Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Involvere flere ejere / partnere

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i de sidste 10 år arbejdet som virksomhedskonsulent. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. I de sidste par år er opgaverne og kunderne vokset, og jeg har benyttet flere freelancere og underleverandører. Jeg er interesseret i at knytte et par af de dygtigste freelancere tættere på min virksomhed. Jeg tror det vil være for risikabelt og for dyrt at ansætte dem. Jeg er heller ikke sikker på at de er interesserede, da de lige som jeg har deres egne enkeltmandsvirksomheder. Jeg overvejer derfor at omdanne min virksomhed til et Aps, og spørge om de er interesserede i at blive medejere eller partnere. Mit håb er at de vil være mere motiverede for at løse opgaver i min virksomhed end i deres egen, og at dette er en vej frem ift til at holde på dem.

Hvad bør jeg overveje?

Hvor besværligt er det at omdanne og administrere et delt ejerskab?

Hvor får jeg yderligere hjælp til at finde den rette løsning for mig?

Mange tak for jeres svar.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Det lyder som spændende overvejelser, men det er næppe det praktiske omkring selskab osv der skal være afgørende.

I mine øjne er det aller vigtigste om I sammen kan formulere en "vision" om et fælles selskab - noget som er væsentligt mere attraktivt end det I hver især har i dag.

Vil det hjælpe jer til flere kunder eller større opgaver? Kan I lave produkt/koncept-udvikling som I ikke ville kunne gøre uden et fælles selskab? Vil I kunne ansætte medarbejdere og udvikle virksomheden yderligere?

Alt andet lige så skal der være nogle solide grunde til at slå sig sammen, men hvis det er på plads, så kunne næste skridt være at formulere starten på det som kunne blive til 'ejeraftalen'. Her skal der stå hvem der har ansvaret for hvad, hvordan væsentlige beslutninger træffes, hvad der sker hvis ...

Herefter kunne processen godt være at omdanne din enkeltmandsvirksomhed til et ApS (med hjælp fra en advokat og en revisor). Advokaten kan passende hjælpe med at få ejeraftalen helt på plads.

Salg af anparter er meget enkelt. Ejeraftalen er sådan set den eneste væsentligste 'administrative ekstraopgave' når man er flere ejere.

I forhold til en enkeltmandsvirksomhed er der flere formelle ting i et ApS, men slet ikke noget der bør have nogen betydning i dette scenarie.

Så mit råd er at tage en kreativ dialog og hvis I kommer begejstrede ud af mødet, så er der noget at gå videre med. 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)