Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding Aps og ekstra kapital

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 18. Oct 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg håber der er nogen her, der kan bidrage med konkret viden omkring følgende case. Jeg har fået nogle vidt forskellige anbefalinger.

Min case er følgende:

- Jeg er ved at stifte et Holding Aps med 50.000 DKK i selskabskapital, som er 100% ejet af mig selv.
- Holdingselskabet skal eje en minoritetsandel i et andet og større selskab, hvor jeg også er ansat, og hvor jeg har tilbud om at købe mig ind i 6% for 400.000 DKK.
- Der forventes ingen udbytte til Holding; målet er på længere sigt et helt eller delvist salg. Men der er også en risiko for at tabe mine penge helt eller delvist.

Umiddelbart har jeg fået to forskellige anbefalinger:

a) Lave en kapitalforhøjelse på 375-400K. Fordelen er der ikke skal slås med renter, og der er fradrag i min private indkomst for eventuelt tab. Jeg tror der dog er et problem med at få "mine" 400K igen, uden igen at blive beskattet?

b) Lave et konvertibelt gældsbrev. Fordelen er at jeg nemt kan lave en tilbagebetaling uden skattemæssig konsekvens, men jeg skal sørge for en rentebetaling og det (måske?) er lidt komplekst i hvilke tilfælde jeg får fradrag for eventuelt tab.

Er der nogen der har erfaring med en lignende case og som kan give nogle håndgribelige anbefalinger, specielt omkring de skattemæssige forhold. Jeg har ikke lige formået at støve en person op, som kunne hjælpe mig.
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt klart a, hvis du ikke skal bruge de 375.000 lige foreløbig og det lader det jo ikke til. Du vil jo ikke få din investering i det større selskab drypvist udbetalt. Den investering kommer først ud, når selskabet bliver solgt. Når det sker, kan du jo bare trække udbyttet ud, minus de 400k i kapital eller reinvestere det i andre ting.

Det konvertible gældsbrev vil bare koste dig ekstra at få lavet og vil ikke give dig andet end en beskeden renteindtægt som du beskattes af som kapitalindkomst og du kan fratrække tab i kommende gevinster, hvis selskabet krakker. Det kan du i begge tilfælde.

Der er ingen grund til at gøre det unødigt kompliceret. Helt klart A.

Hvis du skulle investere i dit eget driftsselskab og kunne tilbagebetale til dig selv løbende, så skulle du vælge B.

Tilmeldt 18. Oct 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, men hvis nu jeg ønsker at forlade mit nuværende job fordi det ikke har de store udsigter med et salg/gevinst, skal jeg sælge igen. Og så har jeg måske cirka det samme som jeg investerede eller lidt mere. Dem vil jeg jo gerne have "tilbage" i min privat økonomi. Kan jeg det uden at blive beskattet igen? 

Hvis jeg lukker mit holdningsselskab, bliver der så set på hvad der er skudt ind med beskattede midler vs. ikke beskattede ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:
Helt klart A.

Jeg vil omvendt sige helt klart B.

Meget mere enkelt at få pengene ud igen med B end med A. Ved model A vil dem indskudte kapital være bunden Hvorfor binde kapitalen unødig. Der til er renten af 375 vel ikke nødvendigvis beskeden med eksenmeplvis en rentesats på omkring 8% - ligesom beskatningen som kapitalindkomst vel heller ikke er uinteressant. 

Udgiften ved model A og B er stortset ens.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

I det tilfælde, som du beskriver ovenfor - så er det løsning B, som Whiskey også skriver. 

Jeg havde en klar forventning om, at du var meget langsigtet og ikke kunne sælge frit.

Hvis det er omsætningsaktiver og du vil have frit valg med exit, så er det B.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg hælder nok mere til A, men der er både for og imod begge to.

Hvis du forlader dit job og skal sælge kapitalandelen, så har du vel heller ikke noget at bruge holdingselskabet til længere, og vil så lukke det ned? I det tilfælde bliver du beskattet af dit provenu fratrukket de 400.000 kr. som du har stiftet for.

Ulemperne ved situation B er at det dels er mere bøvlet, herunder at du skal huske at få optaget den konvertible obligation i vedtægterne. Desuden vil forrentningen af obligationen give en udgift i selskabet og en skattepligtig indtægt hos dig personligt. Problemet i det er, at selskabet ikke har nogen skattepligtige indtægter, som renteudgiften kan fratrækkes i, når der nu ikke udloddes udbytte fra driftsselskabet. 

Tilmeldt 18. Oct 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for feedback.

Det primære mål er at blive i selskabet i et antal år, og gå gennem en positiv udvikling. Men det kan jo også gå den anden vej, og det er nok mest de scenarier jeg vil dække mig ind omkring.

Kan man lave en reduktion af selskabskapitalen hvis jeg går med plan A ? Altså forhøjer med 400K til overkurs, bytter dem til anparter, og lad os sige jeg efter 2 år sælger dem tilbage provenu neutralt. Kan jeg så sænke selskabskapitalen igen, få de 400K ud (uden beskatning) og beholde mit Holding Aps med de oprindelige 50K (lad os lige antage det giver mening). Eller, skal jeg helt lukke selskabet for at kunne få adgang til de 400K ?

I tillæg hertil, skal jeg gøre noget specielt ift. Skat o.lign. ved selskabsforhøjelsen ift. at "dokumentere" at det er beskattede midler eller er det blot at kunne fremvise en kvittering på indbetaling af kapitalen fra min konto til selskabets konto ?
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole, bøvlet?

Det er da forholdsvis enkelt at lægge betingelserne omkring et konvertibelt lån ind i vedtægterne allerede fra stiftelsen. Renten er nødvendigvis heller ikke bøvlet. Der kan aftales en indløsningkurs så renten først afregnes når lånet indfries.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset at renten først skal betales ved indfrielse, er han stadig privat skattepligtig af den hvert år. Og det er da lidt træls at blive beskattet af nogle penge, som der ikke er nogen indtægt i selskabet at fradrage renteudgiften i.

Men ja, så besværligt er det heller ikke, at lave en konvertibel obligation, hvis bare man har styr på alle reglerne og formalia. Men mit indtryk her er, at han ikke benytter en rådgiver. I den situation, har jeg meget svært ved at anbefale ham, selv at gå i gang med det, for det er meget let at overse noget. Konsekvenserne ved ikke at have styr på formalia, er at det ikke er et konvertibelt lån, men et almindeligt lån, og så mister han fradragsretten hvis det går galt.

Se et eksempel på, hvor det gik galt: https://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2277105

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole, så gøres det konvertible lån rentefrit og med krav om at indfrielse skal ske til en fastlagt overkurs. Så skubbes beskatningen til indfrielsestidspunktet.

Uanset hvad så bør trådstarter få en rådgiver indover med en investering i denne størrelsesorden. Gad vide om holdingselskaber overhovedet er nødvendigt mv.

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)