Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Optage telefonsamtaler til træningsbrug

Side 2 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Arne G.:
Spørgsmålet i sagen handler om hvorvidt der er tale om unødig bevisførelse, jf. retsplejelovens § 341, herunder også hvorvidt der kan ske fremlæggelse af "ulovlige" beviser (dette er ikke reguleret efter dansk lov, men afgøres ud fra rettens skøn). Jeg forstår dog godt tolkningen, henset til brevkassens noget kluntede svar

Kan vi ikke holde os til sagen. MÅ man optage samtaler man selv deltager i  - JA det må man 
må man afspille den for andre uden der er tale om nødvendig bevisførelse - formentlig klart nej

Læs lige min øvrige links til samme sag også tak (du svarede inden jeg fik dem med - og det er ikke dig jer er rent ud sur på)

Trådstarter er sig selv og vil spille for sig selv - for at lære - Kan du finde noget galt der? og kan du finde noget galt i mit svar om - at JA det er lovligt at optage telefoner man selv deltager i og  - nej man må ikke lade andre høre dem med mindre der er tale om en nødvendig bevisførelse

Jeg ved ikke hvad der sker herinde - Det er som om nogen bare vil sabotere og gøre det enkle helt umuligt - Ravns specialitet

vh John H

Naturligvis skal vi holde os til sagen og det er ikke et angreb i mod dig, men en præcision af hvad den sag du henviser til drejer sig. 

Det er tilladt at optage opkald som man selv deltager i, jf. straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3. 

I virksomhedssammenhæng gælder databeskyttelsesloven, jf. lovens § 1, jf. databeskyttelsesforordningens art. 1. Lydoptagelser betragtes som personoplysninger og skal således behandles som sådanne under lovgivningen. Jeg kan henvise til Hortens materiale hertil, som dog vedrørerer den tidligere, mere lempelige, lovgivning; https://www.horten.dk/~/media/Ret%20og%20Indsigt/042016/Optagelse-af-telefonsamtaler-er-ofte-i-strid-med-persondataloven.pdf

Så det simple svar er ja og nej; I strafferetlig sammenhæng er der intet problem, i GDPR-mæssig forstand er der muligvis et problem. 

Jeg må sige, at det falder mig noget for brystet, at du beder os til emnet. Du henviser til en dom som har med civilproces at gøre, altså retten til at føre beviser for domstolene, altså noget som ikke har med emnet at gøre. 

Så ja, jeg kan godt finde et problem. Du må ikke som virksomhed blot indsamle persondata, uden at overholde GDPR-reglerne. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

gir op - du har nok ikke læst alle 3 links - men gir snart op her -sorry  MÅ trådstaret HELT for sig selv - forretningsmæssig optage en samtale med en kunde og afspille for sig selv - JA  - NEJ

vj John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

gir op - du har nok ikke læst alle 3 links - men gir snart op her -sorry

https://familieadvokaten.dk/breve-900/b900-707.html = Angår om beviset kan føres for retten (ligesom den første jeg nævnte). 

https://stofa.dk/erhverv/blog/optag-samtaler-forstaa-juraen-og-se-fordelene = "For når det drejer sig om samtaler, hvor man får personoplysninger, gælder persondataloven. Og her kræver det i langt de fleste tilfælde, at man får et samtykke fra modparten, før man optager, fortæller Birgit Kleis, kommitteret, cand.jur. fra Datatilsynet:" og "Det kan ikke udelukkes, at der under nogle omstændigheder kan være en berettiget interesse, der gør det muligt at optage uden samtykke. Det kræver dog, at det kan bevises, at optagelsen er nødvendig, og at hensynet til den registrerede ikke overstiger denne interesse. En afgørelse på, om man må optage telefonsamtaler uden samtykke, bygger derfor på en helt konkret vurdering, siger Birgit Kleis.". 

