Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flyt til Lousiana USA som ung

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 01:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

SikaMouse:
Jeg har selv været inde og undersøge tingene jeg starte på en gymnasial udd. her i DK, imens jeg så gør det arbejder jeg her så jeg kan starte på university over der some computer engineering (en udd. jeg altid gerne ville ha men ikke kan få her i dk)

At starte uddannelse i Danmark, og derefter fortsætte uddannelse i USA lyder som en fornuftig plan. Uddannelse kan dog være voldsomt dyrt, men hvis du klarer dig rigtigt godt i skolen i DK, kan der være mulighed for at søge og få nogle legater, som kan være en stor hjælp.

Alle (tekniske) universiteter i Danmark tilbyder nu uddannelser indenfor "computer engineering" - hvis ellers du mener med det hvad jeg tror.

Jeg har selv boet i USA (San Francisco Bay Area/Silicon Valley) siden 2009, og kender godt til drømmen. Jeg havde den selv, fik muligheden for at flytte herover, og greb den. Og det har jeg ikke fortrudt. 

Jeg synes ofte det kan være vanskeligt at genkende det meget negative billede der ofte bliver tegnet af USA blandt danskere. Intet land er perfekt, og USA har da også sine problemer at kæmpe med. Men gennem mine +9 år i USA, har jeg oplevet landet som et godt sted at bo for mig. Det er en kæmpe fordel at have en god uddannelse, og attraktive kompetencer, da lønforskellen på eks. en ingeniør og en kassemedarbejder er voldsom stor, ift. danske lønforskelle.  

Jeg har arbejdet størstedelen af min tid i USA som Software Engineer, og siden 2017 som Developer Evangelist/Advocate. Jeg synes at der er nogle super spændende karrieremuligheder, og man bliver betalt godt. Er man dygtig og flittig bliver man belønnet. 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 01:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sådan helt overordnet er jeg uenig i de indlæg Jan har skrevet. Et par kommentarer jeg specielt synes er vigtige at rette på er:

Jan:

Brug ALDRIG de virksomheder som gør arbejdet for dig. De tager penge for det du selv kan gøre på få minutter. Og dine chancer er ikke større bare fordi du har brugt et af de firmaer. Brug den officielle side hvis du vil forsøge: https://dvlottery.state.gov

Jan:
MEn det er nemt at gøre karriere i USA. modasat danmark ...

Nu er der selvfølgelig forskel på hvad man lægger i ordet "karriere", men jeg synes virkelig at der er hård konkurrence. Der er virkelig mange super dygtige folk, og de bedste fra hele verden kommer til USA for at få en karriere. Forventningerne der bliver lagt på ens skuldre kan nemt være ret tunge. Så man skal kæmpe for det, men der følger også en belønning med, hvis man klarer sig godt. Man kan tjene mange gange det man kan tjene i Danmark, men nemt, synes jeg ikke jeg vil kalde det. 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Thor:

Nu er det jo umuligt at beskrive USA/DK i få sætninger uden at forfalde til grove generaliseringer. Men at USA skulle være et velfærdssystem, kræver i hvert fald den bemærkning at det er et velfærdssystem, der er meget langt fra det vi kender i DK/Skandinavien (og jeg tror at de mange skandinaver næppe vil betegne det som et velfærdssystem).

Det er desværre sådan at langt de færreste danskere rent faktisk ved hvor mange af os der ikke er dækket af nogen som helst "velfærd" mht hjælp og forsørgelse hvis vi kommer til skade. Det er de færreste der ved hvor lidt "velfærd" der er til folk der har uddannet sig, arbejdet, betalt sine egne regninger.. og kommer ud for en livssituation, hvor de ikke kan klare sig selv, får et handikappet barn..... I vores selvfede selvglæde glemmer vi desværre virkeligheden, og "Velfærdsillussionen" af Nick Allentoft kan da anbefales for de der har fået blålyset for langt op.

