Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Donationer; gebyr og moms? Biydelser?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Oct 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej :)

Hvis vi siger jeg har en internet-platform, hvorpå brugere kan foretage en donation til en velgørende organisation; lidt a la gofundme.com eller caremaker.dk. I forbindelse med disse donationer, opkræver jeg et gebyr.

- Skal jeg betale moms af dette gebyr?

Jeg tænker selv noget hoved-/biydelse, men da en donation ikke er levering mod vederlag, så ved jeg ikke om disse regler finder anvendelse.

Derudover, vil størrelsen af dette gebyr have en betydning? Umiddelbart tænker jeg, at der må være en forskel på, om en donation på 50 kr. bliver pålagt et gebyr på henholdsvis 1 kr. eller 500 kr.

Jeg sætter stor pris på et svar eller bare en hjælp til hvor jeg kan opnå et svar. :)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

hawaii-pizza:
Hej :)

Hvis vi siger jeg har en internet-platform, hvorpå brugere kan foretage en donation til en velgørende organisation; lidt a la gofundme.com eller caremaker.dk. I forbindelse med disse donationer, opkræver jeg et gebyr.

- Skal jeg betale moms af dette gebyr?

Jeg tænker selv noget hoved-/biydelse, men da en donation ikke er levering mod vederlag, så ved jeg ikke om disse regler finder anvendelse.

Bare lige for at være sikker på jeg har fanget idéen. Hvis jeg donerer 100 kr. til et eller andet formål, så havner eksempelvis 85 kr. til det formål jeg vælger og 15 kr. til dig i gebyr? (det er forudsætningen for mit svar)

 

Først og fremmest så tænker jeg ikke det er relevant at diskutere sammenhængende ydelser (bi/hovedydelse), da det ikke er til forskellige personer man betaler vederlaget/donationen. Dernæst er en donation pr. definition ikke en momspligtig ydelse, da der ikke bliver leveret noget til gengæld.

 

Selve gebyret er i sig selv momspligtig. Levering mod vederlag.

 

Tilbage er spørgsmålet om din omsætning kommer over 50.000 kr. årligt og om du dermed har pligt til at lade dig momsregistrere?

Derudover er der en mindre undtagelse som jeg ikke ved hvor relevant den er? Men er det en velgørende forening (ikke gevinst for øje) så er der en undtagelse i momsloven

hawaii-pizza:


Derudover, vil størrelsen af dette gebyr have en betydning? Umiddelbart tænker jeg, at der må være en forskel på, om en donation på 50 kr. bliver pålagt et gebyr på henholdsvis 1 kr. eller 500 kr.

Ingen betydning. Størrelsen af gebyret er irrelevant, enten eller!

Tilmeldt 17. Oct 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Jesper_nl:

Bare lige for at være sikker på jeg har fanget idéen. Hvis jeg donerer 100 kr. til et eller andet formål, så havner eksempelvis 85 kr. til det formål jeg vælger og 15 kr. til dig i gebyr? (det er forudsætningen for mit svar)

Korrekt.
Jesper_nl:

Selve gebyret er i sig selv momspligtig. Levering mod vederlag.

Øv. Jeg håbede det ikke ville være momspligtigt. Men det er vel også det bedste, så jeg undgår en potentiel ekstraregning i fremtiden for ubetalt moms... Men så opstår der andre problemer:

- Hvilken form for ydelse ville du sige, der er tale om? Er det fx en elektronisk ydelse, så jeg skal gøre brug af One stop moms?

- Hvor bliver ydelsen udnyttet? En virksomhed ønsker måske en form for reklame ved at donere (da donationen vil blive oplistet med navn), men dette er måske ikke formålet med alle donationer?
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

hawaii-pizza:

Jesper_nl:

Selve gebyret er i sig selv momspligtig. Levering mod vederlag.

Øv. Jeg håbede det ikke ville være momspligtigt. Men det er vel også det bedste, så jeg undgår en potentiel ekstraregning i fremtiden for ubetalt moms... Men så opstår der andre problemer:

- Hvilken form for ydelse ville du sige, der er tale om? Er det fx en elektronisk ydelse, så jeg skal gøre brug af One stop moms?

- Hvor bliver ydelsen udnyttet? En virksomhed ønsker måske en form for reklame ved at donere (da donationen vil blive oplistet med navn), men dette er måske ikke formålet med alle donationer?

Jeg kan ikke se andet end det er en alm. tjenesteydelse som skal behandles efter §16, stk. 1 eller 4. Det er (efter min opfattelse) ikke en elektronisk ydelse.

 

Til private donorer; faktura med dansk moms

Til virksomheder: danske virksomheder skal have faktura med dansk moms, udenlandske skal have en faktura med 0-moms, hvor der anvendes omvendt betalingspligt.

 

Hvad formålet for donoren er med sin donation er egentlig ikke relevant for momsproblematikken. Men jeg er da enig med dig i, at formålet nok er at blive nævnt et eller andet sted - i hvert fald hvis man er en virksomhed og ønsker fradrag for sin donation. 

Tilmeldt 17. Oct 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 07:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for hjælpen, Jesper. :)
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)