Vedr. stofa-henvisningen, så fremgår det jo ganske tydeligt, at der er tale om en personoplysning og, at der skal foretages en afvejning iht. GDPR - en afvejning som ikke kan foretages på værende grundlag, eftersom vi ikke kan vurdere 1) Hvilke oplysninger der gives 2) Hvordan oplysningerne opbevares 3) Hvor længe oplysningerne opbevares 4) Om der reelt er en god grund til at undlade at informere om optagelsen. 

Der er altså ingen grund til at give op. 

Cookie - John Hannover:

MÅ trådstaret HELT for sig selv - forretningsmæssig optage en samtale med en kunde og afspille for sig selv - JA  - NEJ

vj John H

Det er der jo ingen som kan svare på på det foreliggende grundlag. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Kors rent ud sagt - I gør det simple så utroligt kompliceret for at vis lovkendskab

men be my guest
Jo du må optage samtalen trådstarter og spiller du den ikke for andre og opbevarer den sikkert sker dig dig intet og der er IKKE EN dom mod det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Kors rent ud sagt - I gør det simple så utroligt kompliceret for at vis lovkendskab

men be my guest
Jo du må optage samtalen trådstarter og spiller du den ikke for andre og opbevarer den sikkert sker dig dig intet og der er IKKE EN dom mod det

vh

Det er utroligt at kunne udtale, når man ikke har sat sig bedre ind i lovgivningen. 

Datatilsynet udtalte i 2003 følgende vedrørende optagelse af telefonsamtaler, uden samtykke, til intern træningsbrug (https://www.datatilsynet.dk/tilsyn-og-afgoerelser/historiske-afgoerelser/2004/jan/vedroerende-optagelse-af-telefonsamtaler/): 

"Datatilsynet har haft en konkret sag vedrørende et selskabs optagelse af telefonsamtaler mellem selskabets kunder og medarbejdere. Optagelserne skulle bruges i forbindelse med uddannelse af de pågældende medarbejdere. Datatilsynet udtalte i den forbindelse, at det var tilsynets umiddelbare opfattelse, at optagelse og lagring af telefonsamtaler, som udgangspunkt burde baseres på et samtykke fra alle, der registreredes oplysninger om, jf. § 6, stk. 1, nr. 1."

og 

"Datatilsynet kunne dog ikke udelukke, at der under ganske særlige omstændigheder kan foreligge en berettiget interesse, der nødvendiggør optagelse uden samtykke, og hvor behandling kan finde sted med hjemmel i interesseafvejningsreglen i persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 7.

På denne baggrund anbefalede Datatilsynet, at selskabet enten baserede optagelse af telefonsamtaler på et samtykke fra såvel den enkelte medarbejder som den enkelte kunde – eller foretog anonymisering."

Sagen angik den tidligere persondatalov. Lovgivningen er kun blevet strammere siden. 

Jeg synes personligt, at det er en skråplan at anbefale en trådstarter noget som vedkommende muligvis får problemer med senere. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Gider ikke al det bøvl og tekst- alene for at ødelægge det for en trådstaret.  Det er trådstarter SELV der for sig SELV vil optage og selv høre - og så kan du skrive 50 linjer mere - det er ufarligt - og du kan ikke vise EN dom mod det - GDPR er blevet et spøgelse man truer alle med - men som skal tages med sund fornuft
OM trådstarter er klog - kan det vel være klogt at gøre opmærsom på det - selv om det KUN er ham selv men du giver jo ind i en debat hvor Ravn vil vide hvorfra jeg har man må optage telefon man selv deltager i. Amino er blevet ret så håbløst rent ud sagt 

Forstår godt at færre og færre gider mere - Himmel og hav

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er irrelevant om det kun er trådstarter som hører det. Lovgivningen gælder allerede ved indsamling.

Jeg gider personligt ikke til at finde domme på området, da du 1) ikke har mulighed for at tilgå samme databaser som mig 2) ikke gider læse 50 linker 3) de fleste afgørelser træffes af Datatilsynet.

