Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan dette lade sig gøre eller ?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Helsingør
Tilmeldt 4. Jun 18
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Tilbage i 2001 lånte jeg sammen med 2 andre et pænt pengebeløb af en Bank, til maskine anskaffelse i en fælles virksomhed.  Dele af beløbet er betalt men det er mange år siden nu og på restbeløbet tilkommer  der renter og renter og renter.

Jeg ved faktisk ikke om den gæld er forældet, da folældersesloven blev ændret i 2008 og fuld virksom fra 2011. Jeg tør heller ikke spørge om der en gæld, da det er det samme som anerkende efter de nye regler.

Sidst jeg hørte noget var i 2009, hvor jeg fik tilsendt et kontoudtog og jeg mener ikke at jeg reagerede skriftligt på det.

Nu er det sådan at jeg ønsker at købe en ejerlejlighed kontant  og hvis jeg så stadig har denne gæld, kan der jo gøres udlæg.

Mit spørgsmål er derfor om jeg kan komme uden om dette problem, ved først at købe lejligheden og derefter bruge denne som kapital til stiftelse af et IVS, anpartselskab eller et aktieselskab

Det er min tanke at jeg så lejer denne lejlighed af selskabet under gunstige vilkår. 

Kan dette lade sig gøre eller er der andre muligheder ? 

Fra Mr-Hansen

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

I det scenarie du beskriver, ser jeg ikke noget, som forhindre en kreditor i at gøre udlæg i enten lejligheden eller i selskabet, som e.v.t. ejer lejligheden.

Du bør få afklaret, hvorvidt du stadigvæk hæfter for din  gæld. Jeg har personligt svært ved at forestille mig, at en bank, som professionel långiver, ikke har styr på forældelsesfrister m.v.  

Herudover kan et selskab ikke bare udleje en lejlighed på gunstige vilkår til selskabets hovedaktionær :-). 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr-Hansen:

Det er min tanke at jeg så lejer denne lejlighed af selskabet under gunstige vilkår. 

Kan dette lade sig gøre eller er der andre muligheder ? 

nej det duer slet ikke at hovedanpartshaver lejer af sig selv - det giver skatteproblemer der gør det alt for dyrt i 99% af alle tilfælde

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Helsingør
Tilmeldt 4. Jun 18
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 01:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Casper Schneidereit:
I det scenarie du beskriver, ser jeg ikke noget, som forhindre en kreditor i at gøre udlæg i enten lejligheden eller i selskabet, som e.v.t. ejer lejligheden.

Du bør få afklaret, hvorvidt du stadigvæk hæfter for din  gæld. Jeg har personligt svært ved at forestille mig, at en bank, som professionel långiver, ikke har styr på forældelsesfrister m.v.  

Herudover kan et selskab ikke bare udleje en lejlighed på gunstige vilkår til selskabets hovedaktionær :-). 

Tak 

Nu ved jeg så ikke hvad fordelen ved et selskab er her  -  men normalt er det ikke forbundet med personlig hæftelse og det føler jeg lidt det lyder som.

Hvis nu at jeg lavede et selskab med en kontant kapital på kr. 1,5 mill og efterfølgende købte en lejlighed, ville en evt. kreditor så stadig kunne gøre udlæg ? 

At gøre udlæg i et selskab betyder vel ikke at selve råderummet over aktiver svækkes eller mindskes eller ?  Altså lejligheden beholder sin friværdi er det jeg tænker. 

Jeg er enig at en bank eller deres finans afd. normalt har styr på sådant, men fejl sker af og til, grundet lov ændringer eller andet 

Mr-Hansen

Fra Helsingør
Tilmeldt 4. Jun 18
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 01:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
nej det duer slet ikke at hovedanpartshaver lejer af sig selv - det giver skatteproblemer der gør det alt for dyrt i 99% af alle tilfælde

Tak

Så kan man vel låne lejligheden, hvis man ikke kan leje den eller ? 

Mr-Hansen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr-Hansen:

Cookie - John Hannover:
nej det duer slet ikke at hovedanpartshaver lejer af sig selv - det giver skatteproblemer der gør det alt for dyrt i 99% af alle tilfælde

Tak

Så kan man vel låne lejligheden, hvis man ikke kan leje den eller ? 

Mr-Hansen

det bliver det da ikke bedre af. Det skat jo gør er at sætte en høj værdi af lejen som så beskattes hos hovedaktionæren. Ellers ville alle vel have et selskab - trække udgifter fra og låne lejligheden (og hvorfor ikke inventar og køleskabet samt den tilhørende Maserati Quattroporte gts Wink) af selskabet. Nej den duer ikke

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Helsingør
Tilmeldt 4. Jun 18
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Om hovedaktionærs leje af bolig prøv at læse nedenstående link:

https://skat.dk/skat.aspx?oid=1947953

Tak

Ja det kan jeg godt se, at det er noget opad bakke umiddelbart.

Mr-Hansen

Fra Helsingør
Tilmeldt 4. Jun 18
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
det bliver det da ikke bedre af. Det skat jo gør er at sætte en høj værdi af lejen som så beskattes hos hovedaktionæren. Ellers ville alle vel have et selskab

Hmm det kan jeg godt se

Hvordan ser billedet ud, hvis man / jeg ejer en lejlighed. som jeg bor i og har adresse der. Der er ingen gæld og værdi er kr. 1,5 mill.

Efterfølgende opretter jeg er selskab og indskyder 50 % af lejligheden som kapital og jeg bor der stadig. 

Vil det så være efter samme princip som før ? Altså i stedet for at selskabet skal have 100 % af huslejen, så er det nu blot 50 % eller ? 

Mr-Hansen

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis kreditors krav fortsat består, hvilket er tvivlsomt da gælden er stiftet i 2001, kan de enten foretage udlæg i lejligheden hvis ejer den personligt eller hvis det er selskab du ejer, foretage udlæg i dine anparter eller aktier.

Så lige meget hvad du gør, hvis kravet ikke er forældet, kan der fortages udlæg.

Påmindelser om din gæld sendt fra din kreditor afbryder ikke forældelsesfristen. Før år 2008, under de gamle forældelsesregler, kunne en kontooversigt eller et brev fra kreditor, hvori de gør opmærksom på, at du skylder dem penge, være nok til at afbryde forældelsen. At du har hørt fra banken i 2009, skulle således ikke give bedre rettigheder for banken.

Et gældsbrev forældes på 10 år, så jeg tror ikke de kommer efter dig.

Det er ikke nogen fordel at lade et selskab eje lejligheden, men hvis du endelig vil gøre det og leje ud til dig selv, skal det være til markedslejen, altså den leje som en tilsvarende lejlighed koster i området hvor din lejlighed er beliggende.

mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)