Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

6 måneders depositum

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Feb 16
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Overvejer at starte en virksomhed. Jeg har ingen erfaring så jeg er lidt lost med hvordan betingelserne normalt er ved leje af lokaler. Falder fx over at de egendomme jeg har set på har 6 måneders depositum. Det vil sige at jeg ud over hvad jeg har beregnet at bruge på opstarten, skal ud og skaffe 250.000 kr til depositum. Nu til spørgsmålet, er der nogen der ved om dette bare er penge ud af depositum-vinduet eller kan man være så heldig at det kan betragtes som forskud af lejen? Nogen der kender noget til det? Derudover der jeg at bindingsperioden er 1-3 år, uopsigeligt. Er dette normalt? Andet jeg skal være opmærksom på?

Tak for hjælpen :)

Fra Odense
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 92
Fra  Lejegruppen ApS Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er ikke rigtigt noget der er "normalt", det er lidt afhængigt af hvad du lejer.
Det er erhvervslejemål og det er dermed ikke under lejeloven men der kan derimod aftales hvad som helst.
Du kan jo evt. spørge udlejer om der er noget af det som kan bruges løbende som husleje eller om der kan aftales er mindre beløb osv, evt. et mindre beløb mod længere binding...
Hvis lejemålet er svært at leje ud eller udlejer er "sulten" så kan det være udlejer er lidt mere villig til at ændre på kravene.
Der kan som sagt aftales hvad som helst, da markedet er helt frit.

mvh Jacob

Tilmeldt 7. Jul 18
Indlæg ialt: 2
Fra  DIGURA Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Normalvis er dit depositum noget som skal bruges ved fraflytning i forhold til de forpligtelser du har i lejekontrakten og ved misligeholdelse. I DIGURA oplever vi ofte, at "pengene ikke bare er ud af vinduet". De fleste udlejere, som lejer erhvervslejemål ud, er rimelige professionelle og de ved godt hvad depositummet er til. Men igen, selvfølgelig kan man også ramme ind i udlejere, som anser depositummet som en "ekstraindtjening". 

I forhold til bindingsperioden, så er det mest muligt med 1 år. Men som Jacob siger, så er det meget forskelligt - og ofte noget som kan forhandles. 

Med venlig hilsen

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er meget normalt at erhversudlejere opkræver depositum og/eller forudbetalt leje på 6 måneder.

Hvis der alene er tale om depositum, henstår dette som sikkerhed for evt. mangler ved det lejede ved lejers fraflytning.

Nu kan jeg ikke se om det er et butikslejemål, men hvis dette er tilfældet, er det vigtigt at du opnår afståelsesret, således at du kan sælge forretningen igangværende og opnå goodwil ved salget.

Ved butik er det også vigtigt at du får en uopsigelighedsperiode på gerne 10 år fra udlejers side.

Er det almindelige erhvervslokaler som du ikke ofrer penge på og hvor du ikke behøver at have mulighed for at overdrage virksomheden, kan du nok klare dig med en mindre uopsigeligshedsperiode afhængig af hvad udlejer foreslå.

Andre forhold kan evt. komme på tale afhængig af beliggenhed m.v

I øvrigt er der 11.oktober 2018 bekendtgjort en ny erhvervslejelov som du kan se på.

Det er ret uklogt at ordne en lejekontrakt selv, du skal have juridisk bistand, ellers kan det let gå galt.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)