Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

efterløn/pension - selskab

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Oct 14
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Min far har to passive selskaber (kun værdipapirer), hvor der samlet er en formue på ca. 2 mio. Han er på efterløn nu, og skal på folkepension i 2020.

Vil det ikke give mening at opløse (udlodde midlerne som udbytte) i disse selskaber og betale den fulde skat nu for at undgå modregning i folkepension?

Det koster 15% i skat af de fleste af pengene, men han vil også spare to gange revisorregninger og gebyrer hvert år, og samtidig vil han undgå modregning når han når pensionsalderen?

Umiddelbart tænker jeg det er det rigtige at gøre, er der nogen der har andre holdninger ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan nok ikke overskud modregningen - selve selskabets aps kapital giver vei, som jeg mener det, ikke modregning - men kapital indkomsten gør, hvis han får penge i hånden

Så er det den anden sag - få penge ud, og som jeg forstår det til 42%. Her kan man, som jeg ser det sige, at de penge der nu engang står i selskabet som gevinst, ja de vil udløse en skat når de skal ud, og at hvis man i øvrigt tjener pengene selv uden for et selskab, og investerer i aktier, så er det jo skattemæssigt smart at gøre det privat, da skatten så er 27-42% hvor det i et selskab - lagerbeskattes af stigning hvert år (og fradrag for tab kun i senere stigning) og så beskattes med 22% selskabsskat inden man - hvis man have pengene i lomme, beskattes 27/42%

Jeg kan som sagt ikke se det har betydning for folkepension om de ligger det ene eller andet sted, og kan for lidt om efterløn til at vide om det at være ejer i et selskab kan være hindring. Eneste kapital der ikke modregnes er noget der er bundet i feks livrente/ratepension  indtil de så udbetales og giver indtægt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Udlod udbytte hvert op til grænsen for de 27% frem til 2019, i hvert fald. (om det har indflydelse på efterløn ved jeg ikke)

Det er kun hvis du har udbytte over 10.000 kr. (mener det er 5.000 kr, hvis du ikke er gift), som har betydning. Og det har ikke betydning for grundbeløbet, kun for folkepensionstillægget. 

Hvis han ville lukke selskaberne ville det jo koste 42% i skat af gevinsten mellem "salgssummen" og anskaffelsessummen.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det gir naturligvis mening at tage op til 27% grænsen hvert år - men i selskab er det jo så efter 22% selskabskat - OG jeg mener faktisk også man skal være realist. Hvis man har formueforhold der gør, at man før eller siden rammes af 42% - så skal det ikke være valget 27/42 som så ikke er reelt faktisk, som afgør hvornår man tager gevinster hjem. Så skal man gøre det på det tidspunkt man mener gevinsten er størst, også til 42% frem for at vente til den er væk. 

Jeg ser for mange alene fokusere på 27/42% (inkl. mig selv en årrække) og alene få opbygget en kapital man alligevel aldrig får ud til 27% og - måske risikerer at tabe på

Men ja - det er jo i alle fald klart man skal tage op til 27% grænsen, som bare for mange let er spist hurtigt op hvert år - alene grundet meget store udbytter man ikke selv kan styre - de senere år

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Oct 14
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Jeg er med på at frem til 2019 bør han tage udbytte ud til grænsen - her sker der heller ikke modregning.

Fra 2020 er der folkepension - og evt. egen pension også, her kan man jo disponere efter at få max folkepension+evt. tillæg.

Her er jeg så enig med John i betragtning om at man jo nok alligevel aldrig får alle pengene ud til 27%, hvilket også for min fars vedkommende vil betyde at han skal blive 80-90 år for at kunne få alle pengene ud til lav beskatning.

Mit spørgsmål går mere på, om det er for dyrt at bare lukke selskabet ned nu og sluge den store skat der vil komme på 42%, for derefter at være fri for gebyrer/revisor og samtidig være fri for at spekulere mere på modregning i folkepension. (mine forældre har måske et par millioner stående i pensioner som også skal ud, og det kan give modregningen, hvis der oven i er udbytter.)

De må sammen kun tjene ca. 140.000 udover Folkepensionen inden der sker modregning krone for krone med 32%. så der tæller de godt 100.000 i udbytte jo hårdt, og det vil så gøre at de ikke kan sætte gang i udbetaling af deres private pensioner uden der sker modregning?

