Hej, Jeg har et ApS og har brug for hjælp, men er tvivl om hvordan jeg nemmest udbetaler løn til dem, igennem Danløn med valg af indkomsttyper. Medhjælper nr 1. Vi vil i fællesskab løse opgaver for flere kunder, hvor indtægten deles 50/50. Afregning af kunderne sker igennem mit selskab. Dette er ikke personens primære erhverv, men en bi indkomst. Er det som honorar modtager? I så fald hvilken slags? A indkomst? Hvordan aflønner jeg "nemmest" Medhjælper nr 2. Vedkommende laver momsafregning, indberetning og andet, der gør at jeg kan koncentrere mig om at løse opgaver for kunderne. Det er sporadiske timer her og der, i løbet af året. Hvordan aflønnes dette scenario? Hvad med forsikring, atp osv. Andet jeg skal være opmærksom på? |
honorar er til hvis nogen er tilknyttet til EN specifik opgave - oftere af kortere varighed og ikke en række løbende opgaver. Honorar er bidragspligtig B indkomst og skal indberettes som sådan (mener gruppe 05 i skat) - mens den som arbejder mere løbende er lønmodtager og her indberettes så som løn med skattetræk fra firmaet. Skatten som sådan er ens.CSkydt:Medhjælper nr 1.
Vi vil i fællesskab løse opgaver for flere kunder, hvor indtægten deles 50/50. Afregning af kunderne sker igennem mit selskab.
Dette er ikke personens primære erhverv, men en bi indkomst.
Er det som honorar modtager? I så fald hvilken slags? A indkomst?
CSkydt:Medhjælper nr 2.
Vedkommende laver momsafregning, indberetning og andet, der gør at jeg kan koncentrere mig om at løse opgaver for kunderne.
Det er sporadiske timer her og der, i løbet af året.
Hvordan aflønnes dette scenario?
Lyder som en bogholder der arbejder som CPR person for dig og det er så lønmodtager og indberettes med skattetræk. Igen samme skat som hvis honorar men det er vigtigt for dig, at du bruger lønmodtager, da du ellers kan få bod og hænge på en manglende skattebetaling. En bogholder/regnskabsperson skal dog gerne selv være klar over det forhold
---------------
Du bruger en lønsystem - og for lønmodtagere er der ATP og feriepenge at tænke på, men det klarer lønsystemet og din nye medhjælper 2 formentlig jo.
Du skal have en arbejdsskadeforsikring der skal dække dig selv som ejer (lovpligtig som eneste) og så dine ansatte - tegnes i alle forsikringsselskaber (IF plejer at være rimelige)
Ved over 8 timer i snit om ugen lyder de begge som funktionærer med hensyn til opsigelse, ved under skal du ikke tage hensyn til det
vh John Hannover