Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af patent, produkt og informationer - gode råd?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Oct 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino.

Jeg står i en god situation. Jeg har gennem de sidste 3 år udviklet et produkt til faldskærmsindustrien. Dette produkt har jeg ansøgt patent på. Jeg er nu i den fase hvor jeg er ved at undersøge markedet for potentielle kunder. Jeg har allerede en håndfuld ret store kunder der har ydret ønske om at anvende mit produkt (i det omfang jeg har kunnet fortælle dem om det, på grund af hemmeligholdelsen af patent). Der er nu sket det, at en af de største amerikanske virksomheder inden for faldskærmsindustrien har bidt på min krog. Jeg har ved hjælp af en hemmeligholdelses kontrakt, udvekslet information med dem. Da produktet er et komplet koncept og egentlig er klar til at blive lanceret, vil de gerne købe hele min ide, patent og alle informationer jeg ligger inde med.

Jeg har lavet en markedsundersøgelse der siger noget om hvor stor en indtægt virksomheden kan forvente at tjene på det amerikanske marked på det første år. Jeg er dog meget uerfaren inden for et sådan forestående salg. Jeg vil ikke stå til forhandlingen og bede om et beløb der er tårnhøjt, men jeg vil heller ikke bede om for lidt, da jeg har brugt 3 år på at udvikle konceptet og produktet. Jeg har vurderet markedsværdien på det amerikanske marked, på baggrund af min undersøgelse, til at være på knap $3.500.000 dollars. Dette beløb er kun såfremt at virksomheden sælger på det amerikanske marked. Virksomheden producerer dog også faldskærme til resten af verden, og begynder jeg at regne på dette er det potentielle marked noget større. Dog har jeg ikke et optimalt grundlag og indsigt i markedet til at lave denne beregning korrekt.'

Mit spørgsmål er så: Kan jeg tillade mig at sælge mit produkt samt patent til 33% af den anslåede amerikanske markedsværdi? Eller vil det betyde en potentiel fornærmelse af virksomheden til forhandlingerne?

Hilsen Rasmus - RR Consult
Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Rasmus

Den er svær, hvis jeg var dig ville jeg starte med at tage kontakt til dit lokale væksthus, de kan måske give dig lidt sparring her, og måske være behjælpelig med at finde en der kan bistå dig her - det ser jo ud til at det er mere en småpenge vi taler om.

Held og lykke med det!

//Morten

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Oct 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten.

Mange tak for hurtigt svar. Jeg prøver at ringe til Væksthus aalborg. De har også tidligere rådgivet mig da jeg skulle ansøge om patent.

God weekend

Hilsen Rasmus

Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 510
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus,

Først tillykke og godt gået!!

En realistisk pris = antal solgte (mersalg) * marginal i kr * antal år.

Jeg tror dog, at der er alt for mange ukendte variabler, til at nogen herinde, kan give dig et ordentligt svar. Vil dit produkt f.eks. hjælpe en evt køber med at bibeholde/sikre en eksisterende omsætning eller vil det skabe en ny omsætning. Og vil din teknologi (ide) kunne appliceres på den evt. købers eksisterende produkter? Er dit produkt en gamechanger? Og hvad vil det betyde for den evt. køber hvis du i stedet for sælger til deres største konkurrent? Og kan dit produkt anvendes af millitæret?

Måske skal du ikke sælge, med i stedet lade det evt. køber producere mod royalties. Eller måske bør du (del)betales igennem en såkaldt earnout.

Hvis jeg var dig ville jeg foreslå forhandlingerne i Danmark (så ser du også hvor interesseret køber er). Jeg ville desuden tage hjælp af en dygtig konsulent (som kan hjælpe dig med at beregne værdien og komme med alternative oplæg).

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Oct 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sirene.

Tak for nogle spiger gode pointer! Jeg har sendt dig en personlig besked med yderligere detaljer.

God weekend
Hilsen Rasmus

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)