Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lovgivning ved Black friday tilbud? fx. hvis black friday tilbud lige pludselig er udgået

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 08:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Hvad er ens rettigheder hvis man køber et Black Friday tilbud hvor der fx. 80% på produktet og 10 dage efter man har købt, bliver nød til at skrive til webshoppen for at høre om hvornår ens produkt kommer, hvor deres svar er at produktet er udgået og de annullere ens ordre.

Er det ok eller skal man have et erstatnings produkt som ligner, rabatkode m.m. eller er det bare ærgerligt?

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror alle webshops tager forbehold foor udsolgte varer i deres betingelser, ligesom stort set alle jeg har set, skriver, at blot fordi du som kunde bestiller, så er det ikke lig med at der er indgået en aftale.

Din bestilling anses som et tilbud, og så er det op til webshoppen at acceptere dit tilbud om at købe.

Men find webshoppens salgs og handelsbetingelser.


Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Tror alle webshops tager forbehold foor udsolgte varer i deres betingelser, ligesom stort set alle jeg har set, skriver, at blot fordi du som kunde bestiller, så er det ikke lig med at der er indgået en aftale.

Din bestilling anses som et tilbud, og så er det op til webshoppen at acceptere dit tilbud om at købe.

Men find webshoppens salgs og handelsbetingelser.


En bestilling er ikke et tilbud. En vare tilgængelig på en hjemmeside/webshop er et tilbud, bestillingen er derimod accept.

 

Du kan kun tage forbehold i din markedsføring ikke i selve webshoppen, hvis en vare er tilgængelig og en bestilling "kører igennem" så har man indgået en aftale.

Thor N.:

Hej alle,

Hvad er ens rettigheder hvis man køber et Black Friday tilbud hvor der fx. 80% på produktet og 10 dage efter man har købt, bliver nød til at skrive til webshoppen for at høre om hvornår ens produkt kommer, hvor deres svar er at produktet er udgået og de annullere ens ordre.

Er det ok eller skal man have et erstatnings produkt som ligner, rabatkode m.m. eller er det bare ærgerligt?

De kan ikke bare annullere en ordre fordi varen "tilfældig" ikke er på lager. Men hvordan problemet skal løses afhænger af omstændighederne.

 

Hvis jeg var i dine sko ville jeg rette henvendelse til webshoppen og gøre dem opmærksom på i har indgået en aftale og spørge om de selv har et forslag til hvordan de kan løse problemet med de ikke har varen på lager! Du kunne måske også spørge dem hvornår de kan levere?

Faktum er, at I har indgået en aftale og kan de ikke overholde den må de kompensere dig på en eller anden måde.

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper_nl:
En bestilling er ikke et tilbud. En vare tilgængelig på en hjemmeside/webshop er et tilbud, bestillingen er derimod accept.

Hvorfor støder man så som regel ind i formulering som siger det modsatte?

At en afgivelse af ordrer ikke kan anses som en accept, men som et tilbud om at købe varen. Accept af tilbuddet opnås først når webshoppen bekræfter ordren?

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper_nl du er forkert på den. Det har været oppe at vende så mange gange med netop det at en bestilling ikke er accept, medmindre man har glemt at tilføje det i sine betingelser. 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Sakset fra mine salgs- og leveringsbetingelser: (er dog ikke en webshop)

"En ordre er kun bindende, når den er godkendt af Sælger med en ordrebekræftelse via mail, fax eller brev."

Når jeg modtager et underskrevet tilbud fra en kunde, så kan der jo i mellemtiden godt være indtruffet det, at varen ikke længere produceres eller kan skaffes. Så kan jeg undlade at bekræfte ordren, men skrive til kunden at det ikke kan lade sig gøre længere og så er jeg ikke bundet af aftalen.

Der er en del webshops, som sender en bestillingsbekræftelse, men ikke en egentlig ordrebekræftelse. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Denne tyder på Jesper_nl har ret - i alle fald som standard - hvis ikke noget andet specifikt er angivet

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hvad-gaelder/markedsfoeringsloven/webshopguide/under-salget/ 

med teksten

AFTALEN ER BINDENDE

Når man handler på nettet, vil der typisk være indgået en bindende aftale, når kunden har afgivet sin ordre, dvs. som regel når kunden afsluttende har trykket på ”Køb”- eller ”Bestil”-knappen. Efter forbrugeraftaleloven findes der forskellige definitioner på, hvornår en kunde har afgivet sin ordre.

Læs om afgivelse af ordrer i "Nettjek" side 12 (PDF).

At aftalen er bindende betyder, at virksomheden som udgangspunkt har pligt til at levere varen til den aftalte pris.

og https://www.computerworld.dk/art/238805/hvad-goer-du-naar-du-har-solgt-varer-der-egentlig-er-udsolgt-eller-har-forkert-pris-her-er-reglerne-som-alle-webshops-boer-kende 

Hvor man kan læse Vi bliver tit spurgt, om man kan tage forbehold for udsolgte varer i handelsbetingelserne og så annullere et par ordrer, hvis man har fået solgt flere, end man havde på lager.

Så let er det desværre ikke. 

Så snart kunden har klikket på betalingsknappen, er du som udgangspunkt bundet af aftalen. 

Kunden har med andre ord krav på sin vare - også selv om du ikke har flere tilbage. 

vh John Hannover

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Jesper_nl:
En bestilling er ikke et tilbud. En vare tilgængelig på en hjemmeside/webshop er et tilbud, bestillingen er derimod accept.

Hvorfor støder man så som regel ind i formulering som siger det modsatte?

At en afgivelse af ordrer ikke kan anses som en accept, men som et tilbud om at købe varen. Accept af tilbuddet opnås først når webshoppen bekræfter ordren?

Jeg tror man støder på formuleringen fordi webshops henvender sig til både privat- og erhvervskunder.

Men uanset hvad der står i nogle forretningsbetingelser så vil en forbruger ikke kunne stilles ringere end forbrugerlovgivning.

 

Nu er overskriften i tråden “Black friday”, så jeg formoder der er tale om et forbrugerkøb. Derfor holder jeg fast i mit første svar. En webshop er bundet af aftalen når kunden bestiller.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Vinberg:

Jesper_nl du er forkert på den. Det har været oppe at vende så mange gange med netop det at en bestilling ikke er accept, medmindre man har glemt at tilføje det i sine betingelser. 

Hvor har det været oppe at vende?

Er du sikker på du skelner mellem forbrugerkøb og alle andre køb! Mig bekendt er forbrugeraftaleloven ikke ændret i en sådan grad at din påstand er korrekt.

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jesper_nl:

Kim Vinberg:

Jesper_nl du er forkert på den. Det har været oppe at vende så mange gange med netop det at en bestilling ikke er accept, medmindre man har glemt at tilføje det i sine betingelser. 

Hvor har det været oppe at vende?

Er du sikker på du skelner mellem forbrugerkøb og alle andre køb! Mig bekendt er forbrugeraftaleloven ikke ændret i en sådan grad at din påstand er korrekt.

Her på Amino konstant. Alle medier hver gang en kunde brokker sig over en webbutik annuller ordre. 

Når der i betingelser er tilføjet sådan en besked som den Simon nævnte så er der intet at gøre, og langt de fleste webshops har dette, netop fordi de kan komme ud i problemer ved ikke at have dem. 

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)