Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms'ens indvirkning på årsresultatet?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jan 18
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Forum, så fik vi pengene retur fra Skat ang. tidligere indlæg om vi havde betalt for meget i moms, og vores revisor vil opjustere vores overskud fra de tidligere år hvor denne tilbagebetaling vedrører, men det mener jeg da er forkert? Mom'sen er jo noget vi fører på balancen, altså aktiver og passiver, og har da intet med resultatopgørelsen og gøre, altså vores overskud fra tidligere år bliver da ikke påvirket af vi nu får penge tilbage i moms, det er jo bare en postering på balancen:

Kredit indgående moms og debit afregnet moms på passivsiden

samt debit bank og kredit egenkapital

På denne måde bliver momskontoerne korrekt afstemt på passivsiden, samt pengene går ind på vores bank som et aktiv, modpostering er så egenkapitalen på passivsiden da det er penge som vores virksomhed skylder ejerne, herefter stemmer balancen så igen, og pengene er posteret uden det har nogen indflydelse på resultatopgørelsen. Er jeg helt gal på den og vores revisor har ret, hvad overser jeg?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke lige følge sagen men
Var det ikke sådan, at I havde betalt for meget moms, fordi I havde haft for meget salgsmoms. I så fald, hvis I sidste år havde solgt 100.000 kr og havde angivet 20.000 kr som salgsmoms - og efter justeringen kun skulle have haft 15.000 angivet som salgsmoms, så så sker:

I får 5.000 kr retur i moms
Jeres omsætning går op med 5.000 kr og dermed, alt andet lig, jeres resultat går op med 5.000 kr. 

Hvis det er alm moms retur, så har du helt ret i det ikke påvirker og også her i at selve beløbet påvirker status MEN hvis det var fordi jeres moms var galt beregnet, i den ene eller anden anden retning, så skal resultatet ændres. Havde du har 100.000 kr og ikke 20.000 kr salgsmoms men slet ikke salgsmoms, så var det jo 100.000 kr som gik i drift omsætning (og dermed resultat) og ikke som før 80.000 kr

Samme hvis det var for lidt købsmoms. Havde i tidl købt for 100.000 kr med 20.000 kr købsmoms - så trak du 80.000 fra som udgift. Var det faktisk 40.000 kr købsmoms (som gør du får moms retur) så havde du så også haft en omkostning der gik ned med samme beløb og dermed mindre udgift og bedre resultat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

I resultatopgørelsen skal der ikke stå udgifter inkl. moms. Dvs. de står der eksl. moms.

Det afhænger helt af hvad der er bogført.

Betalt for meget i moms kan enten forekomme, ved at i har trukket for lidt indgående moms eller trukket for meget udgående moms. (eller bare indberettet andre tal end dem der står i momsregnskabet)

Jeg mistænker det første.

Altså er der er poster i resultatopgørelsen, som står inkl. moms.

Lad os sige du har bogført en revisorregning på 5.000 kr. på en konto uden momstræk - Der vil nu stå 5.000 kr. i resultatopgørelsen - Der burde have stået 5.000*0,8 = 4.000 kr. - Dit resultat er derfor 1.000 kr. for lavt.

Afhængig af størrelsen på "fejlen" bør man finde ud af om den skal over resultatopgørelsen eller direkte på egenkapital - Du kan læse lidt her: https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/depechen/artikler-2017/rettelse-af-fejl-i-aarsregnskabet 

Tilmeldt 29. Jan 18
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ah ja nu dæmmer det selvfølgelig, det er kun købsmoms det drejer sig om, og som I rigtig skriver, så står der jo beløb i resultatopgørelsen inklusiv moms, fordi hele købsbeløbet er bogført uden moms, det vil sige en regning på 100.000 er bogført som 100.000 hvorimod den rigtige postering skulle have været 80.000, så derfor så har vi jo haft på den regning 20.000 mindre i omkostning, og derfor 20.000 mere i overskud når det hele posteres rigtig, er det korrekt forstået?

Det er ikke salgsmoms, al salgsmoms er bogført korrekt, det er kun flere gange købsmoms som er posteret hele regninger uden moms, altså ligesom ovenstående eksempel.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Donatello:
Ah ja nu dæmmer det selvfølgelig, det er kun købsmoms det drejer sig om, og som I rigtig skriver, så står der jo beløb i resultatopgørelsen inklusiv moms, fordi hele købsbeløbet er bogført uden moms, det vil sige en regning på 100.000 er bogført som 100.000 hvorimod den rigtige postering skulle have været 80.000, så derfor så har vi jo haft på den regning 20.000 mindre i omkostning, og derfor 20.000 mere i overskud når det hele posteres rigtig, er det korrekt forstået?
Jeps - du bytter så at sige 20.000 kr som du tidligere havde fradrag for og sparede skatten med 20.000 i moms du alle får retur - men så får du selvfølgeligt også overskud/skat af de 20.000 kr du nu ikke havde i omk. så jeps . korrekt forstået

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jan 18
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Donatello:
Ah ja nu dæmmer det selvfølgelig, det er kun købsmoms det drejer sig om, og som I rigtig skriver, så står der jo beløb i resultatopgørelsen inklusiv moms, fordi hele købsbeløbet er bogført uden moms, det vil sige en regning på 100.000 er bogført som 100.000 hvorimod den rigtige postering skulle have været 80.000, så derfor så har vi jo haft på den regning 20.000 mindre i omkostning, og derfor 20.000 mere i overskud når det hele posteres rigtig, er det korrekt forstået?
Jeps - du bytter så at sige 20.000 kr som du tidligere havde fradrag for og sparede skatten med 20.000 i moms du alle får retur - men så får du selvfølgeligt også overskud/skat af de 20.000 kr du nu ikke havde i omk. så jeps . korrekt forstået

vh John Hannover

Tusinde tak for gode svar, nu forstår jeg det hele, og hvordan det skal bogføres, ja så der selvfølgelig en lidt højere skat, men samlet set er det jo netto en positiv indvirking vi får på regnskabet :-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Donatello:
selvfølgelig en lidt højere skat, men samlet set er det jo netto en positiv indvirking vi får på regnskabet :-) 
ja 20.000 kr ind mod skat af 20.000 kr i princip 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)