Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura ifm. udleje af privat bil til arbejdsgiver

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Dec 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Ifm. med mit arbejde kører jeg engang imellem fra København til Jylland og tilbage, i min egen private bil.
Min arbejdsgiver siger at jeg skal skrive en faktura til dem ifm. med udlejning af min bil til dette formål, og at jeg selv skal sætte en sats for lejen.
Jeg er klar over at jeg kan bruge statens takster pr. kørte kilometer. Broen er betalt med arbejdsgivers Brobizz.
Men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal lave sådan en faktura når jeg ikke selv er momsregistreret. Hvad skal den indeholde af information osv.?

På forhånd tak for hjælpen.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

MikaelG:
Hej,

Ifm. med mit arbejde kører jeg engang imellem fra København til Jylland og tilbage, i min egen private bil.
Min arbejdsgiver siger at jeg skal skrive en faktura til dem ifm. med udlejning af min bil til dette formål, og at jeg selv skal sætte en sats for lejen.
Jeg er klar over at jeg kan bruge statens takster pr. kørte kilometer. Broen er betalt med arbejdsgivers Brobizz.
Men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal lave sådan en faktura når jeg ikke selv er momsregistreret. Hvad skal den indeholde af information osv.?

På forhånd tak for hjælpen.

det er noget "vrøvl" - du skal føre nøje kørebog og så skal arbejdsgiveren da bare sammen med din normale reele løn, indberette skattefri kørselsgodtgørelse

Udlejning af privat bil til erhverv udløser fuld skat af hele beløbet og du kommer i masser af problem med så at ville trække statens takst fra - det er derfor man har skattefri kørselsgodtgørelse - lige til højrebenet

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

"Vrøvl" er det vel ikke helt, hvis arbejdsgiveren er villig til at betale mere og lader det være op til bilens ejer at sætte prisen.

Men ja - ville være mere enkelt med skattefri kørselsgodtgørelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

"Vrøvl" er det vel ikke helt, hvis arbejdsgiveren er villig til at betale mere og lader det være op til bilens ejer at sætte prisen.

Men ja - ville være mere enkelt med skattefri kørselsgodtgørelse.

det tror jeg nu det er  jeg tror det er en arbejdsgiver der mener at det er lettest at arbejdstager "lejer" bilen ud frem for statens takst - og jeg tror ikke et sekund på tanken er, at der skal opstå en skattepligtig udlejning fra privat ansat til erhverv - af bilen - Det er nok muligt arbejdsgiver ikke som sådan skal indberette det som løn, men jeg tror skat vil se med rynkede bryn hvis en arbejdsgiver betaler sin ansatte leje af udstyr som nævnt her-  Vil det ikke let være en kamufleret løn? Måske tilmed åbne for skattefri kørepenge uden der var den reele løn som indikerede lønmodtager og skattefri kørsel.

Mener du, at man som arbejdsgiver kunne leje bil af sin ansatte og udbetale lejen i stedet for at indberette skattefri kørepenge men betale beløbet skattefrit til den ansatte - uden indberetning? Det ville jeg fraråde

Jeg tror nu så heller ikke der er snyd i tanke - blot at det er en arbejdsgiver det ikke kender til muligheder og love omkring kørepenge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

"Vrøvl" er det vel ikke helt, hvis arbejdsgiveren er villig til at betale mere og lader det være op til bilens ejer at sætte prisen.

Men ja - ville være mere enkelt med skattefri kørselsgodtgørelse.

det tror jeg nu det er  jeg tror det er en arbejdsgiver der mener at det er lettest at arbejdstager "lejer" bilen ud frem for statens takst - og jeg tror ikke et sekund på tanken er, at der skal opstå en skattepligtig udlejning fra privat ansat til erhverv - af bilen - Det er nok muligt arbejdsgiver ikke som sådan skal indberette det som løn, men jeg tror skat vil se med rynkede bryn hvis en arbejdsgiver betaler sin ansatte leje af udstyr som nævnt her-  Vil det ikke let være en kamufleret løn? Måske tilmed åbne for skattefri kørepenge uden der var den reele løn som indikerede lønmodtager og skattefri kørsel.

Mener du, at man som arbejdsgiver kunne leje bil af sin ansatte og udbetale lejen i stedet for at indberette skattefri kørepenge men betale beløbet skattefrit til den ansatte - uden indberetning? Det ville jeg fraråde

Jeg tror nu så heller ikke der er snyd i tanke - blot at det er en arbejdsgiver det ikke kender til muligheder og love omkring kørepenge. Vil arbejdsgiver give mere end statens takst -. så bør det ske med lønnen vil jeg mene

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Cookie - John Hannover:
jeg tror det er en arbejdsgiver der mener at det er lettest at arbejdstager "lejer" bilen ud frem for statens takst - og jeg tror ikke et sekund på tanken er,


Ja netop. Det er lettest for arbejdsgiver men ikke særligt interessant for lønmodtager at leje bilen ud i forhold til det besvær, der følger med i form af fordelingen af udgifterne ved hold af bil mellem erhverv/privat kørsel.

Så vi er helt enige om at skattefri kørselsgodtgørelse er den smarte løsning - men at leje sin bil til sin arbejdsgiver er fuldt lovligt og lettest for denne (og det er nok det det handler om for arbejdsgiver).
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

tror du overhovedet skat ville acceptere, at arbejdsgiver bare betalte leje af ansattes biler - uden skatteindberetning (som ved kørepenge). Jeg kunne frygte skat ville mene det var omgåelse af løn der skal indberettes (eller skattefri kørsel som kræver reel løn også) sådan at leje sine ansattes biler til en eller anden fiktiv pris?

jeg er med hvis det var en maskine der pludseligt skulle bruges - så kunne man vel leje den af ansat, men jeg ville ikke normalt turde bruge leje af ansattes biler - for ansattes kørsel i dem for virksomheden -  uden skatteindberetning naturligvis - som erstatning for skattefri kørepenge

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)