Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Alt for lang waittime på webshop

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

For det første er minify ikke "bare" at fjerne whitespace, i gennem tiden er det blevet en teknologi der optimerer javascripts helt enormt, så det lægger sig så tæt op af V8 engine som muligt, det er derfor at der er så mange som gerne vil have implementeret webassembly, så de kan køre webscripts helt native.

Hvis du ignorerer fordelen ved minify på et website, så undervurderer du det nok.

På det website, som denneher poster/kunde kommer med, er der mindst 30 scripts, som bare er tæsket ind med en skovl, ingen optimering, ingen minify.

Iøvrigt så skal CSS selvfølgelig deles op så det er "Meaningful" der ligger først, og resten kommer senere. Så det med firstpaint-clutter holder ikke helt, hvis man ved hvad man laver.

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

pbille:

Hvis du ignorerer fordelen ved minify på et website, så undervurderer du det nok.

Igen, Minify og combine er ikke det samme - jeg har ikke sagt nogensteder, du ikke skal bruge Minify.

pbille:

Iøvrigt så skal CSS selvfølgelig deles op så det er "Meaningful" der ligger først, og resten kommer senere. Så det med firstpaint-clutter holder ikke helt, hvis man ved hvad man laver.

Netop det der hedder CCSS :) - men ændre stadig ikke på at hvis du smider dit "meaningful" CSS i toppen af din CSS fil, og har én stor CSS fil, vil dette ikke blive renderet før hele filen er hentet. Derved giver det mening at splitte filer op, så du har din critical CSS i en 100% separat fil, fordi hvad der er vigtigt er at få styr på din "above the fold" / "viewport" styling først, for at have noget synligt til brugeren.

Hvis man faktisk laver critical CSS, gør du det per device, og kan ofte ende op med flere forskellige critical CSS filer, som du henter ind via priorities i http2 f.eks udfra hvad der kommer "below the fold" - du optimere derved hvordan browserens render engine skal håndtere CSS, og laver hurtigere (og mindre) paints og repaints mens du opbygger siden som brugeren scroller ned på siden.

Så jo, first paint er vigtigt, selv ved critical CSS og kan sagtens optimeres yderligere ..Hvis man ved hvad man laver

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej men du tillægger combine og streams alt for meget værdi. Det kan da godt være at firstpaint bliver forsinket et par miliseconds, fordi at det er samlet i et script. Men dårlig programmering af javascript, og manglende minify er formentlig skyld i at siden lagger totalt.

Prøv at se på denne måling fra Lighthouse, og så fortæl mig at sitets javascript er helt i top kodet. 

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

pbille:

Nej men du tillægger combine og streams alt for meget værdi. Det kan da godt være at firstpaint bliver forsinket et par miliseconds, fordi at det er samlet i et script.

betydeligt mere end et par millisekunder - har endnu ikke set en 100kb javascript fil loade på et par millisekunder på en mobil f.eks - 100 kilobyte, er 800 kilobit - et par millisekunder, hvilket betyder 2, så vi skal tage 800 kilobit * 500, så en 400 megabit forbindelse skal vi bruge for at loade 100kb på et par millisekunder.

Så skal vi tage mobilens power state oveni og din TCP window size.. Så.. en hel del mere end et par millisekunder.

Så det har faktisk langt mere betydning end du tror.

pbille:

Men dårlig programmering af javascript, og manglende minify er formentlig skyld i at siden lagger totalt.

Har jeg sagt det modsatte? Nej det har jeg ikke, så jeg har svært ved at se hvad dælen du brokker dig over. Jeg rettede blot på dig, i form af at samle alt, fordi det absolut ikke giver mening.

pbille:

Prøv at se på denne måling fra Lighthouse, og så fortæl mig at sitets javascript er helt i top kodet.  

Igen, du prøver at fremstille ting på sådan en måde at jeg skulle have sagt at siden er top kodet. Måske hvis du forholdte dig til hvad der blev skrevet, og ikke hvad din hjerne tænker i form af, hvad du kan bruge som argumenter for at du føler du har ret.

Hvis du ikke har et godt argument, hvorfor så overhovedet forsætte? :) Du er tydeligvis nået til det punkt, hvor du ikke rigtigt har mere at hive ud af posen, og derfor skal begynde at finde på ting som nogen har sagt.

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

@Lucas

Det passer ikke. Jeg er ikke løbet tør for argumenter eller prøve at dreje noget her.

Jeg skrev helt fra start af, at sitet gør det som man ser med wordpress rigtigt tit:

1. Folk installerer 800 moduler og det clutter sitet fuldstændigt til både DOM, scripts, afvikling og alt.
2. Han bør kigge på at få optimeret koden og måske afinstallere nogen moduler som ikke skal bruges.

Så starter du på, fordi du har set en enkelt sætning og ikke læst hele min post i sammenhæng, at køre på at http2 er så clean at det er fuldstændigt ligegyldigt, og du påpeger også at alt hvad jeg har af optimeringsforslag faktisk ødelægger mere end det gavner.

Nu har jeg lige kigget på et site som har ALLE script i header, og google skriver at man kan vinde 600ms på at føre noget af det ned i footer. Næppe korrekt! 600 ms? så ville hele sitet loade samlet på 100ms.... for det loader i forvejen på 700ms. (med alle scripts i header).

