Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP! Ift. min partner/direktør kontrakt vs. arbejde ved siden af

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jan 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino Debat

Jeg er kommet i en presset situation, hvor jeg ikke helt selv ved hvad jeg skal gøre...

For ca. 4,5 år siden blev jeg kontaktet af en god fyr, som ville starte et nyt firma op (lad os kalde det Projekt A).
Han havde brug for min hjælp, og ville til gengæld tilbyde mig 10% af virksomheden.
Jeg var frisk på ideén, og har derfor siden arbejdet lidt i fritiden på Projekt A.

For lidt over 3 år siden blev jeg tilbudt et nyt fuldtidsjob, og sagde ja. Jeg forklarede dog min chef (lad os kalde ham Erik), at jeg også har dette Projekt A, som jeg arbejde lidt på i fritiden. Ifølge Erik var det intet problem, så længe jeg kunne adskille arbejde og fritid.

For lidt over 2 år siden blev jeg, sammen med 2 andre medarbejdere, tilbudt medejerskab i Eriks virksomhed (25% til hver) og vi sagde alle ja.
Vi fik udarbejdet kontrakter hos vores advokat, og alt var fint. Alle 3 partnere kender til mit sideprojekt.

MEN nu er Projekt A begyndt at blive mere seriøst, og der kommer seriøse investorer på banen. Det betyder også, at der pludselig kommer penge i Projekt A.

Vi har i min fuldtidsvirksomhed mulighed for at få Projekt A som fast god kunde, og det ved mine partnere også.

HER OPSTÅR PROBLEMET
Min nuværende direktørkontrakt lyder:

3.0 Hverv under ansættelsen
3.1 Direktøren er forpligtet til at anvende sin fulde arbejdskraft i selskabet.
3.2 Direktøren er dog berettiget til at foretage normale formueanbringelser i aktiver, der normalt er genstand for sådan pengeanbringelse.

Forholder det sig så sådan, at jeg på intet tidspunkt må arbejde på andre projekter?
Eller betyder fulde arbejdskraft kun kl. 8:00 - 16:00 mand - fredag?
Hvad hvis en investor vil købe min 10% i Projekt A for et større beløb; kan min daglige virksomhed, så lægge sag an, for at få del i beløbet?
Er et muligt at udfærdige en ny direktørkontrakt med andre krav?

Hvad skal jeg gøre?

Alle råd er velkomne, jeg er virkelig i vildrede...
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel,

Du må strengt taget overhovedet ikke være beskæftiget andre steder. En direktør forventes at hellige AL sin vågne tid på selskabet og må ikke have andre hverv, medmindre det er tillidshverv eller bestyrelsesposter.

Du skal have en ny kontrakt, hvor det præciseres, hvad du er tilladt at arbejde andetsteds.

Din nuværende virksomhed kan ikke kræve andel af beløbet af din investering. Du har fået særskilt tilladelse til det tidligere og investeringer må firmaer ikke blande sig i, medmindre det er illoyale investeringer.

Du har spillet med åbne kort og det skal du blive ved med. Få ændret dine kontraktforhold, så de afspejler din virkelighed.

Held og lykke med begge projekter!

Tilmeldt 25. Jan 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Flemming

Tusind tak for dit svar!

Det gør mig knap så bekymret.

I den nye virksomhed (fritidsprojektet) har vi ikke lavet kontrakter endnu.

Kunne man forestille sig at min kone fik de 10% i en nye virksomhed, når der skal laves kontraket?

Så er jeg sådan set ikke ejer af det, og har dermed ikke brudt min nuværende kontrakt.
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel,

Velbekomme.

Ja, du kan jo sagtens lade din kone eje aktiverne, da I er gift og det kommer ud på et alligevel.

Med venlig hilsen

Flemming

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

MikkelBacon:
Kunne man forestille sig at min kone fik de 10% i en nye virksomhed, når der skal laves kontraket?

Så er jeg sådan set ikke ejer af det, og har dermed ikke brudt min nuværende kontrakt
Det kan du da godt - men hvis din arbejdsgiver ser det som, at du går bag ryggen på ham - og nærmest gør ham til grin, ved at bruge din kone som stråmand - så kan du jo godt få en masse besvær. Hvem vil ha en betroet medarbejder som prøver at snyde en?

Åbenhed - hvis du er betroet medarbejder

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jan 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis muligt, tror jeg løsningen bliver at få mine partnere i fuldtidsjobbet til at bekræfte i f.eks. en mail, at sideprojektet er ok med dem.
De kender jo til projektet i forvejen, og så er stien ihvertfald rent ren.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

MikkelBacon:
Hvis muligt, tror jeg løsningen bliver at få mine partnere i fuldtidsjobbet til at bekræfte i f.eks. en mail, at sideprojektet er ok med dem.
De kender jo til projektet i forvejen, og så er stien ihvertfald rent ren.

Ja, det burde være fuldt ud tilstrækkeligt.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)