Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattekreditordning ved nedlukning af firma

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Nov 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Igennem de sidste år har mig og 3 partnere drevet et software-firma. Firmaet har været finansieret af os selv og har kørt med underskud indtil nu. Vi har haft brugt skattekreditordningen på en del af underskuddet.

Vi overvejer at lukke firmaet ned i løbet af 2019, men er lidt i tvivl om de ca. 50.000 vi har fået tilbage via skattekreditordningen er noget vi "skylder" SKAT ved en evt. nedlukningen? Vi har ikke andre udeståender der skal betales af.

På forhånd tak.

Jay
Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hvorfor dælen ringer I ikke som et udgangspunkt til Skat og hører hvad de siger.....? Alternativt - så har I vel en revisor der kan besvare spørgsmålet.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 29. Nov 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvorfor er der overhovedet en "Bogføring, regnskab, moms, skat m.m." sektion her på Amino? Folk kan vel bare spørge Skat/revisor/bogholder?

Min grund til at spørge her er:
1. Ift. SKAT, så bruger jeg tit urimeligt lang tid i telefon-kø og bliver sendt rundt mellem afdelinger uden nødvendigvis at få et ordentligt svar
2. At aktivere revisor er ikke gratis

Derfor spørger jeg herinde, hvor der sikkert er andre iværksættere, der har stået i samme situation.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46437
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Går ud fra i har drevet det i selskabsform

jeg er IKKE sikker men mener

Ved konkurs - er der i sagens natur ikke et krav mod selskabet - som jo ikke har penge

Ved lukning ved f.eks. erklæring må skattekreditten skulle retur for at få erklæringen TROR jeg - men som sagt  - rent ud fra alm skattetænkende så vent på andre, eller skriv til skat i kommunikation og tag de ofte 8 dage det tager med svar

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Som du ser er der så mange spørgsmål knyttet til dit spørgsmål at det er umuligt at svare entydigt på, og hvad har du så ud af det?

og med hensyn til brug af revisor, så er det vi andre gør, derfor forslaget. Og ja, det betaler vi for. 

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jaynes:
Hej Amino

Igennem de sidste år har mig og 3 partnere drevet et software-firma. Firmaet har været finansieret af os selv og har kørt med underskud indtil nu. Vi har haft brugt skattekreditordningen på en del af underskuddet.

Vi overvejer at lukke firmaet ned i løbet af 2019, men er lidt i tvivl om de ca. 50.000 vi har fået tilbage via skattekreditordningen er noget vi "skylder" SKAT ved en evt. nedlukningen? Vi har ikke andre udeståender der skal betales af.

På forhånd tak.

Jay

Jeg går ud fra der er tale om udviklings- og forskningsudgifter og når du taler skattekreditordningen så er ligningslovens § 8X.

 

I skal ikke betale pengene tilbage. Det er kun i forbindelse med fremtidig overskud fra virksomheden eller selskabet at pengene skal tilbagebetales. Lidt firkantet sagt; så bliver I ikke straffet udover det underskud fra virksomheden I allerede har tabt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46437
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Jaynes:
Hej Amino

Igennem de sidste år har mig og 3 partnere drevet et software-firma. Firmaet har været finansieret af os selv og har kørt med underskud indtil nu. Vi har haft brugt skattekreditordningen på en del af underskuddet.

Vi overvejer at lukke firmaet ned i løbet af 2019, men er lidt i tvivl om de ca. 50.000 vi har fået tilbage via skattekreditordningen er noget vi "skylder" SKAT ved en evt. nedlukningen? Vi har ikke andre udeståender der skal betales af.

På forhånd tak.

Jay

Jeg går ud fra der er tale om udviklings- og forskningsudgifter og når du taler skattekreditordningen så er ligningslovens § 8X.

 

I skal ikke betale pengene tilbage. Det er kun i forbindelse med fremtidig overskud fra virksomheden eller selskabet at pengene skal tilbagebetales. Lidt firkantet sagt; så bliver I ikke straffet udover det underskud fra virksomheden I allerede har tabt.

heller ikke hvis selskabet lukkes ved erklæring - hvor der skal en skatteerkæring til - vil skattekrediten så bare bortfalde også - eller kun hvis det er en konkurs? jeg er klar over at det vel ofte er konkurs eller tvangslukning men der kunne vel være tilfælde hvor eneste gæld (som beskrevet her) er skattekreditten og kapitalen så kan reddes fuld ved erklæring. (kender intet til skattekredit og vil bare gerne lære)Stick out tongue

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:

Jaynes:
Hej Amino

Igennem de sidste år har mig og 3 partnere drevet et software-firma. Firmaet har været finansieret af os selv og har kørt med underskud indtil nu. Vi har haft brugt skattekreditordningen på en del af underskuddet.

Vi overvejer at lukke firmaet ned i løbet af 2019, men er lidt i tvivl om de ca. 50.000 vi har fået tilbage via skattekreditordningen er noget vi "skylder" SKAT ved en evt. nedlukningen? Vi har ikke andre udeståender der skal betales af.

På forhånd tak.

Jay

Jeg går ud fra der er tale om udviklings- og forskningsudgifter og når du taler skattekreditordningen så er ligningslovens § 8X.

 

I skal ikke betale pengene tilbage. Det er kun i forbindelse med fremtidig overskud fra virksomheden eller selskabet at pengene skal tilbagebetales. Lidt firkantet sagt; så bliver I ikke straffet udover det underskud fra virksomheden I allerede har tabt.

heller ikke hvis selskabet lukkes ved erklæring - hvor der skal en skatteerkæring til - vil skattekrediten så bare bortfalde også - eller kun hvis det er en konkurs? jeg er klar over at det vel ofte er konkurs eller tvangslukning men der kunne vel være tilfælde hvor eneste gæld (som beskrevet her) er skattekreditten og kapitalen så kan reddes fuld ved erklæring. (kender intet til skattekredit og vil bare gerne lære)Stick out tongue

vh John Hannover

Det er lavet som en slags tilskudsordning for ca. 5 år siden. Mener det var fordi man gerne vil have flere til at forsøge sig indenfor brancher som typisk er belastet af mange udgifter til forskning og ingen indtægter de første år.

Så man skal ikke sammenligne det med den almindelige indkomstbeskatning og tænke det som en decideret forfalden skat. Det er kun under visse betingelser der skal ske tilbagebetaling og det essentielle her er fremtidigt overskud.

 

Derudover skal man huske på det heller ikke er en ordning som dækker alle udgifter til forskning, den dækker kun det der svarer til den skattemæssige værdi (22%), resten af underskuddet skal virksomheden eller selskabet selv dække.

 

Skat har (efter min mening) en god beskrivelse i den juridiske vejledning C.C.2.2.2.20

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46437
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Skat har (efter min mening) en god beskrivelse i den juridiske vejledning C.C.2.2.2.20

tak Jesper

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Nov 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jesper

Tusind tak for de brugbare svar - det var lige det jeg søgte! Og ja, det er lige præcis udviklings- og forskningsudgifter. Vil kigge nærmere på den vejledning du henviser til.

@John - mange tak for dit svar også og de uddybende spørgsmål. Det er drevet som ApS.

@Per - Som du ser er der IKKE så mange spørgsmål knyttet til mit spørgsmål at det er umuligt at svare entydigt på, så jeg fik det ud af det, som jeg havde brug for.
Er i tvivl om, hvad du laver på et iværksætterforum, hvor man kan stille spørgsmål og give råd, når din holdning er, at man bare kan aktivere (og betale for) en ekspert, hver gang man er i tvivl om noget....
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)