Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

VSO og opsparet overskud - må man afdrage foran?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 31. Aug 18
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Strålende. Så var det helt som jeg forventede. Tak for det :)

Jeg skal helt sikkert have revisor indledningsvist ja!

Et sidste spørgsmål: Kan jeg omkostningsvist flytte penge fra privatøkonomi og så ind i VSO’en mht. at afdrage gæld i lejligheden? (og for at sikre stor likviditet)

Vil jeg - nogle år senere - kunne tage samme beløb skattefrit ud igen?

På forhånd tak.

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

ja - som udgangspunkt kan du det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Adjunkt86:


Et sidste spørgsmål: Kan jeg omkostningsvist flytte penge fra privatøkonomi og så ind i VSO’en mht. at afdrage gæld i lejligheden? (og for at sikre stor likviditet)

Vil jeg - nogle år senere - kunne tage samme beløb skattefrit ud igen?

Ja, du kan godt låne din virksomhedsordning penge fra privatøkonomien.

For at du kan få dem ud igen uden at det udløser beskatning, er det meget, meget vigtigt, at det i bogføringen bliver bogført direkte på "Mellemregningskonto". Det må ikke gå ind over hævet/indskudt privat.

Tilmeldt 31. Aug 18
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

Ja, du kan godt låne din virksomhedsordning penge fra privatøkonomien.

For at du kan få dem ud igen uden at det udløser beskatning, er det meget, meget vigtigt, at det i bogføringen bliver bogført direkte på "Mellemregningskonto". Det må ikke gå ind over hævet/indskudt privat.



Tak for svaret!

Begrebet mellemregningskonto er et ord, jeg er stødt på flere gange. Som jeg forstår det er det en konto, hvor ALLE (enkkeltmands)virksomhedens transaktioner fremgår - er det forkert forstået? Altså en konto, der står i et grænseland mellem privatøkonomi og virksomhedsøkonomien.

Eller skal det snarere ses som en konto, der viser om jeg skylder virksomheden penge - eller omvendt?

Er det endvidere påkrævet, at jeg laver det som et "lån" til virksomheden med rentepåskrivning?


Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er forkert forstået. Mellemregningskontoen er dit kontante indlån til virksomheden.

Du kan så vælge at trække midlerne ud igen uden om hæverækkefølgen, men det er et aktivt valg. 

Mellemregningskontoen kan ikke blive negativ, altså du kan ikke skylde virksomheden penge.

Der må ikke laves rentetilskrivning til mellemregningskontoen.

https://tax.dk/jv/cc/C_C_5_2_6.htm

Tilmeldt 31. Aug 18
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

Mellemregningskontoen kan ikke blive negativ, altså du kan ikke skylde virksomheden penge.



Er det nu rigtigt?

Alle andre steder jeg læser står der det modsatte - at den kan være begge dele.

Eksempelvis hos Dinero og hos E-conomic.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Fra det link, som jeg skrev i sidste opslag

"Hvis overførslerne fra mellemregningskontoen til privatøkonomien på noget tidspunkt overstiger indeståendet, bliver saldoen negativ. En negativ saldo på mellemregningskontoen er udtryk for en hævning af virksomhedens midler. Den negative saldo skal derfor udlignes ved en overførsel i hæverækkefølgen. Se VSL § 4 a, stk. 3."

Tilmeldt 31. Aug 18
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg forstår det, så skal den ideelt være i balance - tidsrummet indenfor hvilken den bringes i balance er så relativt frit.

Jeg bliver bare ret forvirret, når Dinero skriver dette:

"Plus eller minus på mellemregningskontoen

Du kan med en mellemregningskonto se en status på forholdet mellem din private økonomi og din virksomheds økonomi. Har du i løbet af et regnskabsår skudt flere penge ind i din virksomhed fra din privatøkonomi? Eller har du hævet flere penge, end du har indskudt?

Din mellemregningskonto kan både gå i plus eller i minus. Er der et minus på din mellemregningskonto, betyder det, at din virksomhed skylder dig penge, og er der plus på kontoen, har virksomheden penge til gode hos dig.

Der må gerne være enten plus eller minus på din mellemregningskonto. Det er ikke sådan, at du skal overføre penge hver eneste gang, at du laver et udlæg. Det er blandt andet det, der er med til at gøre en mellemregningskonto til et smart redskab for dig som virksomhedsejer"

Men i princippet irrelevant for mig. Her er det virksomheden, jeg gerne ser skylde mig penge.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dineros beskrivelse er hvordan kontoen fungerer i deres bogføringssystem. Det er IKKE det samme, som hvordan den skatteteknisk håndteres.

Tilmeldt 31. Aug 18
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar!

Det giver rigtig god mening! Jeg er bare glad for at høre, at det ikke er problematisk at virksomheden skylder mig penge.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)