Alle hjemme sider jeg kikker på skriver. Bogføringsloven kræver, at man har en hensigtsmæssig kontoplan. Selv her på siden https://www.amino.dk/wikis/erhverv/hvad-er-en-kontoplan.aspx Kiggede så lige på Bogføringsloven, men jeg kan altså finde noget om en kontoplan. Derfor undre det mig alt man skriver dette. Det er ikke fordi at jeg vil lyde negativ, og jeg mener også at alle virksomheder skal have en eller anden form for kontoplan. Men ligefrem at henvise til en lov, hvor i der ikke står noget en kontoplan, mener jeg er lidt misvisende for uvidende som mig selv. bogføringsloven skriver. Bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyn til virksomhedens art og omfang. erhvervsstyrelsen skriver. I systembeskrivelsen for sådanne små virksomheder kan man tænke sig, at en egentlig konteringsinstruks er unødvendig, fordi der er tale om så elementære, alment forudsatte konti og behov, at det er overflødigt at udarbejde en formel beskrivelse heraf. |
Hej selvlært,
En kontoplan skal deles op, således at den afspejler, hvad omkostningen/indtægten omhandler.
Det er jo også et redskab for dig selv.
Så kontoplanen skal indeholde: faste omkostninger og variable omkostninger i forhold til din resultatopgørelse. Så skal den have punkter, der vedrører posteringer på aktiver og passiver.
Hos mig har jeg nogle brancheunikke koder på min omkostningsside, der omhandler indkøb af køkkener, garderober, bordplader, hvidevarer etc. Du har sikkert nogle, som passer til dig.
Det betyder, at når jeg senere læser mit regnskab, så kan jeg se, hvor stor del af mine variable omkostninger tilhører bordplader eller køkkener etc.
Du må jo selv vide, hvad kontoplanen skal indeholde og mange af posterne kan du finde i en helt generel kontoplan. Det er bare dine branchespecifikke konti, du skal have styr på.