Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt spørgsmål ang Enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. May 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en håndfuld spørgsmål omkring oprettelse af en enkeltmandsvirksomhed.

Jeg går med en ide om at tjene lidt ekstra ved siden af mit normale job, og derfor vil jeg gerne lave en virksomhed som jeg kan bruge netop til dette.
Jeg vil ikke beskæftig mig med en bestemt ting. Jeg vil hjælpe folk med at hænge ting op, montere lamper, samle møbler osv.
Jeg vil hjælpe med opsætning af computere og mobiler.
Derudover er jeg blevet spurgt om jeg vil lave lidt hjemmeside sjov for små foreninger, private osv.
Til sidst vil jeg leje min arbejdskraft ud til virksomheder der har brug for en person, måske i forbindelse med sygdom eller specielle projekter, til små opgaver, det kan være opgaver som håndværker eller chauffør hvis nogen skal have transporteret nogle vare osv.

1) Sådan en virksomhed har jo ikke ét fokus område, så NACE-brance skal man evt skrive på?

2.1) Der er meget snak om at hvis man omsætter for under 50.000 i løbet af 12 mdr skal man ikke momsregistreres. Altså i løbet af 12 mdr og ikke i løbet at et år.
Med det menes der vel at hvis man fra man starter virksomheden (mdr 1) og frem til 12 omsætter for under 50.000 så behøver man ikke, men hvis man omsætter for over 50.000 kr fra mdr 2 (altså måneden efter man er startet) og frem til 13 så skal man.
Altså det er ikke sådan man siger at det køre mellem mdr 1 og 12, og næsten omgang 13 og 24?

2.2) Hvis man gerne vil sikre sig og gerne vil have et CVR-nummer (det ser mest seriøst ud), så skal man jo momsregistrer sig. Gør man det fra dag 1, skal man vel betale moms, fra dag 1 selvom man ikke omsætter for over 50.000 kr i løbet af de første 12 mdr, skal man ikke? Har nemlig læst begge dele?

3) Er der nogen skjulte udgifter man skal være opmærksomme på i forbindelse med oprettelse af et enkeltmandsvirksomhed?
Jeg har hørt at nogensteder skal man betale et form for affalds gebyr, selvom man ikke har noget affald, er det rigtigt?

4) Er der speciellet forsikringer man SKAL have, og er der forsikringer man skal have i forhold til at lave de ting der er beskrevet ovenover.

5) I dag skal man vel have en Firmakonto, er der specielle kontoer for hobbyvirksomhed som ikke koster noget? Er der nogen der har gode erfaringer på dette punkt?

6) Hvis man nu starter en virksomhed under ét navn, men som mig gerne vil brede sig lidt ud over flere muligheder for at tjene lidt ekstra og derfor har 2 hjemmesider med andre navne (domæner) end virksomheden, så kan man vel stadig godt på hjemmesiden skrive "en del af [virksomhedensnavn]" og så sende faktura i virksomhedens navn, men behøver vel ikke at skal oprette et eller andet fancy og lave et "søster" firma?

7) Skat, hvis man

Måske dumme spørgsmål, men når man sidder og læser på nettet ser det ud som om reglerne ofte ændre sig, og så bliver man lidt i tvivl.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

2.1
Momspligt er når du kan forudse du vil KOMME TIL at omsætte for 12 mdr - fremad eller bagud = generelt senest når du rammer 4000 kr om måneden og ser lille stigning http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

2.2 du kan have CVR som PMV - uden moms - læs meget mere for små penge om alt det du tænker på i e-bog eller paperback http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html som er letlæst og netop skrevet til en som dig. Du skal dog nok forvente at f.eks salg af tjenester til andre firmaer så er vanskeligere, da de så skal indberette det de betaler til dig til skat,Det skal de ikke hvis du er momsregistreret

3 affaldsgebyr er afskaffet

4 ikke lovpligtige når du har enkeltmands, det er kun for selskaber, men en ansvarsforsikring er oplagt da du kan ødelægge ting for dem du hjælper + hvis du har aktiver (ting) så skal du have dem forsikret, din private dækker ikke

5 nej - hvis du har moms - så skal du have en konto med CVR tilknytning og den må du vente koster mindst 1200 kr i oprettelse + ofte 100 kr om måneden. Du skal dog slet ikke starte noget, hvis den slags omkostninger i sig selv er stop klods https://johnhannover.blogspot.dk/2018/01/lidt-om-bankers-priser.html 

6 Ja absolut - du kan have masser af brancher i samme CVR

7 Du skal - uanset CVR eller ikke, føre regnskab og opgive dit overskud til skat i udvidet selvangivelse, Uden CVR kan du ikke have fradrag for underskud som udgangspunkt

Reglerne er ret uændrede, men læs den der bog i første link hvis du vil forstå det med at stifte og drive PMV uden moms og enkeltmands med moms - moms, skat, stiftelse, alle regler meget let beskrevet

vh John Hannover

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)