Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg hjælpe min far?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Oct 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Min far er gået konkurs med sin personlige virksomhed. Han kan ikke få gældssanering da gælden er en skattegæld.

Jeg er selv selvstændig i samme branche (har et selskab). Kan jeg oprette et ekstra selskab og ansætte min far i dette, så han får løn herigennem? Eller er det at omgå lovgivningen inden for konkurser? Jeg er bange for om det kan have konsekvenser for mit eget selskab og mine ret til at være selvstændig, hvis jeg bryder noget lovgivning jeg ikke kender til.

Jeg håber I kan hjælpe mig!

Mvh Mette

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Så du vil oprette et firma, som står i dit navn og som reelt drives af din far som var det hans eget?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Mette1988:

Hej.

Min far er gået konkurs med sin personlige virksomhed. Han kan ikke få gældssanering da gælden er en skattegæld.

Jeg er selv selvstændig i samme branche (har et selskab). Kan jeg oprette et ekstra selskab og ansætte min far i dette, så han får løn herigennem? Eller er det at omgå lovgivningen inden for konkurser? Jeg er bange for om det kan have konsekvenser for mit eget selskab og mine ret til at være selvstændig, hvis jeg bryder noget lovgivning jeg ikke kender til.

Jeg håber I kan hjælpe mig!

Mvh Mette

det er mig bekendt ikke noget der kan skade dig - hvis du vil tage ansvaret for et selskab og have din far som ansat i det på helt alm lønmodtager vilkår - så må du det. Du skal drive det - formelt og reelt jo have selskabsansvaret og din far skal være alm lønmodtager i det.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Oct 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså selskabet står i mit navn og jeg kommer også til at tage mig af alt det administrative (bogføring, løn, regnskab mm) ligesom jeg gør i mit nuværende selskab.

Hvad er dine tanker omkring dette?

Mvh Mette

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Mette1988:

Altså selskabet står i mit navn og jeg kommer også til at tage mig af alt det administrative (bogføring, løn, regnskab mm) ligesom jeg gør i mit nuværende selskab.

Hvad er dine tanker omkring dette?

Mvh Mette

du driver jo selskabet som jeg hører det - som dit - og har så bare din far som ansat-  det kan jeg ikke se noget galt i- det hjælper jo også far med at kunne betale noget tilbage overhovedet og han er alene ansat og ikke andet som du beskriver det

Husk på forventet lov med nye krav til kapital opbygning i IVS https://startupadvisejh.blogspot.com/2018/10/stop-for-nye-ivs-nye-regler-for-gamle.html  

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mette,

Hvis du allerede er i samme branche, hvorfor vil du så stifte endnu et selskab? Du kan bare ansætte ham i dit nuværende selskab. Han skal jo alligevel ikke overtage det senere, som jeg forstår det - og dermed er det bare dobbeltarbejde og ekstra omkostninger.

Bare ansæt i dit nuværende selskab og gør den gamle glad.

Tilmeldt 29. Oct 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har jeg egentlig også tænkt på måske ville være nemmere.

Grunden til det er egentlig at selvom vi arbejder indenfor samme branche, er vores arbejde ikke helt det samme. Der er fx større risiko/pengebinding i forbindelse med min fars projekter. Det er egentlig derfor jeg gerne vil skille det ad, selvom det betyder dobbelt adm. og dobbelt forsikring.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Gode overvejelser - Man kan formode, at din fars arbejde ikke er helt risikofrit, hvis hans gæld kommer fra tidl eget firma, så derfor kan det måske være værd at tage de ekstra omk.
Det er vel heller ikke forbudt for din far selv at stifte et IVS eller ApAS selv om han er under gædssanering - eller? I så fald kunne du jo låne ham til et ApS som nok er bedre end IVS med den ny lov på vej og ud fra, at der vel nok er opstartsomk. under alle omstændigheder.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Oct 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo altså han kunne vel i princippet godt stifte et selskab selv, problemet vil vel være at han har en skattegæld fra den personlige virksomhed. Så vil skat vel kun give lov til at han stifter selskab, såfremt han kan stille med en ret stor sikkerhedsstillelse - og det er desværre ikke en mulighed for ham.
Og så tror jeg måske også at han er super træt af al det administrative omkring det at være selvstændig 😊

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)