Jeg har efter en rykkerskrivelse til en kunde endelig modtaget betaling.
Men kunden har undladt at betale det pålagte rykkergebyr og kompensationsgebyret, hhv. 100,- og 310,-, og har blot indbetalt det i første omgang fakturerede beløb.
Min første reaktion var ærlig talt at 'blæse på det' - der har været andre problemer med kunden, og det er i det hele taget første gang, jeg har måttet skrive en rykker, hvilket i sig selv har taget en del tid at finde ud af mv., så hellere bare droppe mere bøvl ...
Men det var som sagt første reaktion. Nu synes jeg da, at kunden skal betale de pålagte gebyrer og altså hele regningen.
Men hvordan gør jeg det?
Sender jeg bare en ny rykker på det resterende beløb, altså 410,- plus rykkergebyr nr. 2, i alt 510,-?
Inkl. 10 dages betalingsfrist og inkassovarsel - ?
Jeg formoder, at nyt kompensationsgebyr ikke kan pålægges her, da det vel drejer sig om den samme, og ikke en ny, regning/rykker?
Via inkasso får jeg ikke selv noget ud af dette lille beløb, men kunden vil jo i så fald skule betale plus 350,- i omkostninger, som jeg forstår det (Neminkasso, https://neminkasso.dk/neminkasso/). Det kan ligefrem koste mig lidt småpenge (140,-) (se Neminkasso), hvis det går hele vejen, men sandsynligheden er vel, at kunden hellere vil betale 510,- end 860,- og ergo at de betaler? Og ellers er det vel en ren principsag, så at sige.
- - -
Er denne udeladelse fra kundens side 'almindelig' - og hvordan griber I mere erfarne sådan noget an?