Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tvunget til at sige op på arbejde!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Nov 16
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et spørgsmål om dette er en korrekt opsigelse!
Det handler om et deltidsarbejde.

Min ven mødte op på arbejde og blev påbudt at skrive under på en opsigelsesblanket ellers ville han blive fyret.

Grunden var at der skulle spares på medarbejdere også skulle en anden chef have flere timer på gulvet og overtage hans arbejde..

Er det så let at fyrre folk i Danmark? At en anden bare kan overtage arbejdet og skubbe en person ud

Fra Varde
Tilmeldt 7. May 09
Indlæg ialt: 762
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej David

Hvordan "tvunget", om jeg må spørge?

For det er i min opfattelse ulovligt, omend det er svært at bevise hvis han har skrevet under på en opsigelse. Hvis han er blevet tvunget til det, er det en fyring der egentlig er tale om.

Med venlig hilsen
John

Jeg skriver om gadgets og gear på ---> vilebo.dk <---

Tilmeldt 17. Nov 16
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tvunget i dem forstand at hvis ikke han selv skrev under på at han sagde op ville han istedet blive fyret.

For mig lyder det som om at de ikke måske ikke havde ret til at fyrre og derfor hellere ville have at han selv sagde op.

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder det ikke mere som varselsperiode. Sagde han selv op er det en måned, blev han fyrer er det måske 3 mdr eller mere? Lyder meget mærkeligt. Og mærkelig trussel... Jeg vil da altid vælge at blive fyret så... Siger man selv op får man heller ikke dagpenge fra dag 1 jo. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det er ulovligt. Man må ikke tvinge folk til at sige op. Man må fyre folk efter varsler og man må give folk alternativt tilbud om selv at sige (men jo så aldrig med mindre varsel end man ellers ville have haft ved fyring) - Det vil være for at man ikke har "fyret" på sit CV men omvendt  aldrig mindre opsigelsestid OG man mister mulighed for at gå i a.kasse og dagpenge og man vil også miste evt G-dage erstatning ved fyring

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Nov 16
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad gør man så nu? Hvor man har skrevet under på det.
Skal han gå til sin fagforening ? Ville de gøre noget ved det?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er intet at gøre, når han selv har valgt at skrevet under på en opsigelse. nok ikke ligefrem det klogeste valg han tog. "Af skade bliver man klog"

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

David93:

Hvad gør man så nu? Hvor man har skrevet under på det.
Skal han gå til sin fagforening ? Ville de gøre noget ved det?

hvis han har en fagforening så ja - det synes jeg- han må jo fortælle at han følte sig presset og troede han skulle skrive under. Det er jo ikke sådan at abejdsgivere bare kan sige  ¨. skriv - og så hænger en ansat på den. det vil afhænge af hvor meget opsigelse han havde, om det betaler sig - men HVIS han har følt sig presset til at underskive - så har han altid som ansat været den svage part - og det må den stærke - arbejdsgiveren ikke udnytte

Skulle den gå i arbejdsretten - ville retten jo også spørge: Hvorfor skulle han sige op? havde han andet job - eller er det som beskrevet, fordi de skulle af med ham for at en chef eller andre skulle dække hans timer - så tror jeg ikke arbejdsgiveren har en chance

Så betaler han til en fagforening skal han da give gå til dem - for opsigelse - for G dage og for evt dagpenge - uanset han har underskrevet - som den svage mod den stærke

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)