Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man bede om "Forudbetalt leje" iht. §11 - fire år efter overtagelse af en ejendom

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Oct 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle

Har man som udlejer ret til "Forudbetalt leje" iht. §11 - selv om der er gået fire år fra overtagelsen af en ejendom?
Eller er forholdet forældet?
Hvis man har ret til det skal lejer så varsles?
Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Forudbetalt leje og depositum skal der stilles krav om ved lejemålets indgåelse. Det krav kan ikke rejses efterfølgende, heller ikke med varsling. Det fremgår af lejelovens § 34.

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg formoder, at der er tale om boliglejeforhold og at § 11 henviser til § 11 i typeformular A. Hvis ikke, må du korrigere mig.

Det er rigtigt som Ole skriver, at krav om depositum og forudbetalt leje skal stilles ved aftaleindgåelsen. Dette betyder, at forpligtelsen til at betale depositum/forudbetalt leje skal være indtrådt på dette tidspunkt, hvilket jo typisk sker ved, at forpligtelsen skrives ind i lejekontrakten. Så hvis det fremgår af lejekontrakten, at der skal betales forudbetalt leje, og den "bare" mangler at blive betalt, vil lejer være forpligtet til at betale denne.

Spørgsmålet er så om kravet kan forældes. Forældelsesfristen vil i givet fald være 3 år, så hvis aftalen er indgået senere end 5. oktober 2015, er der i hvert fald ikke indtrådt forældelse. Man kan dog diskutere, om der ikke foretages modregning i de foretagne indbetalinger, og om denne modregning kan foretages med tilbagevirkende kraft, som følge af at der er tale om konnekse fordringer (fordringer der udspringer af samme retsforhold). Hvis man kommer frem til, at udlejer kan foretage denne form for modregning, vil kravet ikke umiddelbart forældes.

Ved manglende betaling af forudbetalt leje opstår spørgsmålet om udlejer kan ophæve lejeaftalen på grund af betalingsmisligholdelse. Eftersom den forudbetalte leje fremgår af lejekontrakten, vil det per definition være en pligtig pengeydelse. Udlejer vil derfor kunne ophæve lejekontrakten, hvis restancen ikke berigtiges. Man kan dog argumentere for, at udlejer ikke kan starte med at sende et påkrav efter lejeloven § 93, stk. 2, men først må sende en betalingsanmodning til lejer med en rimelig betalingsfrist. Hvis lejer ikke betaler, kan påkravet sendes.

Når du skriver, at den forudbetalte leje fremgår af § 11, får det mig til at overveje, om udlejer overhovedet har udfyldt typeformular A rigtigt, for depositum og forudbetalt leje skal angives i § 4. Der kan derfor måske give mening og undersøge, om udlejer kan støtte ret på kravet om forudbetalt leje.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan så se af overskriften, der var skjult før, at det er 4 år siden, så der kan være et forældelsesargument, men jeg hælder mest til, at udlejer kan foretage modregning.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Tilmeldt 4. Oct 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar
Jeg har fået denne forklaring, hvor der henvises til paragraf 11 punkt 4 i min lejekontrakt “forudbetalt leje indbetales ikke så længe ejendommens ejerkreds er som ved lejeforholdets ikrafttræden” De skriver videre
“Det betød at da ejendommen blev solgt skulle der indbetales forudbetalt leje, da ejerkredsen blev skiftet. Det har vi ikke været opmærksomme på fra start, og det er derfor at vi nu opkræver 3 x månedsleje ekskl. forbrug”

Tilmeldt 4. Oct 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Og jeg har lige kigget, det er en Typeformular A, 8. udgave

Tilmeldt 4. Oct 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var nok ikke helt klart formuleret i mit spørgsmål, men ejendommen blev solgt for 4 år siden og det er de nye ejere der kræver 3 mdr. forudbetalt husleje nu.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)