsæt hjemmesiden’ og må derfor ikke benyttes på andre sider og bedes blive slettet (red. fra egen computer, hvis du stopper (red. som skribent
have overvejet, om det var smart at bruge en tekst, som du i forvejen havde publiceret - det virker som om du der allerede fra start gik mod deres betingelse - 

Er du blevet betalt for skriveriet - og kendte den tekst, så var det i mine øjne galt at bruge noget du havde udgivet i forvejen, men - Måske aftalen helt enkelt er for uklar

Jeg skriver ind imellem til andre - f.eks DIF´s iværksætteren, og der bygger jeg på noget jeg har skrevet om inden, men ændrer klart så det som ikke er kopi af noget tidl. men - jeg forbeholder mig altid, at jeg bevarer fuld copyright.

Alligevel ved jeg også, at der er mange (de fleste) blade og aviser, som ikke vil udgive ting af noget der ikke er ren reklame, hvis ikke man forpligter sig til, at det er deres materiale og ikke kommer i andre blade. Hvis "sundhedseksperten" skriver større artikel til familiejournalen, så kan han ikke få samme i Hjemmet og Alt For Damerne i sagens natur, og samme kan ofte gælde hjemmesider.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmåltillove:

Det der står:
“De tekster der skrives tilhører ‘indsæt hjemmesiden’ og må derfor ikke benyttes på andre sider og bedes blive slettet (red. fra egen computer, hvis du stopper (red. som skribent).
Ville I mene at dette er konkretiseret? Og hvis det skrevne er publiceret efter mine udgivelser, kan det så virke med tilbagevirkende kraft?

Hvis der står det, og du indsender/publicerer teksten, så har du accepteret vilkårene, dvs der er indgået en aftale uden begrænsning, og du har samtidig overdraget rettighederne. 

At formulering ikke er skarp, det er så en anden sag, men der er ingen tvivl omkring den aftale, som du har indgået med hjemmesiden ved publiceringen.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

juristen:

Jeg synes, at det er meget svært at vurdere. Hvis den citerede fremgår af den hjemmeside, som du har leveret, er det ikke nødvendigvis et vilkår i den aftale, som du har med den, der har købt hjemmesiden. Det der er afgørende er, hvad der er aftalt mellem jer.

Det næste man kan overveje er, om de tekster, som du har lavet på hjemmesiden har værkshøjde, hvilket helt overordnet betyder, om det er udtryk for skabende proces der bærer personligt præg af skaberen. Det er et relativt luftigt begreb, men det er for at sikre, at fremstilling af rent faktuelle oplysninger, som for eksempel teksten i en indholdsfortegnelse, ikke nyder en ophavsretlig beskyttelse.

Man er altså nødt til at kigge meget konkret på aftalen og teksterne for at finde ud af, hvad du må og hvad du ikke må.

Det giver ikke rigtig nogen mening, det du skriver, sorry to say.

Aftale grundlaget kommer før evt ophavsretslige spørgsmål. Og her accepterer trådstarter at overdrage alle rettigheder mod publicering, skal vi gætte på der er noget branding forbundet med publiceringen/en betaling for arbejdet...

Og selv hvis teksterne ikke har værkshøjde, vil det være en overtrædelse af markedsføringsloven, såfremt trådstarter benytter disse efterfølgende.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Beklager, hvis jeg ikke har udtrykt mig klart. Ophavsretsloven ligger naturligvis over parternes aftale, men man skal jo i den forbindelse huske, at ophavsretsloven i vidt omfang kan afviges ved aftale.

Min pointe var, at trådstarters citat efter min opfattelse ikke afklarer, om han har overdraget ophavsretten, for det kommer an på, hvor det står. Hvis det "bare" står på en hjemmeside er det jo ikke sikkert, at det er gældende i parternes indbyrdes forhold.

Det er da rigtigt, at en tekst også kan være beskyttet efter markedsføringsloven, men der er stadig krav om, at der er tale om en eller anden form for skabende proces. Den beskytter ikke rent faktuelle oplysninger. Jeg taler i denne sammenhæng kun om teksten - ikke hvordan den konkret er fremstillet.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

juristen:

Beklager, hvis jeg ikke har udtrykt mig klart. Ophavsretsloven ligger naturligvis over parternes aftale, men man skal jo i den forbindelse huske, at ophavsretsloven i vidt omfang kan afviges ved aftale.

Min pointe var, at trådstarters citat efter min opfattelse ikke afklarer, om han har overdraget ophavsretten, for det kommer an på, hvor det står. Hvis det "bare" står på en hjemmeside er det jo ikke sikkert, at det er gældende i parternes indbyrdes forhold.

Det er da rigtigt, at en tekst også kan være beskyttet efter markedsføringsloven, men der er stadig krav om, at der er tale om en eller anden form for skabende proces. Den beskytter ikke rent faktuelle oplysninger. Jeg taler i denne sammenhæng kun om teksten - ikke hvordan den konkret er fremstillet.

Ikke enig!

Hvis der står på en hjemmeside, at du ved at indsende en tekst, og få den publiceret, herved overdrager rettighederne, så ligger dette aftale forhold over ophavsretten. Sender man en tekst ind, accepterer man betingelserne, også selvom man ikke lige har læst dem. For det fremgår jo tydeligt, hvordan og hvorledes.

Nu står der intet om, hvad det er for en tekst, men der skal ikke meget selvskabende til, før en tekst er beskyttet af ophavsretsloven eller markedsføringsloven, det fremgår også af dommen fra både Højeste ret og Sø-og Handelsretten.

Så skal vi tilbage til sagens kerne, så indgår trådstarter et aftale forhold, når han/hun indsender teksten, som omfatter overdragelse af rettighederne til tekst, mod at den kan publiceres. Og dermed har trådstarter ingen rettigheder til teksten mere...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)