Jeg kan ikke få regnestykket sat op, for at finde ud af hvad der giver mest mening ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

matros:
Mit spørgsmål går mere på, om det er for dyrt at bare lukke selskabet ned nu og sluge den store skat der vil komme på 42%, for derefter at være fri for gebyrer/revisor og samtidig være fri for at spekulere mere på modregning i folkepension. (mine forældre har måske et par millioner stående i pensioner som også skal ud, og det kan give modregningen, hvis der oven i er udbytter.)

Det er nok næsten lige så langt som det er bredt. I selskabet kan han lade være med at tage penge ud men da der jo ikke er lommer i ligklæder giver det jo ikke mening ikke at kunne få pengene ud og glæde af dem. Skattemæssigt er det dårligere at få nye gevinster i selskab end HVIS de samme penge lå privat, da selskab betaler 22% skat af gevinst + så den personlige 27/42 og så har I jo, som du skriver, revisor udgift (og skal faktisk have lovpligtig arbejdsskadeforsikring for ejer uanset løn) og måske gebyr / udgift i bank

Uanset hvad, kan man ikke forudse om han KAN få alt ud til 27% og hvornår - for du aner ikke om markedet falder 30% til næste år, og dermed æder hans gevinst helt eller delvist. 

Jeg er med på samspilsproblemet med pensionen. Det KAN han gøre noget ved - hvis han har råd til IKKE få sine penge ud her og nu, nemlig ved at indbetale på ratepension op til ca 54.000 kr og derudover på livrente. På den måde påvirker rente/udbytte ikke hans folkepension. I stedet kan han jo så ikke får glæde af pengene før han sætter raten til udbetaling om ex 5 år. Det giver 5 års frist,

Formue i sig selv påvirker ikke andet end evt ældrecheck men ikke folkepension som jeg husker det

Da vi ikke kender den fremtidige udvikling  - og heller ikke om han med 27% til grænsen hvert år kan undgå samspilsproblem/nedsat folkepension så er det vanskeligt at råde KAN han klare sig med 27% til grænsen og folkepension, kunne svaret være at gøre det - da det værste der kan ske er, at han på et tidspunkt må finde sig i 42% men måske undgår det hvis formuen falder (og så havde det været klogt at tage pengene NU til 42%)

Jeg ville nok være fristet til at lukke ned og betale den skat på 27/42% det vil udløse nu, blive af med udgifter og revisor og regnskab og lagerskat - Sætte ind på livrente/rate hvis der kan undværes penge og så fordele det over 10 års udbetaling lige - men andre kan have andre forslag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Oct 14
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

John - tak for svar.

Hvis han opløser selskabet for så at indsætte pengene på rate/livrente, så synes jeg da han har samme problematik med at han kommer til at "tjene" for meget og få modregning, da udbetaling af rate/livrente tæller med i de 140.000 han må tjene uden der sker modregning?

Så ville det ikke give mening at opløse selskabet og lade pengene stå i privat regi i stedet (og altså ikke indskyde på pension) - evt. investere pengene i værdipapirer, hvor han selv ville kunne styre indkomsten i forhold til at sælge på de rigtige tidspunkter for at optimere sin indkomst i forhold til max pension.

Eneste fordel ved at indskyde dem på pension ville vel være at han sparer skatten nu her men skal betale den ved udbetalingen igen få år efter - samt den lavere beskatning på afkastet i pensionsmidler end hvis de stod privat ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det giver kun mening hvis han ikke sætter livrente eller rate til udbetaling før om nogle år og så kommer problemet der. Der er ingen måde uanset selskab eller andet, hvor han kan få penge i lommen uden det går ud over pension i en eller anden grad

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Oct 14
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej eneste måde er ved at hæve pengene ud til privat inden pension som udbytte/likvidationsprovenue og betale de 15% ekstra i skat ikke ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

matros:

Nej eneste måde er ved at hæve pengene ud til privat inden pension som udbytte/likvidationsprovenue og betale de 15% ekstra i skat ikke ?

jo sådan lyder det til  - men så kommer der vel provenu igen dereftet som skaber problem - så det gør vel ikke den store forskel med mindre pengene sættes i banken til 0 eller på rate/livrente

Vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)