Naturligvis skal vi holde os til sagen og det er ikke et angreb i mod dig, men en præcision af hvad den sag du henviser til drejer sig. Det er tilladt at optage opkald som man selv deltager i, jf. straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3. I virksomhedssammenhæng gælder databeskyttelsesloven, jf. lovens § 1, jf. databeskyttelsesforordningens art. 1. Lydoptagelser betragtes som personoplysninger og skal således behandles som sådanne under lovgivningen. Jeg kan henvise til Hortens materiale hertil, som dog vedrørerer den tidligere, mere lempelige, lovgivning; https://www.horten.dk/~/media/Ret%20og%20Indsigt/042016/Optagelse-af-telefonsamtaler-er-ofte-i-strid-med-persondataloven.pdf. Så det simple svar er ja og nej; I strafferetlig sammenhæng er der intet problem, i GDPR-mæssig forstand er der muligvis et problem. Jeg må sige, at det falder mig noget for brystet, at du beder os til emnet. Du henviser til en dom som har med civilproces at gøre, altså retten til at føre beviser for domstolene, altså noget som ikke har med emnet at gøre. Så ja, jeg kan godt finde et problem. Du må ikke som virksomhed blot indsamle persondata, uden at overholde GDPR-reglerne. |
gir op - du har nok ikke læst alle 3 links - men gir snart op her -sorry MÅ trådstaret HELT for sig selv - forretningsmæssig optage en samtale med en kunde og afspille for sig selv - JA - NEJ
vj John H