Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pension

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Nov 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :
DAV!

Vi har haft et godt år, og vores revisor har rådgivet os til her inden slutningen af året at udbetale løn til os selv op til topskattegrænsen.

Da vi har haft forskellig indkomst, og gerne vil have den samme "bonus" i kroner og ører, så skal nogle af os have en del af beløbet udbetalt som pension i stedet for som løn, da vi ellers kommer over topskattegrænsen. Det er vi ikke interesseret i.

Vores bogholder er ikke helt med på, hvordan det foregår i praksis med den pension. Jeg har læst mig til, at man enten kan få beløbet udbetalt direkte til pensionsdepotet (fx gennem Danløn), men ellers kan man bare få beløbet udbetalt som løn og selv indbetale det som pension.

Mit spørgsmål er nu, hvis man vælger sidstnævnte løsning, så trækkes der jo skat af det her og nu. Men er det så meningen, at man indtaster det som fradrag på forskudsopgørelsen?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu afhænger lidt af, om i er et IVS/ApS eller I/S men

I praksis er det klogt at i nu tager løn ud (i I/S efter ejeraftale- i IVS bare som I vil) inden året er ude og så kan I bare hver især indbetale på ratepension - op til 53.500 som jeg husker det for 2018 - og ellers resten på livrente. Det gør I bare ved at oprette den og indbetale i jeres bank f.eks. og så kan I selv administrere om det skal i investeringsforening eler hvad det skal - eller I kan gå til pensionsforening - men det koster jo administration

Der kan godt laves aftale via pensionsforening og tilknyttes danløn, men det er ikke nødvendigt og dyrere men kan jo være lettere da i ikke selv skal tænke. Jeg ville dog bare køre det selv, og  vil I ikke tænke, vælge noget index baseret forening - et par stykker at sprede over geografisk

Dermed får I automatisk skattefradrag - op til ratepensionsgrænsen - og efter regler for liverente  læs gerne http://finansiel.blogspot.dk/2017/12/selvstndiges-pension.html 

God ide med løn op til topskat- I kan dog forhøje topskattegrænsen med udbytte , forudsat I ikke i forvejen privat får udbytte fra investering i selskaber http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Nov 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Tak for dit svar. Nu spørger jeg bare for at få det helt pædagogisk

Jeg har personligt lige nu justeret min forskudsopgørelse til 542.000, for det er det, som vi vælger at jeg gennem min virksomhed (ApS) skal have udbetalt i løn for året.

Hvis det så viser sig at jeg får 50.000 oven i dette, som skal indbetales til pension, så bør jeg jo opjustere min forskudsopgørelse til 592.000 i indkomst (og derved være over topskattegrænsen før AM-bidrag), da jeg får beløbet udbetalt som løn. Men i og med, at jeg så vælger at sætte 50.000 ind på min ratepension, så er der måske på forskudsopgørelsen et andet felt hvor jeg indtaster 50.000, og så kommer jeg ned under grænsen igen – er det sådan det fungerer ?
Tilmeldt 15. Nov 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Altså, så jeg får 50.000 ekstra som løn, og så indtaster jeg dem som fradrag i et andet felt, og så går det i nul
Tilmeldt 15. Nov 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har fx personligt et (inaktivt) depot hos PFA, hvor jeg gerne ville smide de 50.000 og lade dem investere efter den risikoprofil jeg i sin tid har valgt. Men for at kunne overføre 50.000 til dem, kræver det jo at jeg har fået dem udbetalt fra mit ApS først. Det er den proces jeg ikke helt forstår. For hvis jeg får dem udbetalt som løn, er jeg jo automatisk (person)beskattet dér. Og det er jo ikke meningen at jeg skal beskattes nu og her af noget som skal ind på min pension.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

ønskefisken:
Altså, så jeg får 50.000 ekstra som løn, og så indtaster jeg dem som fradrag i et andet felt, og så går det i nul

banken eller instituttet du indbetaler til - indberetter og du ser det selv på din selvangivelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

ønskefisken:
Jeg har fx personligt et (inaktivt) depot hos PFA, hvor jeg gerne ville smide de 50.000 og lade dem investere efter den risikoprofil jeg i sin tid har valgt. Men for at kunne overføre 50.000 til dem, kræver det jo at jeg har fået dem udbetalt fra mit ApS først. Det er den proces jeg ikke helt forstår. For hvis jeg får dem udbetalt som løn, er jeg jo automatisk (person)beskattet dér. Og det er jo ikke meningen at jeg skal beskattes nu og her af noget som skal ind på min pension.

Ja du betaler skat når du får lønnen men da dit selskab - feks PFA så indberetter det som pension så får du fradrag og det udligner skatten
Du kan forskuds registrere så det udlignes over sidste løn, hvis der er plads til det i din løn, ellers må det blive til skat retur

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 2. Mar 10
Indlæg ialt: 112
Fra  Visma DataLøn A/S Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Dav :)

Hvis I fremadrettet vil udbetale løn sporadisk, kan LønAdministration være en god løsning. Her hjælper vi jer med alt omkring lønnen incl. pension. I betaler kun for de lønsedler I får lavet.

https://www.dataloen.dk/funktioner/loenadministration

Såfremt i fra 2019 ikke selv ønsker at foretage 0-indberetning i de måneder I ikke laver løn, er det muligt at få Dataløn til dette.

Hvis du har spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte undertegnede på tlf. 4282 2226.

Med venlig hilsen

Tine H. Henriksen

Dataløn

Tilmeldt 15. Nov 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Alt er i klart og i orden nu. Tak for dit svar, John. Det var meget god og brugbar information.
Tilmeldt 15. Nov 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Tine,

Vi udbetaler en fast løn hele året, men opjusterer blot vores lønninger ved årets udgang, hvis det har været et godt år, så vi kan få løn op til topskattegrænsen. Til dette bruger vi pt Danløn. Men tak for tilbuddet.
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)