Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er markedsrente og hvordan kan man kom frem til den?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Idet dit køb skal finansiere fast ejendom, så er renten jo med pant i aktivet. Og derfor en hel anden, men det gælder dog kun ved personlig hæftelse.

Så markedsrenten skal nok udledes som renten på pant-sikret boliglån hhv. realkredit-lån med et tillæg idet et realkredit-institut jo ikke bare låner til et ApS.

DEt bør du kunne få som lånetilbud hos Real og bank.

Tilmeldt 20. Apr 13
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

Idet dit køb skal finansiere fast ejendom, så er renten jo med pant i aktivet. Og derfor en hel anden, men det gælder dog kun ved personlig hæftelse.

Så markedsrenten skal nok udledes som renten på pant-sikret boliglån hhv. realkredit-lån med et tillæg idet et realkredit-institut jo ikke bare låner til et ApS.

DEt bør du kunne få som lånetilbud hos Real og bank.

Det kommer an på om der er ejendomspant eller virksomhedspant -- ved virksomheds pant vil en rente på 8-10% være i orden

Tilmeldt 9. Mar 15
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ening med alt men er ikke sikker på jeg forstår følgende:

Cookie - John Hannover:

..

og lånet vil så bestemt skulle gives konvertibelt

...

at give et lån som konvertibel gældsbrev er ikke blot en sikkerhed for mig? eller spiller det en rolle i forbindelse med beregning af rente?

Måske mener du at et gældsbrev uden sikkerhed har en højre risiko og derfor renten kan bliver højre i forhold til samme lån udstedet som konvertibel gældsbrev?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Gabe:
at give et lån som konvertibel gældsbrev er ikke blot en sikkerhed for mig? eller spiller det en rolle i forbindelse med beregning af rente?
nej jeg mener ikke det har betydning for renten som så men - konvertibelt vil jo betyde, at hvis selskabet går konkurs, har du fradrag for tabet - ikke konvertibelt betyder at pengene er tabt helt https://johnhannover.blogspot.dk/2018/02/konvertibelt-lan-til-selskab-fra-ejer.html 

vh John Hannover

Det har betydning for renten. Og du giver mere eller mindre selv svaret på hvorfor.

 

Alt hvad der ændrer "værdien" af sikkerheden på et lån påvirker samtidig markedsrenten.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Cookie - John Hannover:

Gabe:
at give et lån som konvertibel gældsbrev er ikke blot en sikkerhed for mig? eller spiller det en rolle i forbindelse med beregning af rente?
nej jeg mener ikke det har betydning for renten som så men - konvertibelt vil jo betyde, at hvis selskabet går konkurs, har du fradrag for tabet - ikke konvertibelt betyder at pengene er tabt helt https://johnhannover.blogspot.dk/2018/02/konvertibelt-lan-til-selskab-fra-ejer.html 

vh John Hannover

Det har betydning for renten. Og du giver mere eller mindre selv svaret på hvorfor.

 

Alt hvad der ændrer "værdien" af sikkerheden på et lån påvirker samtidig markedsrenten.

 

jo tak - men jeg vil påstå at man med eller uden konvertibler kommer lige godt frem med en argumentation for 6 - 7 % - når banker og andre ikke vil sige hvad de skal have, må man nok have lidt spillerum hos skat, hvis man lægger sig i en blød mellemvare som 6-7% ejendomslån vil jeg mene

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

vil påstå at man med eller uden konvertibler kommer lige godt frem med en argumentation for 6 - 7 % - når banker og andre ikke vil sige hvad de skal have, må man nok have lidt spillerum hos skat, hvis man lægger sig i en blød mellemvare som 6-7% ejendomslån vil jeg mene

vh John Hannover

Beklager det sene svar.

 

Men jeg er ikke enig i din betragtning; det kan godt være du i et konkret tilfælde kommer frem til at markedsrenten ligger tæt på hinanden, med eller uden mulighed for konvertering, men min pointe er markedsrenten aldrig vil være den samme.

