Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Billederettigheder

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Mar 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino’er

Jeg sidder og arbejde på at lave en lille hjemmeside (blog om man vil) med fodboldnyheder og odds.
I den forbindelse kunne det være interessant at bruge nogle billeder - og her er jeg utrolig i tvivl om, hvad man må og ikke må.
Bold.dk ligner at købe deres fleste billeder fra gettyimage til deres hjemmeside, men på deres Instagram profil, der ligner det, at størstedelen af billederne er taget direkte fra diverse klubbers hjemmeside. Andre sider, f.eks. Indkast.dk, bruger billeder helt uden kildereference, som vel godt kan være købt, men vel ligeså godt være taget fra internettet.

Er der nogen, der kan hjælpe med op og ned her? :)

God fredag derude

Tilmeldt 26. Sep 16
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er copyright på alle billeder, med mindre fotografen har fjernet sine rettigheder selv. Jeg tror ikke der er et loophole i fodboldverdenen. :)

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som Nicklas skriver, så er alle billeder beskyttet under ophavsretten, med mindre at skaberen har frigivet billedet - eller det f.eks. er købt på licens hos GettyImages, Istockphoto eller lignende.

Men, der er rigtig mange som bare bruger billeder de finder på nettet. Det er dog ved at gå op for folk, at det kan være en rigtig dårlig idé, men det hjælper ikke noget når f.eks. en virksomhed udemærket godt er klar over at det er no-go, og derfor kun bruger egne billeder og stock-fotos på deres hjemmeside - men så har en studiemedarbejder til at håndtere deres sociale medier i sin fritid, som ikke er helt med på hvad copyright betyder, og hvilke konsekvenser det kan have.
Og ja, rigtig mange gør det, og rigtig mange slipper godt fra det. Men der er altså også nogen der en gang imellem får ørene i maskinen.

Tilbage i 2016 var vi selv ude for at en konkurrent stjal billeder fra vores hjemmeside og Facebook-side (det er forskellige billeder vi har på dem) og brugte dem på deres egen hjemmeside og Facebook-side. Og det endte med at vi tog kontakt til en advokat og kom med et erstatningskrav.
At sagen så tog en uventet drejning er en anden ting - men hele historien ligger på min Vlog på YouTube:">

">

/Jesper

Fra Esbjerg
Tilmeldt 14. Jul 17
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan eventuelt søge efter pressekits i forhold til de klubber, I skriver om. Hvis de har et sådant, og der ligger billeder derinde, vil der sikkert stå, at du kan bruge billlederne i forbindelse med presseomtale. Du skal dog stadigvæk huske at kreditere dem, der har ophavsretten til billedet :)

Ejer af temptations.dk.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må ikke tage billeder fra nettet, det kan blive en meget dyr fornøjelse...

Enten kan du købe billederne fra Stockphototjenester, som f.eks Shutterstock eller Gettyimages, alternativt Scanpix/Ritzau. Der findes også et hav af sider, hvor billederne er stillet gratis til rådighed, f.eks Freeimages.com og lignende, herunder flere apps.

Alle klubber har pressefotos, dog skal du spørge om lov til at bruge disse, med mindre der står, at de er stillet frit til rådighed for alt og alle.

Så fremgangsmåden er enten, at spørge om lov eller købe en brugsret.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 3. Mar 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for alle svarene :) Spændende og informativ læsning!

God weekend :) 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 22. Nov 08
Indlæg ialt: 47
Fra  Meteko Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Husk at det også er ulovligt at stjæle unikt tekst-indhold og produkttekster :-) Det kan vi med whocopied.me hjælpe dig med at holde styr på :-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 23. Feb 12
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv at tjekke JumpStory.dk ud, jeg ved de har nogle forskellige fodboldbilleder. Ellers ville jeg nok prøve at kontakte klubberne eller fotograferne, og høre hvad mulighederne er, i forhold til at få billeder fra de forskellige kampe :-)

Fra Gentofte
Tilmeldt 27. Jan 19
Indlæg ialt: 6
Fra  Chopin Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Du må ikke kopiere hverken tekster eller billeder. Det er fuldstændig det samme som at stjæl et hvilket som helst andet produkt. Det er andres ejendom som har brugt megen tid og penge på.
Det er nemt at komme udenom ved at tage dem selv eller betale for dem hos deopositphotos. Så dyrt er det ikke med disse stockphotos men de er heller ikke unikke.
På pixabay er nogle af billederne gratis ved oprttelse af konto, men kvaliteten også derfter.
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)