Thor:

....  nævner "working poor", så er  det jo en helt anden skala man arbejder med i US i forhold til lav løn, ingen/mangelfuld sygesikring, manglende/ringe arbejdstager-rettigheder/jobsikkerhed etc etc. Især i den lavere del af fødekæden.

Så at forsøge at reducere det til at handle om deltidsarbejde er jo helt skævt....

Men udover detBig Smile er jeg helt enig i at trådsstarter bør overveje det et par gange mere (men virker vel også som et lidt "tilfældigt"/spontant indlæg uden opfølgning...) 

Nu er lav løn jo ret så relativt, og pt er ca 1/3 af USA's befolkning bosiddende i stater hvor minimumslønnen er 15$/t, hvilket giver mindst 12$ udbetalt, og det kan du købe langt mere for end i Danmark hvor lavtlønsniveauet er ca. 110kr/t med som giver omkring 75kr udbetalt hvilket i købekraft er omkring det halve.
Obamacare gør iøvrigt at alle skal have enten arbejdsgiver eller privat forsikring eller er del af Obamacare, eller hvis de er gamle Medicare og hvis fattige Medicaid.
Danskeres uvidenhed on USA er himmelråbende selvom vi ikke kan se et TV program eller læse en avis uden at et eller andet Trump tweet bliver diskuteret til man er ved at brække sig.
Tilmeldt 29. Dec 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

BroncofanDK:
 Det er desværre sådan at langt de færreste danskere rent faktisk ved hvor mange af os der ikke er dækket af nogen som helst "velfærd" mht hjælp og forsørgelse hvis vi kommer til skade. Det er de færreste der ved hvor lidt "velfærd" der er til folk der har uddannet sig, arbejdet, betalt sine egne regninger.. og kommer ud for en livssituation, hvor de ikke kan klare sig selv, får et handikappet barn..... I vores selvfede selvglæde glemmer vi desværre virkeligheden, og "Velfærdsillussionen" af Nick Allentoft kan da anbefales for de der har fået blålyset for langt op.

Nu er lav løn jo ret så relativt, og pt er ca 1/3 af USA's befolkning bosiddende i stater hvor minimumslønnen er 15$/t, hvilket giver mindst 12$ udbetalt, og det kan du købe langt mere for end i Danmark hvor lavtlønsniveauet er ca. 110kr/t med som giver omkring 75kr udbetalt hvilket i købekraft er omkring det halve.
Obamacare gør iøvrigt at alle skal have enten arbejdsgiver eller privat forsikring eller er del af Obamacare, eller hvis de er gamle Medicare og hvis fattige Medicaid.
Synes at dine indlæg peger i lidt forskellige retninger. Tidligere skriver du at der i DK er: "professionelle" ofrer som lever deres liv på offentlig forsørgelse" og nu skriver du at der nærmest ikke er velfærd i DK? Hvordan hænger de to ting sammen?
Der er såmænd mange forhold man kan kritisere i DK også inden for det sociale område, men at folk i eksempelvis lavtlønsgruppen skulle have det bedre i US er noget af en påstand. Man kan opleve en fattigdom i US, som er på et niveau, vi ikke har i DK.
Hvor har du dine mindsteløns oplysninger fra? Så vidt jeg kan se for staterne i 2018 ligger DC i top med 12,5$, med nogle stater  omkring 10-11$ men hovedparten ligger omkring 7-8$  https://www.statista.com/statistics/238997/minimum-wage-by-us-state/
Så er der dog nogle områder/firmaer der selv har besluttet højere mindsteløn, omvendt er eksempelvis stillinger hvor man modtager drikkepenge undtaget for mindstelønnen. Så tjeneren i restauranten arbejder måske for et par $/time da man så mener at de selv skal gøre "sig fortjent" til lønnen i drikkepenge....
Samtidig er sygesikring i US jo langt fra det vi kender i DK. I DK har du fri, lige og GRATIS adgang til alle de behandlinger der er "på hylden". I US vil man (især hvis man ikke har god økonomi) opleve at det bliver et spørgsmål om dækning, evt. selvrisiko etc. Så det er noget helt andet end DK....
US er på mange måder et spændende land, men det er en smule ubalanceret at "velfærden" ubetinget skulle være bedre i US 
Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

BroncoFan har fat i noget af det rigtige, dér!

