Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af bilag med moms på momsfritaget konto

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Apr 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har brug for opklaring, så jeg har noget konkret at gå efter i den fremadrettede bogføring.

Eksempel:

Jeg skal bogføre en faktura, og derpå står der anført en kostpris, en momsandel på 25% og det totale beløb til betaling.

Det drejer sig dog om en udgift, som er momsfritaget.

En kollega mener, at jeg skal bogføre kostprisen på driftskontoen og så bogføre momsbeløbet direkte på kontoen på indgående moms. Men det ville vel give præcis det samme, som hvis jeg bogførte som normalt og så bare satte posteringen til at være momsberettiget? 

Så min umiddelbare tanke var, at det totale beløb til betaling skulle bogføres som en momsfritaget postering, men det kan jeg læse mig frem til andre steder heller ikke er den rigtige løsning.


Vil nogen opklare mig? Hmm

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Kuri:

Hej,

Jeg har brug for opklaring, så jeg har noget konkret at gå efter i den fremadrettede bogføring.

Eksempel:

Jeg skal bogføre en faktura, og derpå står der anført en kostpris, en momsandel på 25% og det totale beløb til betaling.

Det drejer sig dog om en udgift, som er momsfritaget.

En kollega mener, at jeg skal bogføre kostprisen på driftskontoen og så bogføre momsbeløbet direkte på kontoen på indgående moms. Men det ville vel give præcis det samme, som hvis jeg bogførte som normalt og så bare satte posteringen til at være momsberettiget? 

Så min umiddelbare tanke var, at det totale beløb til betaling skulle bogføres som en momsfritaget postering, men det kan jeg læse mig frem til andre steder heller ikke er den rigtige løsning.


Vil nogen opklare mig? Hmm

Du skriver: "en udgift, som er momsfritaget.", men der er momsfakturaen?? Mener du der er en fejl på fakturaen eller er det fordi du bruger udgiften til en aktivitet i din virksomhed der er momsfritaget??

Tilmeldt 15. Apr 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er moms på fakturaen og udgiften er en momsfritaget aktivitet :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46559
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er ikke momsfradrag i købsmoms for moms indkøbt til ikke momspligtig aktivitet - så du bogfører som om hele beløbet var udgift og ikke på udgiftskonto med moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)