Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En kunde har betalt kontant

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Modtage betaling = 50.000kr
Foretage betaling = 10.000kr
Omfatter også løbende ydelser mv som anses for en samlet betaling målt over et år. Har man betalt over 10.000kr kontant kan man dog indberette det til skat, så man fortsat kan få fradrag for udgiften (hvilket ellers frafalder). Dog aner skat ikke hvad de skal stille op med sådanne indberetninger (i hvertfald ikke sidst vi havde en kunde der lavede sådan en).

Kontant betalinger over 50.000 er dog omfattet af hvidvaskloven (kontantfprbuddet) og kan derfor give bødestraf mv.
(Og omtalt i påtegning hvis man har revision).

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Du må ikke modtager over 10.000 kr kontant som jeg husker det - af hensyn til hvidvask mm

Den er jeg helt med på. Men: et eller andet sted er SKAT, stået fuldstændig af. Forklaring:

I 2017 fik jeg klippet min bøgehæk af et haveservice firma (I/S). 50 cm i toppen og 50 cm på ydersiden. Samlet pris Kr. 4.500,00 inkl. opsamling, bortskaffelse osv og moms. Da ejeren kendte beløbet betalte jeg kontant og modtog en kvittering. I år var det indersiden med 50 cm. flot arbejde og samme med opsamling, bortskaffelse osv og moms. Da jeg ville betale, blev jeg mødt med:

"SKAT har anmodet om at alle betalinger går via kontooverførsel, selvom jeg sætter i banken over bogfører. Jeg kan jo også se hvem der trækker fradraget, men desværre jeg må ikke".

Så nu er beløbet, der må indbetales reduceret.

Cookie - John Hannover:
Hvis du har selskab som IVS eller ApS må du ikke bruge din private konto - bare hold pengene til du kan komme i banken, men det er galt at lade en kunde betale 20000 kr kontant og kan give problem ved en kontrol så vidt jeg ved

Det er nok nogle banker, jeg var i hæveautomat i juli og mødte en "knægt", som jeg har kendt siden han var i lære som automekaniker. Nu har han flere synshaller. Og banken har både hæve/indsæt funktion. Der stod han og "fodrede" automaten med stakkevis af sedler. Der var ingen spørgsmål, når han "ladede" igen. Skal dog huske: banken havde åben ved kassen.

Så kontrollen af hvidvask - gælder for nogen. Måske dem der går til kassen.

PS. Jeg har selv lige modtaget xx.xxx,xx i kontanter. Og satte dem ind i automaten. Ingen spørgsmål, jo: "Vil du have en kvittering?".

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

@Pytonrap

Beløbet er ikke reduceret, men hvis du vil udnytte servicefradraget så er det en betingelse, at betalingen sker med bankoverførsel/digitalt. Det har det iøvrigt været lige siden indførelsen, så vidt jeg husker. Se 2. punkt: https://www.skat.dk/skat.aspx?oid=1040&ik_navn=transport

Vedr. hæveautomater mv. så plejer der nu og fremgå på disse, at de gør opmærksom på, at banken kan rette henvendelse for, at spørge til pengenes oprindelse, ligesom de kan hvis der kommer pengeoverførsler ind. De er dog nok ret afhængige af, at deres software kan spore anomaliteter i brugernes konti ifht. hvad der må forventes, da de jo trods alt, ikke har en jordisk chance for, at kontrollere samtlige konti (hvilket de da vist nok heller ikke må, uden mistanke). 

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Pythonrap:

Cookie - John Hannover:
Hvis du har selskab som IVS eller ApS må du ikke bruge din private konto - bare hold pengene til du kan komme i banken, men det er galt at lade en kunde betale 20000 kr kontant og kan give problem ved en kontrol så vidt jeg ved

Det er nok nogle banker, jeg var i hæveautomat i juli og mødte en "knægt", som jeg har kendt siden han var i lære som automekaniker. Nu har han flere synshaller. Og banken har både hæve/indsæt funktion. Der stod han og "fodrede" automaten med stakkevis af sedler. Der var ingen spørgsmål, når han "ladede" igen. Skal dog huske: banken havde åben ved kassen.

