Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af andel i virksomhed (hæftelse)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Oct 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kloge mennesker! :)

Jeg står og muligvis skal købe mig ind i en virksomhed, virksomheden er i dag privat ejet men bliver omdannet til et ApS selskab. Vi bliver 3 personer som hver køber 33% (166.000kr) af ApS selskabet via hvert vores holdingselskab. Så har ApS selskabet “fået” 500.000kr

Selskabet har et varelager på ca. 1.500.000 (efter afskrivning, og er også prisen på virksomheden) og vi har således en kassekredit på 1.000.000 ca.

Spørgsmålet er så kommer jeg til at hæfte for mere end de 166.000kr jeg smed i virksomheden, ved en eventuel konkurs? (Måske et dumt spørgsmål)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke at jeg lige forstår den med varelager men du siger vel, at selskabet har en kassekredit på 1 mio  og det er jo ikke normalt så let at få, uden ejerne skal skrive under på en selvskyldnerkaution = hæfte personligt for den kassekredit - men hvis det ikke er tilfældet, så hæfter du kun med anpartenes værdi - de 166.000 i værdi fra dit holding
går ud fra ejeren har hjælp til omdannelse - og her kan jo være en latent skat der føres videre ved skattefri omdannelse hvis det er sådan det sker (er det nok) og så bør du have overblik over det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Oct 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Så med andre ord er et praktisktalt umuligt at få banken til at tage noget af risikoen (evt. via pant i varelageret)
Det er måske også fair nok, men trode bare at man kunne lukke sin privat økonomi ude fra virksomheden, lidt blå øjet af mig måske :) (PS. Sund forretning der ikke har givet underskud de sidste 30år)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Poke:

Så med andre ord er et praktisktalt umuligt at få banken til at tage noget af risikoen (evt. via pant i varelageret)
Det er måske også fair nok, men trode bare at man kunne lukke sin privat økonomi ude fra virksomheden, lidt blå øjet af mig måske :) (PS. Sund forretning der ikke har givet underskud de sidste 30år)

umuligt nej - men absolut ikke let uden at man skriver under på kautionserklæring - lager kan evt indgå i sikkerhed - men hvor hurtigt kan det realiseres og til hvilken pris hvis det brænder på  nok ikke den der million

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Oct 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Oki John
Tak for dine svar :) det var mest noget jeg skal bruge for at regne min max risiko ud :)

Så mit udgangspunkt bliver at vi hæfter for alt, så må vi se hvad banken vil være med til :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)