Dine personlige holder til hvordan lovgivningen bør være, bør du lade være en privat sag og ikke en anbefaling.

Om det gøres surt for trådstarter kan ikke ikke sige noget om. Trådstarter kan jo blot starte samtalen med at informere om optagelsen, så er der samtykke hvis samtalen fortsættes. Dette kan klares via almindelig erhvervstelefoniservice.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

gir op  Du overvurderer totalt her og ofte i andre GDPR - 

Du linker selv til 

Det bemærkes indledningsvis for en god ordens skyld, at selv om optagelse af telefonsamtaler uden begge parters samtykke eventuelt vil kunne ske uden at komme i strid med f.eks. straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3, vil optagelsen stadig kunne være i strid med persondataloven.

Behandling af personoplysninger, herunder optagelse af telefonsamtaler omfattet af persondataloven, skal ske i overensstemmelse med lovens §§ 6-8. For så vidt angår behandling af oplysninger om personnummer henvises til lovens § 11.

Behandling af følsomme oplysninger omfattet af persondatalovens § 7 – dvs. oplysninger om racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssige tilhørsforhold og oplysninger om hel-bredsmæssige og seksuelle forhold – skal ske i overensstemmelse med persondatalovens § 7.

Optagelse af sådanne oplysninger vil således som udgangspunkt kræve et samtykke fra den registrerede, jf. § 7, stk. 2, nr. 1.

Der er ingen som helst grundt til at tro at EN person der til salgstræning for at kunne aflytte sin egen samtale kommer i problem - Det er næppe de med fedt beskrevne stærkt personlige oplysninger der flyder frem - Det er alm handelssamtale - ikke registering af noget af det nævnte kan ve forvente

Ni ud af 10 større telesalgsselskaber gør det og det tilmed med mange ansatte og jeg har aldrig set en GDPR dom - og her taler vi EN mand der vil blive klogere på egen kanvas.

Masser af salgstelefonsamtaler optages og bruges - uden modparten ved det - hvis der nægtes en aftale i retten til at bevise aftalen og du kan ikke komme med EN ENESTE af dem som har ført til GDPR dom  - trådstarer kan da givet begrunde optagelse i legitim interesse i at kunne bevise en evt samtale - det er ikke en kundetilfredshedssamtale - det er en samtale om et salg.

Jeg er som nævnt enig i det er klogt at gøre opmærksom på det . men sidder trådstarter alene og optager SINE samtale  - som ikke omfatter spørgsmål til sex/reiigion og alene bruger til at blive klogere - og vel så sletter - hvordan pokker skulle nogen så kunne komme efter ham? Gør ikke tingene sværere end de behøver være for stakkels mennesker der vil blive dygtigere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære John

Du må da virkelig undskyld jeg stiller dig et ret så relevant spørgsmål til din påstand, hvilket vel er meget naturligt når du ikke dokumentere den. Er det så ikke meget naturligt at spørge hvor du har det fra? Men du må da meget undskylde at jeg har såret det alfaderlige orakel - Det er som om det efterhånden handler mere om komme først med et svar, frem for altid at have den fornødne viden om emnet, når du udtaler dig om!  Du udtaler dig jo efterhånden om alt her på Amino! 

Hilsen

Ravn

Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

I Google Play kan du finde en app som hedder Call Recorder. Den kan stilles, så den kun optager samtaler med personer der ikke er registreret i dine kontakter.

Praksissen med at optage telefonsamtaler, man selv er del af, er udbredt blandt journalister. Når der en sjælden gang kommer klager i Pressenævnet - typisk foranlediget af at interviewede føler sig fejlciterede, og så får at vide at de er direkte citeret fra en optagelse - bliver klagerne, som jeg er orienteret, afvist med den begrundelse, at man må forvente at en seriøs og omhyggelig journalist netop ønsker en præcis gengivelse af et interview.

Side 2 ud af 4 (35 indlæg)