Så kontrollen af hvidvask - gælder for nogen. Måske dem der går til kassen.

PS. Jeg har selv lige modtaget xx.xxx,xx i kontanter. Og satte dem ind i automaten. Ingen spørgsmål, jo: "Vil du have en kvittering?".

Hvidvask kontrollen gælder for alle transaktioner, uanset om de foregår ved kassen eller ved automatindbetaling.

 

Nu kan jeg ikke svare for alle banker, men har været med på sidelinjen som konsulent på governance-delen på hvidvaskkontrol i en større bank, men jeg har en stærk overbevisning om kontrollerne i deres setup følger de samme standarder/retningslinjer. Og bare fordi du ikke bliver spurgt direkte betyder det ikke at du ikke bliver kontrolleret. Bankerne er forpligtet til at opsætte deres kontrol i niveauer, hvor selve kontantkontrollen eksempelvis skal krydses med kundekendskabskontrollen og branche-særegenskaber.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvidvask kontol skal i høj grad omfatte penge der puttes i automaten - OM der så sker svigt - sikkert  men generelt kommer der i høj grad advarsler op til bankens system hvis der er store transaktioner ind og ud i automat

Hvis banken kender kunden og forretningsomfang og formål, så kan det jo være naturligt med masser af kontanter ind, og så går det uden problem. Butikker afleverer jo store summer i automater (og får hentet - eller i box) det er helt naturligt og give ikke problem

Hvis en - som ikke har en masse kontantsalg i mit sfære - gik ned med 40.000 kr i en automat (eller som også mindre og mere) så skulle bankens system klart gøre, at de checker om det hører til det naturlige kundeforhold eller ikke - det har intet med kasse at gøre - den kontrol er IT mæssigt knyttet til automater og alt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hvis en - som ikke har en masse kontantsalg i mit sfære - gik ned med 40.000 kr i en automat (eller som også mindre og mere) så skulle bankens system klart gøre, at de checker om det hører til det naturlige kundeforhold eller ikke - det har intet med kasse at gøre - den kontrol er IT mæssigt knyttet til automater og alt


Vi har lige skiftet bank, og i den forbindelse svaret på 30-50 spørgsmål, om hvor, hvem og hvor meget vi typisk overfører penge til. Hvor mange kontanthævninger og indbetalinger vi overfører.

Hver gang, der sker noget som ikke blev deklareret ringer vores rådgiver, for at høre hvad transaktionen dækker over. Vi havde fx. ikke sagt at vi overførte penge til Irland, men da der blev hævet 129,- kroner til er softwareabonnement til et irske selskab, ringede rådgiveren, og skulle vide, hvad det dækkede over. 

Personligt, synes jeg det har taget overhånd, og resultatet af at stramme så meget, er at kunder og rådgivere overdriver antal og beløbsstørrelser, for ikke konstant at skulle ringe/modtage opkald omkring afklaring af transaktioner. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det lyder da som en meget effektiv kontrol Smile Jeg tror som også bankerne synes det er meget tungt og mener DDB alene bruger over 1000 årsværk på hvidvaskkontrol i selvstændig compliance afd - med altså over 1000 ansatte (ikke kun i DK) og selvstændig direktør og det hele - så bankerne er blevet "politi" hvilket vel er godt, men nogen kan jo nok mene at kontrol af 129 kr lyder tosset helt ærligt :) 
Jeg tror næsten ingen banker er sluppet helt for bøder for manglende procedurer eller kontrol, så det er jo noget der skærper fokus

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Ja det lyder da som en meget effektiv kontrol Smile Jeg tror som også bankerne synes det er meget tungt

Ja, det er også derfor rådgiverne gerne vil have man skriver rigeligt på, så de får så få notifikationer som muligt.


Side 2 ud af 2 (18 indlæg)