Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af løn fra IVS

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Dec 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg har et IVS som startede med at få omsætning i 2018 og som endte med et overskud på ca. 80.000 før skat. Mit spørgsmål går på om jeg kan hæve 50.000 kr. i løn fra den egenkapital her i januar måned (så egenkapitalen derefter er på 30000 kr. før skat), eller om jeg ikke må hæve da egenkapitalen falder under 50.000 kr.?? Jeg vil begynde at fakturere i marts måned, så der kommer nye penge ind i virksomheden i starten af april.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Overskud 62.400 efter skat - og så har du afsat mindst 25% af det i dit regnskab til bunden kapital (eller mere hvis du har ville det ) den del skal fremgå af regnskabet for 2018

Du må hæve løn som du vil - det eneste med 50 t er at du skal opbygge den kapital med mindst 25% af overskud efter skat -  og så kan din kapital falde til under halv eller blive negativ under året - hvis du har et underskud løbende - fra løn eller andre udgifter. - Falder den til under halv skal du afholde generalforsamling der tager stilling til selskabets forsatte drift og genopbygningen blot

Du skulle nok have taget den løn i december for ikke at betale selskabsskat af pengene først - og så nu personlig skat - men det løb er jo kørt


vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Dec 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for input, John.

Jeg havde gerne taget løn ud i december, men pengene indløb først i januar, så det var ikke en mulighed. Hvis jeg trækker 25% af 62400 så er der 46.800 kr. tilbage. Dvs. jeg kan hæve 46800 kr. i løn nu så, uden at overtræde den regel. Jeg tjener nok ca. 200.000 kr. i løbet af 2019, så jeg tænker mere at det er en løn jeg tager på forskud. Ultimo året vil jeg sørge for at resultatet bliver nul (dvs. jeg hæver lige så meget i løng som der er tilbage i overskud efter andre omkostninger). Dvs. egenkapitalen ulitmo 2019 bliver 62.400 kr.

Er det en farbar vej?

vh. Kenneth
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

ja den er vel farbar men jeg forstå ikke dit regnestykke. Hvis du har stiftet for 1 kr og nu lægger 25% af de 62.400 overskud efter skat til side så vil kapitalen ult 2018 som bundet være 15.601 kr i mit regnestykke - resten er så fri kapital

Det er så den du går ind i 2019 med - og hæver du så dit overskud som løn løbende så resultatet bliver 0 så vil kapitalen jo stadigt være 15.601 kr
Ny forventet lov vil kræve den skal være enten 40.000 kr eller 50.000 kr ved udgangen af 2020 (som den ser ud nu i forslag) og det er jo mere end 15.601

Jeg vil ikke så gerne regne - så brug lidt tid med en revisor evt og få det korrekt i 2018 regnskabet først og fremmest, alt for mange afsætter helt forkert

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Dec 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :
ok, jeg forstår din forvirring. Nej, det var mere fordi jeg ville undgå både at betale selskabsskat og indkomstskat af de samme penge, at jeg ville gå ud af året med samme egenkapital, som jeg gik ind i året med. Jeg kan jo så vælge at udbetale udbytte på et tidspunkt (på 46800 minus udbytteskat), så har jeg 15601 kr. i egenkapital ultimo 2019.

Men tak for hjælpen.
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er lidt meget info, men hvis egenkapitalen er kommet over 50.000 ved slutningen af 2018 (altså når overskud efter skat er overført til egenkapitalen), så ville det nok være oplagt at kigge på at udbetale det overskydende som udbytte. Afhængigt af dine øvrige aktieindkomster, så bliver det jo forholdvis lempeligt beskattes.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

kbjensen1:
ok, jeg forstår din forvirring. Nej, det var mere fordi jeg ville undgå både at betale selskabsskat og indkomstskat af de samme penge, at jeg ville gå ud af året med samme egenkapital, som jeg gik ind i året med. Jeg kan jo så vælge at udbetale udbytte på et tidspunkt (på 46800 minus udbytteskat), så har jeg 15601 kr. i egenkapital ultimo 2019.

Men tak for hjælpen.

Du kan ikke udlodde udbytte før du har opsparet 50 t bunden kapital så det er ikke muligt - Du må få hjælp - du roder for meget - lige nu der det 22% selskabsskat af 2018 resultat og så kun løn med alm skat derefter. Hvis du nu havde ville betale for råd inden, så havde du fået en stor besparelsen, og det er en typisk fejl desværre i nye IVS

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)