Så vi er bare ikke enige. Du mener at serveren tager sig af alle forhold så man gør det kun værre af at bruge de tricks som en udvikler kender, jeg mener du overvurderer betydningen af det, fordi lag og clutter forgår i klienten.

Vi er bare ikke enige :-) sorry.

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

pbille:

Du mener at serveren tager sig af alle forhold så man gør det kun værre af at bruge de tricks som en udvikler kender, jeg mener du overvurderer betydningen af det, fordi lag og clutter forgår i klienten.

Man designede jo netop SPDY, HTTP/2, QUIC og HTTP/3 udfra at udviklerne ikke kan finde ud af deres arbejde :) Og så er der folk som os der arbejder på hele LiteSpeed projektet der prøver at løse en række andre ting, som der ikke kan fixes i protokollen, så som critical CSS etc - men som en god udvikler vil man selvfølgelig udnytte de forskellige teknologier man har til rådighed og samtidig bygge ting udfra hvordan de forskellige komponenter af hele ens stack fungere, lige fra koden i sig selv, til webserver, netværk, browser og lign.

Der er udviklere som ikke kan finde ud af at kode, så prøver man at løse problemer på andre måder. Som en god programmør, kan man jo så også tage brug af en masse af de features der bliver løst i form af protokoller eller funktionaliteter.

Hvis du har et core component som en del af at levere webløsninger, som diktere hvordan ting skal gøres - så er det selvfølgelig sådan man skal gøre. Hvis du for 10 år siden havde 500 billeder på din side, så ville man som udvikler skulle lave best practices i form af f.eks at lave sprite images, for at gøre hastigheden bedre for slutbrugerne - så ændre verdenen sig, ved man løser nogle limiteringer i form af http f.eks - hvorfor så bruge tid på sprite images, hvis du reelt ikke får gavn af det anyway?

Bare fordi du er udvikler, betyder jo ikke at du ikke skal følge med resten af den stack som du arbejder med.

En udviklers tricks er ikke altid gode tricks Wink Det er der vidst en million eller 10 eksempler på i den her verden - vi kan jo bare kigge på speculative execution og andre ting som var udviklere der var lidt for smarte men ikke lige tænkte over race conditions. Men måske man kunne have brugt nogle flere udvikler tricks på at løse problemet. Det er jo det absolut vigtigste :)

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes Yes, men der er bare vildt få at de teknologier som er til rådighed som rent faktisk gør noget af det som hosting vil have det skal gøre. Javascript er det værste af alt når det kommer til afvikling.
F.eks. næsten samtlige themes, og frameworks kommer i en samlet fil som lægger sig ind som en kæmpebøf lige plask i header og stopper al fremdrift. Og i Wordpress bliver det bare overwritet 2500 gange fordi alle skriver deres modul som overskriver noget andet.

Så det i sig selv er en udfordring når man koder web. Og der bliver virkelig lyttet efter hostingfolkene i webudviklingen, fordi kunderne efterspørger hurtigere websites og det er udviklerne som skal tage stafetten typisk med kunden, så er det sqda lækkert at hosting lige kan smide noget compression og noget http2 op på serveren. (selvom de nogengange lige skal have en mail om de lige gider være så venlige).

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

pbille:

Så er det sqda lækkert at hosting lige kan smide noget compression og noget http2 op på serveren. (selvom de nogengange lige skal have en mail om de lige gider være så venlige).

Forhåbentligt kører alle udbydere med compression fra standard, og HTTP/2 - men selv i de tilfælde hvor compression ikke er slået til fra standard, der kan du 99% af tiden gøre det med et par linjer i en htaccess fil, som jo er administreret af kunden selv for deres applikation.

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke altid, der var en meget meget stor udbyder af closed source webshops, som vi samarbejdede med. Kunden brokkede sig over vores jquery-filer som fyldte og så gik jeg ud og købte "high performance websites for frontenders" af Steve Souders, og bad dem om at implementere nogen af de teknikker. Og det tog en evighed, men til sidst gjorde de det.

Sidenhen har jeg været nødt til at læse, jeg ved ikke hvor mange bøger om optimization, som intet har med frontend at gøre, men som man er nødt til at vide for at være sikker på at serveren ikke står og koger fuldstændigt over. (som jeg har set mange gange).

Så har jeg set en statistik på et tidspunkt, og jeg mener at det er lige under 30% af alle hosts der kører http2 på nettet generelt.

Der er bare ikke rigtig nogen steder man kan føre en praksis omkring de her ting, som man kan gøre som udvikler, vi har faktisk mere eller mindre kun Googles retningslinier og så er det lidt efter lidt, at smide lidt webconfigs ind de rigtige steder osv.

Men der er ikke nogen pakkeløsninger, kun kritik og skældud på Google PageSpeed.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

@ByRoi

Beklager, nu blev tråden lige til en teknisk diskussion, det er overstået nu. Jeg håber du kunne bruge lidt af det, hvis du stadig er på linien. Ellers har Lucas vist i sin første post tilbudt at køre nogen gratis test på dit site.

Lucas skrev:
Du kan også kontakte mig på lucas@hosting4real.net - så kan jeg tage en kopi af siden, smide på et webhotel hos os, hvor vi har adgang til New Relic, der kan pinpointe hvorpå loading tiden bruges. Selvfølgelig kvit og frit :)

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)