Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlån/overførsel fra personling konto til driftsselskab?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 07:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Er der nogen herinde der har overblik over reglerne for kortvarigt at udlåne penge fra personlig konto til 100% ejet driftsselskab. Dette er et ApS.
Som jeg forstår reglerne skal jeg sørge for at der betales renter af lånet. Men skal der ligeledes oprettes et lånebevis eller lignende?
Nogen der har en skabelon til noget sådant?
Mvh og tak.
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :

gipsimperiet:
Er der nogen herinde der har overblik over reglerne for kortvarigt at udlåne penge fra personlig konto til 100% ejet driftsselskab. Dette er et ApS.
Som jeg forstår reglerne skal jeg sørge for at der betales renter af lånet. Men skal der ligeledes oprettes et lånebevis eller lignende?
Nogen der har en skabelon til noget sådant?
Mvh og tak.

Så længe det er fra privat til selskabet der lånes penge er det helt lovligt.

 

Der er ingen krav om lånebevis, men der skal være en renteberegning. Et excelark som holder styr på ind- og udbetalinger (og samtidig beregner en rente) er helt fint.

 

Størrelsen på renten er nok det sværeste, for den skal følge markedsvilkår (og hvad er det). Hvis du har en revisor så kan du måske spørge hvad han synes niveauet skal være? ellers mellem 2-10% hvor laveste rente er til selskaber med høj soliditet og høj rente til selskaber med meget lav soliditet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville nu nok lave et lille lånebevis - så man altid kan vise hvad der skete, når pengene skal retur. Jeg ved godt man kan vise kontoudtog men et lille bevis

Peter låner ApS kr xxx dato - lånet er på anfordring (kortfristet opsigelse) og renten er markedsmæssigt sat til (2-10%) tror ikke man får bøvl ved 5% faktisk men hør evt banken hvad de ville tage

Det er ikke en skade for dig da skat af rente er mere human end så meget andet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak til både John og Jesper for super svar. Jeg talte netop med en revisor der sagde det samme - han foreslog 4% så det er der jeg ender.
Mvh,
Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, og overfør pengen til firmakonto, og ikke direkte til eventuel kreditor.

Jeg overførte 50.000 fra min personlige konto, direkte til en kreditor som betaling af faktura. Det udløste en advarsel fra min banks hvidvask sekretariat og en påtale om ikke at gøre noget lignende igen.

Kreditor var baseret i udlandet, hvilket måske kan have spillet ind. 

Men der er overvågning på nu til dags :)

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder mildest talt ubehageligt.

Siden hvornår er banken begyndt at blande sig i pengeoverførsler imellem konti?

Har du udbedt dig dokumentation for lovligheden af deres påtale?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

SolidH2O:

Det lyder mildest talt ubehageligt.

Siden hvornår er banken begyndt at blande sig i pengeoverførsler imellem konti?

Har du udbedt dig dokumentation for lovligheden af deres påtale?

Hvidvask lov påæægger da netop banker at kontrollere overførsler af unaturlig karakter - her 50.000 kr fra en personlig konto - til en firma kreditor i udlandet. Det er klart et krav at de skal kontrollere - Ikke stoppe det - men kontrollere, at der er tale om korrekte transaktioner
F.eks hvidvasklovens § 25 https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=191822#idf2f90636-2746-4680-8cc4-dc96b6e7d30

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

SolidH2O:

Det lyder mildest talt ubehageligt.

Siden hvornår er banken begyndt at blande sig i pengeoverførsler imellem konti?

Har du udbedt dig dokumentation for lovligheden af deres påtale?

Hvidvask lov pålægger da netop banker at kontrollere overførsler af unaturlig karakter - her 50.000 kr fra en personlig konto - til en firma kreditor i udlandet. Det er klart et krav at de skal kontrollere - Ikke stoppe det - men kontrollere, at der er tale om korrekte transaktioner
F.eks hvidvasklovens § 25 https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=191822#idf2f90636-2746-4680-8cc4-dc96b6e7d30

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er intet forkert i at betale en faktura inden for Danmark, heller ikke fra en privatkonto.. og ser nu der står "udlandet", hvilket måske er det udslagsgivende.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :

SolidH2O:

Der er intet forkert i at betale en faktura inden for Danmark, heller ikke fra en privatkonto.. og ser nu der står "udlandet", hvilket måske er det udslagsgivende.

ja sikkert - men det har som ikke at gøre med at der er noget forkert eller at banken bebrejder. Det er bare, at hvis kundeforholdet normalt ikke indbærer overførsler i str órden 50.000 til nogen - så skal banken sådan set høre hvad det var. Det gør de næppe mellem danske konti som jo begge har samme hvidvask kontrol, men når det måske her er klart, at det er fra privat til en firma kreditor - så måske

I alle fald er det jo ikke at de stopper det eller kritiserer det, blot, at deres system sender en advarsel som gør, at de hører, Hvad var det lige - og så er den jo lukket

Det er svært at kritisere banker for manglende kontrol med hvidvask - (hvilket vi vist roligt i mange fald kan) og så også kritisere, at de bliver bange for de store bøder og dårlige omtale, og derfor sætter compliance op, så den fanger en - måske her - usædvanligt 50.000 kr overførsel fra privat til udlandet

OM det var nødvendigt her - aner jeg ikke, det lyder som en bank der i alle fald har forstået alvoren Stick out tongue Det kan jeg, alt andet lig, godt synes om

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)