USA er bare sååååå meget bedre end Danmark, men stadig ikke helt godt.

Hvis i vil have supernation, så se på Bangladesh, som scorer skyhøjt på BRIAN*

*BroncoFan Reasonable Index of Awesome Nations

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Thor:
Synes at dine indlæg peger i lidt forskellige retninger. Tidligere skriver du at der i DK er: "professionelle" ofrer som lever deres liv på offentlig forsørgelse" og nu skriver du at der nærmest ikke er velfærd i DK?

Thor:
Samtidig er sygesikring i US jo langt fra det vi kender i DK. I DK har du fri, lige og GRATIS adgang til alle de behandlinger der er "på hylden". I US vil man (især hvis man ikke har god økonomi) opleve at det bliver et spørgsmål om dækning, evt. selvrisiko etc. Så det er noget helt andet end DK....

Du har fuldstændig ret at sygesikring i USA og Danmark er meget forskelligt! USA er teknologisk langt, langt foran Danmark, og det var bl.a. grunden til at Simon Spies var nødt til at donere Danmark's første MRI scanner, fordi en teknologi som var triviel standard i USA på det tidspunkt ikke fandtes i Danmark. 

Vores basale sygedækning i Danmark er god, men vores akut skade/sygdomsdækning er elendig, og vi fornægtes den mest effektive medicin.

Thor:
Synes at dine indlæg peger i lidt forskellige retninger. Tidligere skriver du at der i DK er: "professionelle" ofrer som lever deres liv på offentlig forsørgelse" og nu skriver du at der nærmest ikke er velfærd i DK? 

Jeg tror du skal læse lidt langsommere så du får alle ordene med! Der er ret stor forskel på hvordan systemet behandler folk der er u- eller lavtuddannede, aldrig har haft tilknytning til arbejdsmarkedet, altid har brugt rub og stub, måske endda levet af kriminalitet, og hvordan eksempelvis en tidligere produktiv og veluddannet samfundsborger der får Alzheimers behandles. Den sidste får ingen velfærd før denne og familiens ressourcer er udtømt. 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

M. S.:

BroncoFan har fat i noget af det rigtige, dér!

USA er bare sååååå meget bedre end Danmark, men stadig ikke helt godt.

Hvis i vil have supernation, så se på Bangladesh, som scorer skyhøjt på BRIAN*

*BroncoFan Reasonable Index of Awesome Nations

Nu vil jeg ikke hverken tale USA mere op eller ned end det kan tåle. USA er et kæmpe land med kæmpe forskelle, og i kulturelle forskelle og i forskellighed er der Nord til Syd og Øst til Vest stort set ligeså store forskelle som fra Danmark til hvilket som helst EU land.

Danmark og USA er på hver deres måde rigtig gode lande og der er ting som virkelig trækker ned i begge. Mulighederne for at bryde sin sociale status er den samme i begge lande - i USA baseret på de muligheder som et samfund hvor den offentlige sektor ikke er ødelæggende for initiativ, virkelyst og vækstmuligheder og med gigantiske muligheder for at blive belønnet for flid, intelligens og hårdt arbejde. 

Det er langt lettere at få en uddannelse i Danmark end i USA, men der er ingen tvivl om at USA ville klare sig ekstremt meget bedre hvis der var mere lige adgang til uddannelsesmuligheder.

Ligesom det er irriterende at høre uvidende fordømmende indlæg om USA, så skal man heller ikke foregøgle nogen alt er rosenrødt, for det er det bestemt ikke.

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lader ikke til at trådstarter har budt ind med noget siden det oprindelige opslag, så måske vi bare skulle lade den ligger. Det begynder at udvikle sig til mundhuggeri om USA vs Danmark, hvilket ikke er så konstruktivt.

Godt nytår til jer alle.

Tilmeldt 29. Dec 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 2 ud af 2 (19 indlæg)