Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan defineres virksomhedens værdi?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Fra  Engedal Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg planlægger at lave mit firma om fra en enkeltmandsvirksomhed til enten et IVS eller APS. Ifølge denne artikel er det billigst at lave et IVS: https://www.ageras.dk/blog/enkeltmandsvirksomhed-saadan-gaar-du-til-ivs-eller-aps - så det planlægger jeg.

Men ulempen er, at man beskattes af firmaets værdi. Men da jeg arbejder med digitale løsninger, så har jeg ikke rigtig nogen værdi bortset fra to computere til en nyværdi af ca. 50.000 kr. Så skal jeg så betale 50% i skat af dem eller hvordan fungerer det? 

(Jeg vil i øvrigt lave et Holding IVS eller APS også, da jeg bliver medejer i et andet firma. Jeg ved ikke om det er relevant i den sammenhæng?)

Mange tak, hvis nogen her kan hjælpe mig :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke lave skattefri omdannelse til IVS - kun til ApS. Du kan lukke og betale skat af ikke bare dine afskrevene aktiver men også stor risiko for skat af din goodwill, så det kan være et meget dyrt valg at bare lukke og så stifte selskab

Husk også der er nye regler på vej for tvungen kap.opbygning i eksisterende IVS https://startupadvisejh.blogspot.com/2018/10/stop-for-nye-ivs-nye-regler-for-gamle.html 

Du kan lave skattefri omdannelse til ApS derimod men du skal få lavet en helt konkret vurdering af evt skat og så skal du bruge revisorerklæring hvis valget bliver skattefri omdannelse. Du skal så evt have et holding stiftes først - eller omdanne til holding som så stifter drift - igen - få konkret rådgivning,

Det forkerte valg   goodwill/aktiv skat kan være rigtigt slem OM du bør omdanne er nok mest risikospørgsmål- ellers har enkeltmands jo også sine fordele og så kan du jo stifte nyt IVS eller ApS og holding til det andet http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Fra  Engedal Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John, det er rigtig interessant. Ikke mindst med den nye lov. Tak for links

Men er det muligt at have en konstruktion, hvor jeg beholder min enkeltmandsvirksomhed, men så laver et overordnet Holding selskab som styrer enkeltmandsfirmaet (100% ejet af mig) og det APS/IVS som jeg bliver medejer af (10%)? Jeg troede nemlig ikke, at man kunne eje andre firmaer med et enkeltmandsfirma, men det kan et Holdingselskab måske hjælpe med? 

Og hvad med skat:Kan jeg så stadig trække et underskud i APS'et fra overskuddet i mit enkeltmandsfirma eller skal de være adskilt regnskabsmæssigt? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej  enkeltmands kan KUN ejes personligt så den duer ikke. Det må holdes uden for resten i så fald - både i ejerskab, hæftelse og skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Fra  Engedal Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, tak for svaret. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)