 

Når du ligesom alle os andre anbefaler folk at gøre deres mellemregning/lån konvertibelt er det jo fordi det har en ikke ubetydelig værdi for långiver. Og den værdi skal alt andet lige afspejle markedsrenten.

Når en bank ikke vil sige hvad den skal have, så er det (efter min opfattelse) fordi kreditrisikoen er skyhøj og derfor noget de aldrig vil finansiere. I det konkrete tilfælde påtænker trådstarter et ApS med 50 t.kr., vi kan jo prøve at gætte gearingen - mit gæt er meget lavt, og derefter stille spørgsmålet; vil en bank nogensinde røre et selskab med så lav gearing også endda til et ejendomsselskab?.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Cookie - John Hannover:

vil påstå at man med eller uden konvertibler kommer lige godt frem med en argumentation for 6 - 7 % - når banker og andre ikke vil sige hvad de skal have, må man nok have lidt spillerum hos skat, hvis man lægger sig i en blød mellemvare som 6-7% ejendomslån vil jeg mene

vh John Hannover

Beklager det sene svar.

 

Men jeg er ikke enig i din betragtning; det kan godt være du i et konkret tilfælde kommer frem til at markedsrenten ligger tæt på hinanden, med eller uden mulighed for konvertering, men min pointe er markedsrenten aldrig vil være den samme.

 

Når du ligesom alle os andre anbefaler folk at gøre deres mellemregning/lån konvertibelt er det jo fordi det har en ikke ubetydelig værdi for långiver. Og den værdi skal alt andet lige afspejle markedsrenten.

Når en bank ikke vil sige hvad den skal have, så er det (efter min opfattelse) fordi kreditrisikoen er skyhøj og derfor noget de aldrig vil finansiere. I det konkrete tilfælde påtænker trådstarter et ApS med 50 t.kr., vi kan jo prøve at gætte gearingen - mit gæt er meget lavt, og derefter stille spørgsmålet; vil en bank nogensinde røre et selskab med så lav gearing også endda til et ejendomsselskab?.

vi er som sådan ikke uenige - konvertibelt nedsætter ikke risiko for tab men nedsætter omkostningen ved et tab. Dog er det vel svært at forestille sig, at man ikke dermed jo i alle fald, med et lån givet til køb af ejendom, med det konvertible eller - med krav om sikkerhed i selve ejendommen, ikke vil have den som en slags sikkerhed. Jeg er enig i en bank aldrig ville give lån til 50 t ApS uden nogen form for sikkerhed - og det vil långiver da næppe heller.

Da trådstarter heller ikke kan få sin bank til at give et tal, og heller ikke kan bruge my bankers boliglån angiver, som svinger mellem 6 og 15 - så gør det ikke den store forskel tror jeg, i skats øjne med det konvertible. 

Lægger man sig under 4% kan man sikkert få problem (disconto + 4) og lægger man sig skyhøjt, sikkert samme, da man har lavere skat ved rente end løn

Udgangspunktet er derfor ikke at man HAR en rente uden det konvertible, og så sætter den en del ned. Man står lidt løst, og derfor mener jeg omkring 6-7% sikkert vil kunne være acceptabelt - med de begrundelser man kan finde - men som tidl foreslået - evt bed skat om bindende svar når det er så stort beløb

Vi er enige om at konvertibelt giver fradrag - ganske som banker jo har når de giver et lån og taber pengene - og det gør det mere spiseligt for hovedaktionær, jeg synes bare det er vanskeligt at sige - HVAD giver det så for en præcis rente, uden at man må lægge sig op ad boliglåns beregnere, som jo alle har sikkerhed i ejendommen - og som med konvertibelt, har fradrag hvis deres udlån tabes

Uden sikkerhed i ejendommen kan jeg ikke forestille mig nogen som helst, heller ikke hovedaktionæren give lånet - og konvertibelt ville jeg alene se, for at være stillet lige som alle andre eksterne långivere.

Men vi er ikke som sådan uenige om det gør en forskel

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Mar 15
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til alle der har bidraget til at kaste lidt lys på dette emne.

Jeg er blevet meget inspireret af jeres informationer og har nu nok materiale til at komme videre.

Rigtigt god dag!

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)