Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed og kørsel i egen bil ifm. kundebesøg

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Apr 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har nu søgt her på Amino vedr. mit spørgsmål og synes ikke at kunne finde et svar, som jeg forstår (host host - det siger måske mere om mig end om noget andet Confused ), men det hele er utrolig nyt og spændende, omend lidt af en jungle af finde rundt i, så håber at der findes en venlig sjæl, som kan være mig behjælpelig her Smile

Følgende forhold gør sig gældende:

* Jeg har en cvr- og moms registreret enkeltmandsvirksomhed og én kunde.

* For denne kunde booker og afholder jeg møder og ligeledes sælger min kundes sortiment til andre virksomheder.

* Jeg bruger egen privat registreret bil og står selv for alle udgifter i forbindelse med møder i landet.

Spørgsmål:

1) Når jeg kører fra min privatadr. og ind til min kundes virksomhed, betragtes det vel som erhvervskørsel og skal derfor også registreres sådan?

2) Når jeg kører fra min kundes virksomhedsadr. og ud til møder med andre virksomheder (altså min kundes kunder), betragtes det vel også som erhvervskørsel og skal registreres sådan?

3) Hvordan, hvor og hvornår skal jeg notere disse erhvervskørsler?

4) Er der én af jer kyndige Amino-bruger, som virkelig vil skære det ud i pap for mig - altså i punkter (Punkt 1: Opret en kørebog, Punkt 2: ect. ect.)?

5)

Har du/ I en excel skabelon, som jeg må gøre brug af?

(Der er jo et hav af excel skabeloner, men jeg synes ikke at kunne finde én, som jeg rent faktisk forstår Tongue Tied )

På forhånd tusinde tak for hjælpen og god dag :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Michellapigen:

* Jeg har en cvr- og moms registreret enkeltmandsvirksomhed og én kunde.

* For denne kunde booker og afholder jeg møder og ligeledes sælger min kundes sortiment til andre virksomheder.

* Jeg bruger egen privat registreret bil og står selv for alle udgifter i forbindelse med møder i landet.

Spørgsmål:

1) Når jeg kører fra min privatadr. og ind til min kundes virksomhed, betragtes det vel som erhvervskørsel og skal derfor også registreres sådan?

2) Når jeg kører fra min kundes virksomhedsadr. og ud til møder med andre virksomheder (altså min kundes kunder), betragtes det vel også som erhvervskørsel og skal registreres sådan?

3) Hvordan, hvor og hvornår skal jeg notere disse erhvervskørsler?

Det er aldrig helt godt kun at have EN kunde som virksomhed - selv om det er godt nok du dækker alle omk i et eller andet omfang. Der er ikke frit valg om man vil være ansat eller selvstændig og mener skat du er ansat der bare vælger at fakturere med moms, kan du klart få problem https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html 

Den tør jeg slet ikke afgøre ud fra det du skriver - jeg ville få en konkret vurdering af en revisor der vil se lidt sketisk på det

Det har stor betydning for det med kørslen - for er du reelt selvstændig så er der kørselsfradrag for det hele når du bruger egen bil og fører kørebog. Hvad den skal indeholde finder du alt om her sammen mere om kørselsfradrag for selvstændige https://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html

Det er netop så sådan, at hvis skat mener du er lønmodtager der forkert fakturerer, så skulle du dels ikke have moms på men nok beskattes af den fulde beløb ligesom "arbejdsgiveren " ikke får fradrag for momsen og en mulig bod OG kørsel fra hjem til arbejde ville så være befordringsfradrag (over 24 km ialt dagligt) og jo langt lavere beløb. Det er bla.a der en del "fanges" ved at de ved skattekontrol har taget kørsel efter kørebog frem for befordringsfradrag
Kørsel fra kunden-  hvis denne så ses som arbejdsgiveren - er dog altid kørselsfradrag efter kørebog

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Oct 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg følger lige med her, da dette også er relevant for mig.
Venlig hilsen Peter
Tilmeldt 24. Apr 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for dit meget uddybende svar (om jeg blev klogere, vil tiden vise).

Jeg må nok hellere lige prøve at ringe til SKAT igen, for at jeg får ajourført det korrekt. Dog mindes jeg, at SKAT nævnte for mig, at min kørsel skulle betragtes som fradrag, som jeg skulle lægge ind i mit regnskab, men puha - det er godt nok med tungen lige i munden med alt det her.

Men jeg vil hellere gøre det korrekt første gang, end at stå med håret i postkassen. 

Jeg vender lige tilbage til tråden, når jeg ved noget mere :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Michellapigen:
Dog mindes jeg, at SKAT nævnte for mig, at min kørsel skulle betragtes som fradrag, som jeg skulle lægge ind i mit regnskab
forudsat skat ikke siden (og her duer telefon ikke) siger du skulle være ansat, med kun EN kunde, så fører du bare kørebog og når du har lavet dit regnskab og har f.eks. 100.000 kr i overskud - så tager du det samlede beløb fra kørebogen - vi siger 20.000 kr - trækker fra resultatet fra regnskabet og får 80.000 kr i eksemplet - og det er så det du angiver i rubrik 211 i selvangivelsen

beder skat om dokumentation, så skal de så bare have dit regnskab - og din kørebog

du behøver slet ikke bogføre kørepengene - dem tager du fradrag for ved at trække dem fra resultatet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Sep 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

God artikel som stadig kan bruges. Tak for svarene, John!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)